30 فروردین 1394
شماره خبر: 140524

نیاز مبرم حوزه حمل و نقل شهرداری کرج به حضور نیروهای متخصص

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نیاز مبرم حوزه حمل و نقل شهرداری کرج به حضور نیروهای متخصص


شرکت کنندگان در دومین جلسه کمیسیون پژوهشی حمل و نقل و ترافیک مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج بر نیازم مبرم حوزه حمل و نقل شهرداری این کلانشهر به حضور نیروهای کیفی و متخصص تاکید کردند و خواستار دستیابی به راهکارهایی به منظور کاهش ترافیک در هسته مرکزی البرز شدند.
دومین جلسه کمیسیون پژوهشی حمل و نقل و ترافیک مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج صبح پنج شنبه هفته گذشته با حضور مجید کاویانی، احمد افضلی، مهردادفیروزبخت، احمد خیری، داود فتاحی، علی ساسانی، احسان علوانی، نوید اسکندری، امیر عطایی نیا، رضا جفائی نوده، داریوش مردانی و امیر حسین حمزوی در ساختمان پارلمان شهری برگزار گردید. مجید کاویانی عضو شورای اسلامی شهر کرج و رئیس مرکز در این جلسه ضمن تشریح بخشی از ماموریت ها و هدف گذاری های تشکیل کمیته های تخصصی، خاطر نشان کرد: مرکز پژوهش و کمیته های تخصصی به عنوان یک تسهیل گر می تواند دغدغه های مطالعاتی و کارشناسی حوزه های تخصصی را به اعضای محترم شورا منتقل کند. احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج نیز در ادامه جلسه ضمن تشکر از رئیس مرکز پژوهش ها با بیان اهمیت ساختار تشکیلاتی حمل و نقل و ترافیک خواستار توجه و نگاه ویژه به این حوزه شد و اذعان داشت: نیروهای این حوزه در مناطق، فاقد تخصص بوده و به عنوان رابط می باشند که باید این چارت سازمانی در مناطق بهبود یابد.
حوزه حمل و نقل قلب برنامه ریزی برای دیگر معاونت ها می باشد
این معاون همچنین حوزه حمل و نقل را به عنوان یک مغز برنامه ریزی برای فعالیت های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و... در مناطق دانست و نارسایی های موجود را به دلیل عدم ارتباط های سیستماتیک با دستگاه های خدمات رسان ارزیابی کرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: علیرغم افزایش تعداد نیروهای متخصص به ستاد مرکزی و تشکیل چند مدیریت جدید، ساختار این حوزه نیازمند یک تحول جدی است. افضلی فعالیت های درون سیستمی و یکپارچه سازی را مهم ارزیابی کرد و راه پیشگیری از بحران ترافیک را تمرکز و توجه به حمل و نقل عمومی دانست. وی تاکید کرد؛ ایجاد خطوط ویژه و ارائه سرعت در خدمت و انتقال مسافر بسیار ضروری است و هدایت مردم به حمل و نقل عمومی بسیار اهمیت دارد و متاسفانه هماهنگی لازم و یکپارچه با مجموعه پلیس راهور وجود ندارد و بخش های مختلف شهرداری اعم از عمران، خدمات شهری و حمل و نقل نیز دچار ناهماهنگی درون سازمانی در ارتباط با پلیس راهور هستند و در حقیقت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری باید تنها رابط تخصصی مجموعه مدیریت شهری با پلیس راهور باشد. وی در ادامه توجه به رویکرد نوین و هوشمند را جزو برنامه های پیش روی این معاونت در شهرداری کرج دانست و بیان داشت: توجه به ITS و توسعه نظارت تصویر ضمن ارائه خدمات متنوع و هوشمند می تواند کمک جدی به عملکرد ترافیکی و بهبود وضعیت حمل و نقل کند.
