آزمایشگاهی به نام مقطع ابتدایی
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت
آزمایشگاهی به نام مقطع ابتدایی !
نظام آموزشی تعلیم وتربیت اززیر ساختها ی اصلی هر کشوری می باشد و آینده سیاسی اجتماعی و فرهنگی هرکشوری در گرونوع آموزشی است که به کودکان یا بهتر بگوییم آینده سازان آن نظام داده می شود .چند سالی است پروزه هایی با اسامی و نامهای مختلف در نظام آموزشی ایران اجرا می شودکه اگر بخواهیم خوشبینانه به آن نگاه کنیم احتمال می دهیم در جایی به صورت آزمایشی اجرا شده و انشالله گزارشات بر اساس واقعیات بوده نه به خاطر ....آن چه اینجانب رابه عنوان کارشناس تعلیم و تربیت با تجربه بیست ساله مجبور به نگارش این متن نمودنگرانی از وضعیت آموزشی سال تحصیلی 91-92است.در طرحی که از ابتدای سال 91 اجرا گردید پیش دبستانی از نظام رسمی آ.پ جدا و به مدارس غیر انتفاعی سپرده شد.سپس پایه ی ششم اضافه شد و جهت تامین نیروی مورد این به جهت افزایش پایه ششم از نیروی دفتری دارای مدرک کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده گردید. که طی یک دوره چند ماهه (حداکثر3ماه)این افراد بدون هیچ تجربه کلاسداری و دریغ از مشاهده عینی یک کلاس درس واقعی به عنوان معلم از ابتدای سال تحصیلی92-91وارد مدارس می شوند و جالب اینکه نیروهای پیش دبستانی که در بدترین حالت حداقل تجربه حضور در کلاس و شیوه ی برخورد با دانش آموز را داشتند از نظام مدارس حذف می شوند. حال سوال اینجاست که نیروی دفتری با انجام کدام کارورزی و تجربه کلاس داری و با کدام تمرین برخورد با فراگیر می خواهد وارد کلاس درس شود که حداقل نیازاساسی این امر آشنایی با تفاوتهای فردی ،طرح درس نویسی نوین و تدریس مطالب و مفاهیم است.نیروی دفتری که دارای مدرک دانشگاهی غیر مرتبط مانند زراعت-پرستاری-اقتصاد و....می باشد. چگونه می تواند درمدیریت کلاس و برخورد با مسائلی که نیاز اولیه آنها آشنایی با مسائل تربیتی و روانشناسی و علوم حوزه ی تعلیم و تربیت است دست و پنجه نرم کند.آیا بهتر نبود از همان نیروی پیش دبستانی که حداقل با آزمایش و خطا در طی چندین سال حضور در کلاس درس چگونگی رفتار با فراگیر را آموخته بود استفاده می شد.آیا یک نیروی اداری و دفتری با آموزش حداکثر 3ماهه و بدون کارورزی توان آموزش در کلاس درس را دارد؟ آیا جذب این نیروها علی رغم اینکه با اشتغال زایی آن مخالفتی نیست مانند طرح حذف مراکز تربیت معلم و دانشسراها یک تفکر و روش اشتباه نیست؟و جای بسی تعجب است که چرا نیروهایی توانمند دارای مدرک ابتدایی از این مقطع خارج ودر پست ها ومقاطع دیگر مشغول به کار می شوند و پایه واساس نظام آموزشی باید به افرادی سپرده شود که حتی تجربه یک روز کلاس رفتن را ندارند.آقای وزیر مگر مقطع ابتدایی آزمایشگاه است که این افراد باید دوره ی کارورزی خود را در یک سال تحصیلی رسمی در آن بگذرانند و هزینه ی این کار را چه کسی باید پرداخت کند؟آیا بهتر نبود این افراد در مقاطع بالاتر که تقریبا مرتبط تر با رشته هایی تحصیلی شان بود به کار گرفته می شدند.؟مسئولین محترم و مدیران ارشد نظام آموزشی آیا توجه به مقطع حساس ابتدایی تنها ایجاد معاونت ابتدایی در سطح وزارت خانه تا مدرسه خلاصه می شود.؟آیا زخم وارد شده به بدنه ی درخت نظام درسی به جهت پیوند زدن مجتمع های آموزشی و هوشمند سازی التیام یافته بودکه باید یک پیوند جدید بر آن زده شود و ماچه پاسخی برای سوال آیندگان در مقابل اقداماتمان داریم.؟
ها دی لطفی کارشناس آموزش ابتدایی و کارشناس ارشد جغرافیا