اگر از ادارات البرز شکایت دارید به ۱۲۸ زنگ بزنید
سپیدارآنلاین: گروه سیاسی
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور از آغاز بهکار سامانه «فواد» در استان البرز خبر داد.
کامل داوودی روز دوشنبه ششم مرداد در نشست خبری که در سازمان مدیریت و برنامهریزی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: پاسخگویی، یکی از شاخصهای اصلی حکمرانی مردمسالار است و مهمترین نمود آن، رسیدگی دولتها به شکایات و مطالبات مردمی است.وی با اشاره به نتایج یک افکارسنجی در اسفندماه ۱۴۰۳ در حوزه کیفیت خدمات اداری افزود: حدود ۷۵ درصد از پاسخدهندگان از کیفیت خدمات ارائهشده در نظام اداری ابراز نارضایتی کرده و اعلام کردهاند از سرنوشت شکایت خود بیاطلاع ماندهاند.داوودی تصریح کرد: این نتایج نشان میدهد سامانههای موجود برای پاسخگویی به شکایات، کارآمدی لازم را ندارند و در عمل، کمکی به حل مشکلات شهروندان نمیکنند؛ به همین دلیل، بسیاری از مردم انگیزهای برای گزارشدهی، شکایت یا مشارکت در بهبود نظام اداری ندارند.
وی با معرفی مرکز «فواد» گفت: با راهاندازی این مرکز، شهروندان میتوانند شکایات خود درباره کیفیت خدمات اداری را از طریق تماس با شماره ۱۲۸ ثبت کنند. پس از دریافت تماس، موضوع پس از بررسی اولیه به واحدهای بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاههای اجرایی ارجاع داده میشود و نتیجه نهایی در کمترین زمان ممکن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
داوودی افزود: سامانههای فعلی اداری طی سالها بهروزرسانی نشدهاند یا فاقد ضمانت اجرایی کافیاند؛ همچنین روند پیگیری درخواستها زمانبر است و فوریت لازم را ندارد.او با اشاره به ویژگیهای سامانه «فواد» گفت: هدف از راهاندازی این سامانه، حل فوری مسائل و مشکلات مردم و استفاده مؤثرتر از ظرفیت واحدهای نظارتی و بازرسی دستگاههای اجرایی است.وی ادامه داد: تماس با سامانه ۱۲۸ رایگان است. این طرح ابتدا بهصورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شد و از تاریخ ۲۸ تیر، استان البرز بهعنوان دومین استان به این سامانه متصل شده است.رئیس مرکز بازرسی سازمان اداری و استخدامی تأکید کرد: شهروندان البرزی از این پس میتوانند با تماس با شماره ۱۲۸، مشکلات خود را مطرح و نتیجه آن را در کوتاهترین زمان دریافت کنند.وی درباره فرایند رسیدگی به شکایات در سامانه فواد توضیح داد: پس از تماس، ابتدا بررسی میشود که آیا موضوع شکایت در حوزه وظایف فواد قرار دارد یا نه. سپس با دریافت اطلاعات هویتی شامل کد ملی و شماره همراه، شکایت بهصورت محرمانه ثبت و یک کد رهگیری برای شهروند ارسال میشود.
منبع ایسنا