طرح جامع حمل و نقل و ترافیک به بازنگری جدی نیاز دارد
وی در ادامه جلسه به تشریح طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرج پرداخت و اظهار داشت: با برگزاری جلسات متعدد بخش عمده ای از اشکالات وارد شده به این طرح که در سال 88 تهیه شده است برطرف شده اما نیاز به بازنگری جدی دارد که در بودجه سال جاری مبلغ چهار میلیارد ریال به این منظور پیش بینی شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج از محدودیت های اجرائی و عدم اهتمام ویژه و عدم یکپارچکی در تصمیم گیری و ارائه خدمات به عنوان جدی ترین آسیب های این حوزه نام برد و به عنوان نمونه مسائل غیر معمول در احداث پل های عابر پیاده را مطرح کرد. افضلی موضوعات آموزشی و توجه به رویکرد فرهنگی را بسیار حساس و مهم ارزیابی کرد و خواستار تصمیم گیری و هماهنگی بین بخشی با دستگاه ها و متولیان فرهنگی و مجموعه های اعمال قانون شد. وی با تشریح وضعیت سازمان های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه ها، ناهماهنگی با مجموعه سازمان قطار شهری را یک آسیب جدی دانست و نیاز به یک ارتباط سیستماتیک و اداری را با سازمان قطار شهری به عنوان بخشی از نظام حمل و نقل عمومی شهر را خواستار شد. مهرداد فیروزبخت مشاور حمل و نقل و ترافیک شهردار کرج در ادامه جلسه اذعان داشت: ساختار معاونت حمل و نقل مناسب ایجاد نشده است به ویژه فعالیت حوزه حمل و نقل در مناطق و نیازمند بازنگری است و توجه به منابع انسانی متخصص در این حوزه را ضروری دانست. وی با اشاره به نوع فعالیت های عوامل اجرایی این حوزه که فعالیت آنها عموما از ساعت 24 تا 5 بامداد می باشد پیش بینی تمهیدات لازم در جهت حمایت از پرسنل این حوزه و هماهنگی بین بخشی با شورای ترافیک استان و شهرستان و تقویت روابط بین بخشی با پلیس راهور را ضروری دانست. وی همچنین معرفی حوزه حمل و نقل به عنوان رابط اصلی مدیریت شهری با پلیس راهور را به منظور ایجاد یکپارچگی را از اولویت ها دانست و توجه و تمرکز بر موضوع حمل و نقل و ترافیک را دغدغه اصلی همه شهر های مهم و چالش اصلی عموم شهرها را ترافیک و حمل و نقل دانست.
برداشت وضع موجود و بروز شدن طرح جامع و بررسی تحقق پذیری طرح ها اهمیت دارد که متاسفانه کمتر از 15 درصد می باشد و از سوی دیگر همخوانی طرح تفصیلی و طرح جامع و سایر طرح ها باید مورد بررسی قرار گیرد... فیروزبخت عنوان کرد: مطالعات اصولی و کاربردی بر اساس نیازها و مبتنی بر آینده پژوهشی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تمرکز به پیاده محوری و فعال سازی بخش های مختلف جهت صیانت از حقوق شهروندی از جمله جمع آوری دست فروشی ها و جلوگیری از تخلفات رانندگی در حوزه پارک خودرو با استفاده از ظرفیت پارکومترها و... بسیار مهم است. مشاور شهردار کرج گفت: مشاور، طرح جامع را با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود نوشته و بر اساس نگاه مجموعه و ضرورت های شهر اولویت بندی کرده که متاسفانه به این اولویت ها توجه نشده است. وی خاطر نشان کرد: برداشت وضع موجود و بروز شدن طرح جامع و بررسی تحقق پذیری طرح ها اهمیت دارد که متاسفانه کمتر از 15 درصد می باشد و از سوی دیگر همخوانی طرح تفصیلی و طرح جامع و سایر طرح ها باید مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه جلسه آ علوانی کارشناس حوزه حمل و نقل روند تصویب طرح ها را طولانی دانست و کپی برداری از طرح های دیگر کلانشهرها را از ضعف های اینگونه مطالعات دانست که موجب غیرکاربردی شدن نتایج می شود.
