ضرورت بازنگری در سامانه مدیریت شهری 137 شهرداری کرج
سپیدارآنلاین: گروه شهری
جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج ضمن بازدید از امکانات سامانه 137 مدیریت شهری تهران از روند عملکرد کارشناسان این سامانه در پاسخگویی به پیام های شهروندان این کلانشهر آگاه شدند و در صدد انتقال تجربه های کارآمد این سامانه به سیستم مذکور در بدنه شهرداری کرج شدند.
مجید کاویانی افزود: با توجه به ضرورت توجه و اهتمام ویژه به اورژانس خدمات شهری و پاسخگویی مطلوب به شهروندان با رویکرد مشتری مداری آقایان علی بخشی نائب رئیس شورا، داود وحیدی سخنگو شورا، دکتر مصطفایی رئیس کمیسیون حقوقی شورا ، دکتر باغستانی رئیس کمیسیون سلامت و دکتر محمودی دبیر شورا در کنار تعدادی از مشاورین و متخصصین پژوهشی و اجرایی در این دیدار حضور داشته و به بیان نقطه نظرات و آشنایی با ظرفیت های مرکز سامانه مدیریت شهری 137 شهرداری تهران با رویکرد انتقال تجربه به کرج پرداختند . کاویانی در این خصوص با تاکید بر ضرورت بازنگری در شرح وظایف ، ساختار و روندهای اجرایی و مدیریتی سامانه مدیریتی شهری 137 کرج افزود : امروزه می بایست به این موضوع توجه کرد که فن آوری اطلاعات و ارتباطات بستری جهت مدیریت حرفه ای و شاخصی برای اندازه گیری و امتیازدهی برای بخش های مختلف مدیریت شهری محسوب می گردد . در این بازدید نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز ضمن تشریح اهمیت خدمت به مردم در آیات و روایات مذهبی گفت : این سامانه مصادق واقعی خدمت حاکمیت به مردم می باشد و می بایست از آن به جهت بهره گیری از افزایش احساس تعلق و ارتقاء هویت شهری میان شهروندان بهره گیری نمود . وی افزود : امروزه اهمیت اعتبار دادن به هویت شهری بر این اساس است که می توان با بهره گیری از این سامانه برای شهر هویتی نوین یافت . پس سامانه 137 ، هویت ساز برای شهر است . بخشی ادامه داد : مردم جهت موضوعی که برایشان اهمیت دارد ، مجاهدت نیز می کنند و این موجبات افزایش سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی در جامعه شهری است . همچنین دکتر مصطفایی « رئیس کمیسیون حقوقی شورا » نیز طی سخنانی گفت : می بایست بستر ارتقاء سامانه 137 بر اساس نیازمندی های بومی و ظرفیت های موجود در شهر کرج مورد مطالعه کارشناسی قرار گیرد . وی افزود : آنچه مهم است بهره مندی از فن آوری اطلاعات و علوم مدیریتی در رضایت شهروندان است که ابتدا زیرساخت ها و سپس آموزش و آگاه سازی را می طلبد . در این بازدید دکتر باغستانی با تاکید بر موضوع نقش سامانه مدیریت شهری 137 در حفظ سلامت روانی جامعه و پیشگیری افزود : سامانه مدیریت شهری 137 می تواند محور انتقال دانش از شهروندان به مدیریت شهری باشد . وی گفت : 137 بستر خدمت رسانی موثر و چشم بیدار شهر است و تلاش خادمان آن مصداق جهاد فی سبیل الله محسوب می شود . سخنگوی شورای شهر کرج نیز با بر شمردن شاخص های یک شهروند نمونه ، بر توجه به سامانه مدیریت شهری 137 در بستر ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت شهری تاکید نمود. وحیدی طی سخنانی افزود : مدیریت شهری کرج آمادگی خود را به جهت دریافت تجربیات موفق شهرتهران در حوزه استقرار سامانه 137 اعلام می دارد . وی از مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج خواست تا مقدمات تفاهم نامه همکاری را با رویکرد دانش افزایی فراهم اورد . محمودی عضو و دبیر شورای اسلامی شهر کرج هم با اشاره به اهمیت سیستم مدیریت شهری 137 ، طی پیشنهادی تقاضای دریافت اطلاعات و نحوه تحلیل و داده کاوی گزارشات 137 شهرداری تهران را اعلام نمود و گفت : این سامانه نه تنها یک سیستم عملیات شهری است بلکه ، مدیریت هوشمند شهر را نیز بر عهده دارد و وظایف متعدد اجتماعی و فرهنگی را در کنار خدماتی بر عهده دارند . در پایان جلسه ضمن بازدید از بخش های مختلف این سامانه ، کاویانی « عضو و رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج » ضمن جمع بندی جلسه اعلام کرد که این مرکز امادگی دارد تا اقدام به تشکیل دفتر انتقال تجربه در حوزه مدیریت شهری کرج نمایند . لازم به ذکر است در این دیدار مدیران ارشد سامانه مدیریت شهری 137 کلانشهر تهران به تشریح عملکرد و معرفی بخش های مختلف و فرایندهای این مرکز پرداختند. در بازدید از سامانه 137 شهرداری تهران خلیلی مسئول آموزش و اطلاع رسانی سامانه مذکور، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص روند انجام کار پرسنل این حوزه، در رابطه با نحوه دریافت، ثبت و گردش پیام توضیحات جامع و کاملی را به حضار ارائه داد.
این مسئول گفت: این سامانه در روزهای عادی حدود 7 هزار 500 تماس را از مردم دریافت می نماید و پس از دریافت پیام کدی پیگیری به شهروندان داده می شود و برای اجرا به مسئولان ذی ربط ارجاع می گردد. .ی افزود: پس از طی این مراحل، مسئله بازخورد در سامانه 137 شهرداری مطرح می گردد که کارشناسان طی تماسی با شهروندان از نحوه رضایت آنان در زمینه اجرای خواسته و مشکل مطرح شده آگاه می شوند و اگر نارضایتی در بین آنها دیده شد این موضوع به حوزه کنترل و نظارت ارجاع شده و با بازدیدهای میدانی مسئولان به منظور مرتفع شدن پیگیری می گردند.
شهروند مداری، محله گرائی و جلب مشارکت شهروندان از اصول اساسی سامانه 137 شهرداری تهران بود که مسئولان این سامانه به آن اشاره ویژه ای داشتند و به ایجاد زمینه های مساعد برای مشارکت هم جانبه مردم به عنوان سرمایه های اجتماعی در امورات شهری تاکید کردند.