کوچک سازی دولت و اصلاح ساختار اداری فرمانداری طالقان
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت
چندی قبل متنی از اقای محمد رفیع عقبایی و بانو خانبیگی خواندم در خصوص کاستی ها در طالقان و مطالبه گری در این خصوص اما واقعا مشکل طالقان کجاست و چرا این مشکلات رو به فزونیست.
▪️بر اساس ماده 28 برنامه ششم توسعه کوچک سازی دولت، حذف یا ادغام دستگاه های غیر ضروری از موضوعاتیست که در دستور کار دولت است به طوری که در پنج سال آینده باید 15 درصد و در سال اول نیز پنج درصد از اهداف این ماده عملیاتی شود. ماجرای کوچکسازی دولت که سالهاست مطرح شده است و وزارتخانهها به دنبال طراحی ساختار جدید خود هستند؛ البته فرمانداری طالقان هم از این امر مستثنی نیست. ▪️«تغییرات در ساختار و معاونتهای فرمانداری طالقان به چه شکلی صورت گرفته؟» البته این تغییرات در ساختار، در راستای تکلیفی است که سازمان امور اداری و استخدامی برای همه دستگاهها داشته است». ▪️در ساختاری که قبلا برای فرمانداری طالقان طراحی شده بود سه پست معاونت شامل پست معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی ، معاون هماهنگی امور عمرانی و معاون برنامه ریزی و توسعه در تشکیلات پیش بینی شده بود که این امر نقش مهم و چشمگیری در افزایش کارآمدی فرمانداری و افزایش رضایت مندی مردم و تسریع در امور اجرایی با توجه به محدودیت های بودجه ای داشت اما در حال حاضر این بازنگری در ساختار منجر به ادغام معاونت ها به یک معاون فرماندار با حجم بالایی از امور تقلیل یافته است ▪️بر اساس این لایحه بیش از 20 وظیفه دولت به شهرداری ها و دهیاری ها باید واگذار شود اما ،دولت ها تا کنون از تصویب این لایحه سرباز زده اند در صورتی که صفر تا 100 این لایحه به نفع دولت است و این سئوال که دهیاری ها در طالقان چقدر توان انجام امور را دارند ؟ با توجه به اینکه بیش از 90 درصد درآمدهای کشور صرف هزینه های جاری دولت ها می شود و تنها 10 درصد برای انجام امور عمرانی تخصیص می یابد و هر سال بحث کوچک سازی دولت مطرح می شود،اما هر سال دولت بزرگترشده و هزینه های جاری افزایش پیدا می کند. ▪️همانطور که حاکمیت یک تفکر و اندیشه برای مدت طولانی در یک سازمان و یا اداره موجب رکود فعالیت ها می شود و مانعی برای ظهور و بروز افکار نو و جدید است اما جابه جایی بخشداران و مدیران جهاد کشاورزی ، آموزش و پرورش ، محیط زیست و نیروی انتظامی و ... در یک بازه زمانی کوتاه با توجه به شرایط خاص خدمت در طالقان و زمان لازم برای آداپته شدن لطمات خاص خود را دارد.
▪️سازوکارهای کشورداری می تواند متحول شود. اگر بخواهیم. اگر حاکمان و مردمان و نخبگان به ترتیب نقش تاریخی خود را ایفا کنند: اولی فضا را بازتر کند و اجماع آفرینی کند، دومی مشارکت سازنده و حمایت و پیگیری کند و سومی به جای سکوت یا نقد، راه حل های عملی (و نه آرمانی و فضایی) ارایه کند. ▪️هیچوقت اوضاع درست نخواهد شد تا زمانی که هیچ جایگزینی برای شرایط فعلی نداریم و تا زمانی که خودمان درست نشویم. این را من نمی گویم. خداوند در کتاب آسمانی به صراحت فرمود من سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهم مگر آن که آنچه را در خودشان است تغییر دهند. «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»
مهدی آهنگری
کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک