پایین بودن سطح معرفتی مهمترین عامل عدم توجه به حجاب
سپیدارآنلاین: گروه سرمقاله
حجاب در جهان بینی اسلامي ما ريشه الهي ديني دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن كريم به همين امر اشاره و تاكيد میفرماید و از طرف دیگری در منابع مختلف فقهي و روائي اين موضوع بعنوان محور اصلی مسائلي كه غالب مسائل شرعي به آن گره خورده و جزء وظايف اصلي زن مسلمان شمرده شده بر آن تاكيد شده است.
دکتر مهدی جعفری/بنابر اين مخالفت با اصل حجاب در واقع مخالفت با اصل دين وشرع محسوب ميشود و ما معتقدیم که شهوت ازغرائزي به شمارمي آيد كه در وجود آدمي براي بقاء نسل و جلب آرامش به وديعت نهاده شده و لاجرم بايد در مسيراصلي خويش و درحدود شرعي و قانوني خودقرار بگيرد تا آثار مطلوب خويش را به بار آورد نه آنكه باگزارههایی چون تعطیل کردن و یا انحراف و یا سوءاستفاده از آن که همه شان باطل و دور از عقل و شرع و سرچشمه گرفته ازمنیت شیطانی و نیز زمينه ساز فساد و هرج ومرج جنسي و ديگرعوارض خطرناك آن در جامعه اندروبرو شویم. نیزمی دانیم كه بد حجابی نشانه ورودبه ورطه بی عفتی وآلوده سازی عموم است ومفسده انگیزی بی حجابی (ولنگاری وبدپوششی) درجامعه وخانواده فراوان وانکارناپذیراست واین خودیک انحراف و سوء استفاده جنسی وتجری ازحدودوقوانین شرعی وعرفی جامعه محسوب میشود. فرهنگ دارای سه لایه است که لایه زیرین معرفت و آگاهی، لایه میانی هنجارها و ارزشها و لایه سوم و بیرونی نمادها و نشانهها است.حجاب، نماد و نشانهی یک زن مسلمان است که ناشی از باور و معرفت دختران و زنان مؤمن جامعه اسلامی است بنابراین مهمترین عامل عدم توجه قشری از زنان و دختران ما به حجاب اسلامی پایین بودن سطح معرفتی آنهاست.ریشهی بیتوجهی به پوشش اسلامی در مرحله اول مربوط به اشکالی است که در نظام آموزشی در طول چهل و اندی سال در کشور ما وجود داشته که عمدتاً به خاطر بیتدبیری مسئولین، نفوذ فرهنگ بیگانه و عدم توجه به ارزشهای دینی و انقلابی مثل تبیین کارکرد ولایتفقیه، فلسفه حجاب و عفاف و... بوده است زیرا در ارتباط با این مسئله کار تربیتی و آموزشی درستی تاکنون انجامنشده است.اگر فلسفه حجاب در دوران ابتدایی و دبیرستان برای دختران تشریح و نهادینه میشد و این فرایند در سطوح دانشگاهها نیز ادامه مییافت قطعاً نسل جدید با مسئله بدحجابی و بیحجابی مواجه نبود زیرا اگر مخاطب ما شناخت درستی از حجاب اسلامی داشته باشد نگاهش رنگ و بوی الهی و آرامش دارد و خودش نیز از آرامش برخوردار میشود و همچنین به جامعه آرامش و امنیت میدهد. علاوه بر نواقص و معایب در سیستم آموزشی و تربیتی و سینمایی کشور و نبود نیروهای تربیتی موردنیاز، مسئله تهاجم فرهنگی و فعالیتهای ضد ارزشی شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ برهنگی و ارائه الگوهای ناسالم نقش مهمی داشتند.از سالها پیش جریانهای خارجی در الگوسازی برای دختران ما طراحی عروسک باربری را در دستور کار و تولید محصولات خود قراردادند و در بلندمدت این عروسک تأثیر سوء خودش را در نوع پوشش و آرایش دختران داشته است. برای پیشگیری و مدیریت این پدیده نامناسب و شوم دو راهبرد وجود دارد که یکی راهبرد بلندمدت است که باید روی تهیه متون آموزشی و تربیت دختران از سطوح ابتدایی تا دانشگاه اقدام اساسی انجام پذیرد و با تشریح و تبیین فلسفه حجاب و ضرورت آن باور و اعتقاد جوانها و نوجوانها به مسئله حجاب افزایش یابد و از طرفی به تولید الگوها و فیلمهای مرتبط با مسئله حجاب با استناد به آموزههای دینی مبادرت شود و به تعبیری در ارتباط باحجاب فرهنگسازی شود.