توجه به هوشمندسازی تقاطعات و پل های عابر پیاده
وی توجه به هوشمند سازی تقاطعات، توجه به تامین پارکینگ و پل های عابر پیاده و ساماندهی این حوزه ها و همچنین جانمایی ایستگاه های تاکسی و اتوبوسرانی در طرح جامع را حائز اهمیت دانست. توجه به امنیت شهروندان، بهداشت روان و تامین امنیت جانی و مالی و مناسب سازی محیط شهری از جمله پیاده رو سازی ها و... از دیگر موارد با اهمیت از نظر این کارشناس بود. دکتر ساسانی یکی از اعضای اتاق فکر شهرداری کرج نیز حوزه حمل و نقل و ترافیک را قلب مدیریت شهری دانست و توجه به فرآیندها و تحقق پذیری طرح ها و همچنین ایجاد حس اعتماد به مشاورین و گروه های پژوهشی را مهم ارزیابی کرد . داود فتاحی مدیر مرکز مطالعات حمل و نقل شهرداری کرج در ادامه جلسه تاکید کرد تشکیل حوزه مدیریت واحد شهری حداقل در حوزه حمل و نقل و تبدیل چند صدایی ها به یک صدایی می تواند نگاه های مختلف را به یک نگاه کاربردی و مطالعاتی تبدیل کند.
وی گفت: ارزش گذاری و دریافت بهای خدمات در حوزه حمل و نقل کمک جدی به ساماندهی اوضاع خواهد کرد. مدیر مرکز مطالعات حمل و نقل شهرداری کرج ارائه مقالات پژوهشی مرتبط و دعوت از اساتید و تولید و ارائه مجتوای تخصصی مرتبط در جلسات آتی را خواستار شد. نوید اسکندری در ادامه جلسه از برگزاری جلسات فنی و اجرایی در خصوص اجرای طرح پارکومتر و اجرای طرح زوج و فرد خبر داد و اعلام کرد که در آینده نتایج جهت طرح در جلسات آتی آماده می شود. در ادامه امیر عطایی نیا تاکید کرد: طرح ها باید مدل های مختلف سفر را بررسی کند و بر اساس یک استاندارد باشند و مشاور هم بر اساس یک دستور کار فعالیت می کند که این دستور کار هم اکنون نیازمند بازنگری است.
تصویب تشکیل دو کمیته بررسی طرح جامع و آموزش های فرهنگ ترافیکی
وی انجام طرح های جامع را نیازمند یک فعالیت جامع استانی از جمله مشارکت آموزش و پرورش، صدا و سیما و راهور و... دانست و دعوت از نمایندگان حوزه های مختلف را مفید شمرد. عطایی نیا با اشاره به وجود مشکلاتی در طرح ها اعلام کرد مترو یک وسیله انبوه بر است و طراحیBRT در همان حوزه یک کار موازی محسوب می شود. معاون حمل و نقل و ترافیک در جمع بندی پایان جلسه اظهار داشت: با تقسیم بندی برخی از فعالیت ها و تقسیم وظایف کار به درون و بیرون از شهرداری تشکیل چند کمیته را پیشنهاد داد و اینکه دعوت از اساتید و گروه های تخصصی مورد توجه قرار گیرد. وی بازدید از برخی از کلانشهرها و ایجاد نگاه حرفه ای و تخصصی را خواستار شد. مجید کاویانی نیز در ادامه جلسه توجه به موضوع آموزش های شهروندی با رویکرد فرهنگ ترافیکی را یکی از دستور کارهای این کارگروه عنوان کرد. وی خاطر نشان کرد: علی رغم ضرورت نگاه آرمانی باید به اقدامات عملیاتی که منجر به خروجی می شود توجه بیشتری کنیم. در پایان مقررگردید: کمیته بررسی طرح جامع با مسئولیت داود فتاحی و کمیته آموزش های فرهنگ ترافیکی با مسئولیت برجی مدیر اجتماعی شهرداری کرج تشکیل شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود