13 دی 1395
شماره خبر: 172405

استفاده از روش های نوین اصلاح برای اقتصادی کردن تولید در باغ ها

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

استفاده از روش های نوین اصلاح برای اقتصادی کردن تولید در باغ ها


رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم استفاده از روش های نوین اصلاح باغ (هرس) جهت اقتصادی تر کردن تولید در سطح باغات کشور و استان البرز تاکید کرد.
حمید عبدالهی در کارگاه آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) که با حضور دکتر دیوید نری رئیس موسسه تحقیقات میوه کاری شهر رم، با محوریت پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری در یکی از باغات استان برگزار شد، هدف از اجرای این دوره را اصلاح هرس سنتی درختان میوه هسته دار و دانه دار عنوان کرد. وی اظهار داشت: در این دوره تلاش می شود باغداران و محققین با تغییر سیستم هرس در درختانی که برای سال های طولانی هرس قدیمی دریافت کرده اند و باردهی کمی دارند با انجام هرس نوین اصلاح و بهینه سازی شوند. وی ادامه داد: مهم ترین دستاورد این عمل اقتصادی تر کردن تولید در سطح باغات استان خواهد بود که این امر به 2 طریق که یکی ساده تر کردن عملیات نگهداری و هرس و در نتیجه کاهش هزینه و دوم اینکه با افزایش ملکرد در باغ، نسبت هزینه نهاده به سود برداشت شده از باغ افزایش یابد، برگزار می شود. عبدالهی گفت: در نتیجه آن در صورتی که میوه قیمت پائین تری داشته باشد برای تولید کننده صرفه اقتصادی بالاتری خواهد داشت. وی افزود: در سال 2015 میلادی دکتر دیوید نری یک مرتبه در باغ حضور پیدا کرده و یک درخت را به عنوان نمونه هرس نمود که صاحب باغ با الگو برداری از نمونه هرس شده یک قطعه باغ را در سال 2016به شیوه ی نوین و معرفی شده هرس نمود که نتیجه این عمل به گفته این فرد، بهتر شدن سایز میوه ها ، ساده تر شدن انجام هرس ، پائین آمدن ارتفاع درخت و در نهایت حدودا 2 برابر شدن مقدار عملکرد باغ بود. در این برنامه آموزشی محمد تاج الدینی، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز گفت: با توجه به مزیت های نسبی تولید محصولات باغبانی در استان، یکی از سیاست های معاونت تولیدات گیاهی در بخش باغبانی ارتقاء جایگاه این بخش با توجه به پتانسیل های موجود در سطح استان است. وی افزود: اصلاح باغات میوه خصوصا باغ های مسن به روش های نوین که در کشور های پیشرفته از آن استفاده می شود می تواند در اقتصادی تر شدن و بالا بردن راندمان تولید بسیار موثر باشد.
مهندس کیانفر وریج کاظمی، مدیر باغبانی سازمان نیز در حاشیه این دوره آموزشی گفت : با انجام روش های نوین هرس، عملکرد باغات افزایش یافته و در نتیجه بهره وری از آب مصرفی در میزان تولید بهینه می سود.
وی با بیان اینکه در این برنامه آموزشی سعی شد جمعی از بهره برداران و تولید کنندگان محصولات باغی و متخصصین صاحب نظر در رشته باغبانی از روش های نوین هرس روز دنیا آگاهی یابند، یکی از راههای رسیدن به اهداف اقتصادی و حفظ اراضی باغی را انتقال یافته های جدید علمی و فنی به باغداران عنوان کرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود