21 تیر 1393
شماره خبر: 125659

سیستم ارجاع درخواست شهروندان به مناطق آنلاین باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

سیستم ارجاع درخواست شهروندان به مناطق آنلاین باشد


سه تن از اعضای شورای اسلامی شهر کرج به صورت سرزده از مرکز سامانه مدیریت شهری (137) بازدید و بر برقراری ارتباط آنلاین این مرکز با واحدهای مختلف شهرداری مرکز و مناطق و سازمان های تابعه و همچنین تقویت نظارت پارلمان شهری بر روند کمی و کیفی پاسخگویی سامانه به درخواست های شهروندان را مورد تاکید قرار دادند.
امروزه جوامع بشری با توجه به رشد فزاینده ارتباطات و اطلاعات، نیاز به مدیریتی دارند که بتوانند از سرمایه های انسانی و اجتماعی بهره کافی را ببرند تا با مدیریت صحیح در زندگی روزمره تسهیلات ویژه ای فراخور زندگی اجتماعی فراهم آورند. کاهش زمان انجام خدمات، افزایش کیفیت و تسهیل در انجام ارتباطات را می توان از نیازهای تعاملات اجتماعی در عصر کنونی نام برد. با توجه به گسترش فزاینده ابزارهای ارتباطی بر پایه IT و دسترسی آسان شهروندان به سیستم مخابرات از قبیل تلفن ثابت و همراه و امکانات رایانه ای و اینترنتی و با توجه به اشتغال روزافزون شهروندان جهت انجام امور روزمره زندگی استفاده از تکنولوژی‌های ساده و در دسترس جهت تسهیل در این ارتباط از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
انجام سریع امور شهری با مشارکت فعال شهروندان
لذا شهرداری کرج همسو با دیگر شهرداریهای کشور در رویکردی نوین با بکار بستن دانش فناوری اطلاعات و سیستم های مخابراتی و با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و مجرب در مدیریت شهری، سامانه ای را ایجاد نمود که به انجام سریع و دقیق امور شهری با نظر مستقیم و مشارکت فعال شهروندان می پردازد و ساکنین شهر را نسبت به محیط زندگی خویش وارد عرصه مدیریت می کند. این رویکرد جدید در حوزه مدیریتی دارای برکات و فواید ویژه ای در مدیریت شهری است که از جمله ایجاد مرکز هدایت و کنترل، ساماندهی فوریت های خدمات شهری، شناخت مسایل و مشکلات مبتلا به مردم و برقراری پل ارتباطی بین شهرداری و شهروندان را می توان نام برد.
راه اندازی سامانه 137 با هدف دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان
واحد دریافت پیام‌های مردمی 137 شهرداری کرج با هدف دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیران ارشد شهرداری راه اندازی شد که این واحد ابتدا درخواست های مردمی را از طریق سیستم صوتی دریافت می نمود و در ادامه به دلیل تقاضای شهروندان مبنی بر امکان ارتباط مطلوب تر با این کد خدماتی، طرح بازبینی واحد 137 تدوین و امکان ارتباط با اپراتور انسانی مهیا شد. 137 با هدف ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت رفع مشکلات و معضلات شهری و مدیریت غیر مستقیم مردم بر شهر و دریافت دیدگاهها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری با رویکرد خدمات رسانی مطلوب تر به شهروندان و ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیرران ارشد شهرداری راه اندازی شد.
"137" ؛ جایگزین مراجعات حضوری شهروندان به مبادی اجرایی
137 جایگزین مراجعات حضوری شهروندان به مبادی اجرایی شده است و اینک شهروندان بدون مواجه با هرگونه انتظار و خواسته ای از سوی مبدا اجرایی و بدون منت به خواسته‌های شهری خود خواهند رسید. در همین راستا، سعید فیروزگاه رئیس کمیسیون فرهنگی، علی حاج کاظم رئیس کمیته اجتماعی و مجید کاویانی رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر به صورت سرزده از مرکز سامانه مدیریت شهری کرج (137) بازدید به عمل آورده و در جریان نحوه سرویس دهی این کد خدماتی به شهروندان قرار گرفتند.
تشریح محور تماس های شهروندان با سامانه 137
حسین امام جمعه، مدیر مرکز سامانه مدیریت شهری کرج (137) در ابتدای این بازدید ضمن خوشامدگویی به وکلای مردم اظهار داشت: محوریت تماس های مردمی با سامانه 137 حول چند محور خدمات شهری و عمرانی اعم از آسفالت، جدول گذاری، آبیاری درختان، جمع آوری زباله، لایروبی، رفع آبگرفتگی، برف روبی، رفع لغزندگی، نصب پل عابر، احداث بزرگراه، احداث فضای سبز، احداث اماکن فرهنگی، هنری و ورزش، حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری اعم از اتوبوس، تاکسی، مینی بوس، مترو، خطوط عابر پیاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مسافربرهای شخصی تحت نظارت تاکسیرانی، اماکن عمومی اعم از پارکها و فضای سبز، پایانه های مسافربری، بهشت زهرا (س)، مراکز معاینه فنی، میادین میوه و تره بار، ایستگاهای اتوبوس و مترو، زیباسازی و چشم اندازی شهری اعم از حذف زوائد فیزیکی، نظافت دیوارها، درختکاری، گلکاری، معابر عمومی، شست و شوی نشانه ها و علامت‌های شهری و نظافت معابر و امور اجتماعی و مزاحمت‌های شهری اعم از سد معبر، جمع آوری متکدیان و کارتن خوابها و اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی می چرخد که در کمترین زمان ممکن به اطلاع مسئولان مربوطه می رسد و در نهایت نتیجه کار یا خدمت صورت گرفته به اطلاع شهروندان می رسد.
ارتباط آنلاین 137 با شهرداری مرکز و مناطق و سازمان های تابعه
رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر کرج نیز در این بازدید اظهار داشت: مرکز سامانه مدیریت شهری (137) فرصتی برای مشارکت شهروندان و متقابلاً ایجاد زمینه بررسی میزان آشنایی، بهره گیری و رضایتمندی شهروندان به عنوان مخاطبان و مشتریان این مرکز را فراهم ساخته است. مجید کاویانی ضمن آشنایی با سیستم نرم افزاری سامانه 137 افزود: ارتباط آنلاین سامانه 137 با شهرداری مرکز و مناطق و سازمان های تابعه می تواند نقش موثری در انعکاس سریع مطالبات شهروندان به واحدهای مربوطه ایفا نماید و روند پاسخگویی را تسریع کند چرا که معمولا درخواست های فوری شهروندان از طریق سامانه 139 مطرح می شود و از همین رو، تاخیر در رسیدگی به آن می تواند شیرینی و حلاوت پاسخگویی را از بین برد. وی گفت: بدیهی است که انجام تمامی درخواست های شهروندان در کوتاه مدت شدنی نیست و برخی از آنها نیازمند اخذ مصوبه، تامین اعتبار و انجام هماهنگی با دیگر نهادها است که باید در برنامه های میان و بلند مدت گنجانده شود اما اینکه شهروند تماس گیرنده در جریان پیگیری دغدغه اش قرار گیرد و سعی کنیم او را قانع کنیم، ضروری و غیر قابل بحث است. کاویانی، افزایش سرعت انتقال پیام شهروندان به واحدهای اجرایی مناطق و سازمان ها را از دیگر مزیت های ارتباط آنلاین 137 با واحدهای مختلف شهرداری در سطح کرج ذکر کرد.
تقویت نظارت پارلمان شهری بر عملکرد 137
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز در بخش دیگری از این بازدید گفت: راه اندازی سامانه 137 موجب کاهش مراجعات مردمی به بدنه شهرداری شده و به شرط عملکرد صحیح می تواند به فاکتوری برای افزایش رضایتمندی شهروندان از مدیریت شهری تبدیل شود. علی حاج کاظم اضافه کرد: با توجه به حساسیت بالای سامانه 137 حضور نمایندگانی از شورای شهر جهت نظارت تخصصی بر عملکرد مرکز و اطلاع از کم و کیف چگونگی دسته بندی تماس های شهروندان، انتقال آن به واحدهای مختلف شهرداری، پیگیری جهت اجرایی شدن آنها و در نهایت انعکاس اقدامات صورت گرفته به شهروند مربوطه ضروری است و امیدوارم دیگر اعضای پارلمان شهری نیز نظر مثبتی در این خصوص داشته باشند.
راه اندازی سازمان بازرسی و پاسخگویی
در بخش دیگری از این بازدید، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج با تاکید بر ارتقای سامانه 137 از واحد به اداره مجزا اظهار داشت: شهرداری کرج با الگوبرداری از عملکرد شهرداری تهران می تواند نسبت به راه اندازی سازمان بازرسی و پاسخگویی اقدام کند چرا که تقویت نظارت بر عملکرد کلیه واحدهای شهرداریها ضروری به نظر می رسد. سعید فیروزگاه گفت: با تشکیل سازمان نظارت و بازرسی شهرداری، سامانه مردمی مدیریت شهری (137) می تواند به عنوان یکی از معاونت های این سازمان در شفاف سازی عملکردها و نحوه رسیدگی به تقاضاهای شهروندان نقش موثری ایفا کند. وی با تاکید بر رفع نواقص و کمبودهای موجود تاکید کرد: جذب نیروی انسانی متخصص و بکارگیری کارشناسان زبده موجب ارتقاء بهره وری سامانه 137 می شود و باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان این سامانه را به عنوان پاسخگوی مجازی مدیریت شهری به خواسته های آنان به رسمیت بشناسند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود