22 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141938

رد پای 35 نهاد در حوزه فرهنگ دیده می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

رد پای 35 نهاد در حوزه فرهنگ دیده می شود


معاون فرهنگی، ورزشی واجتماعی شهرداری کرج، با اعلام اینکه 35 دستگاه متولی امر فرهنگ در شهر فعالیت می کنند، موازی کاری در این عرصه را یک آسیب جدی عنوان کرد که در عین حال در صورت ایجاد هماهنگی، فرصتی بی نظیر برای پیشبرد اهداف فرهنگی شهر و کشور فراهم می آورد.
سیدعلی اکبر میروکیلی با اعلام اینکه این 35 دستگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم با موضوع فرهنگ در ارتباط هستند، اذعان داشت: ایجاد همصدایی و همسویی بین این بخش ها و برقراری تعاملات لازم در این عرصه از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. میروکیلی از جمله دستگاه ها و بخش هایی که به عنوان تصمیم گیر و مجری در حوزه فرهنگ به فعالیت می پردازند را ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، تبلیغات اسلامی، اوقاف، دانشگاه ها و سمن ها دانست که هر یک به نوبه خود دست اندرکار این عرصه بوده و خواه ناخواه در عملکرد آن تاثیرگذازند.وی تاکید کرد: با این همه متاسفانه به این دلیل که هر بخش خود را متولی اصلی فرهنگ در جامعه می شمارد، ایجاد این همسویی و هماهنگی بسیار دشوار بوده و کمتر ارگانی خود را مقید و ملزم به تبعیت از دیگر ارگان ها و بخش های متولی یا تصمیم گیر می داند.
دست اندرکارانی با جامعه اهداف گوناگون
این مسئول با بیان اینکه جامعه هدف هر یک از این دستگاه ها و بخش ها نیز با دیگری متفاوت بوده، خاطرنشان کرد: در عین حال فرهنگ شامل همه اقشار و گروه ها می شود و نمی توان قشر خاصی را به آن نیازمند یا از آن بی نیاز دانست. میروکیلی، زمان دستیابی به اهداف در طرح ها و برنامه های فرهنگی را نیز بسیار طولانی عنوان کرد و افزود: به طور متوسط یک اقدام فرهنگی برای حصول نتیجه، به زمانی بین پنج تا 18 سال نیازمند است. از این منظر تحرکات این حوزه اغلب از نظرها دور مانده و آثار مثبت یا منفی آن سال ها بعد به دست می آید. این امر نگرانی عملکرد این عرصه مضاعف کرده و سبب می شود حساسیت برنامه ریزی و انجام اقدامات کارشناسی شده تا حد بالایی، افزایش یابد. این معاون وجود شورای فرهنگ عمومی را فرصتی برای ایجاد این هماهنگی خواند و تاکید کرد: ضروری است اولویت ها و برنامه هایی که در قالب این شورا به اعضا ابلاغ می شود، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و همه دست اندرکاران زیر لوای تصمیمات و دغدغه های مقام معظم رهبری و نماینده وی در شهر، با مد نظر قرار دادن اصول اسلامی و اخلاقی در جامعه، به اجرای برنامه های تعیین شده بپردازند.
نیازمند اولویت بندی هستیم
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رسیدگی به موضوعات فرهنگی به شدت نیازمند صرف اعتبار و هزینه است، شهرداری کرج می تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا نماید. با این همه باید این نکته را مد نظر داشت که دارایی های مجموعه شهرداری نیز محدود بوده و برای هر اقدامی نیازمند برنامه ریزی و تعیین اولویت ها هستیم. معاون فرهنگی شهرداری کرج با بیان اینکه در مرحله نخست باید دارایی های این عرصه را در نظر گرفته و بدانیم در بخش کالبدی چه امکاناتی در اختیار داریم، گفت: این امر با تهیه نقشه ای فرهنگی از امکانات و دارایی های شهر در مجموعه معاونت فرهنگی شهرداری در حال انجام است. همچنین در وهله دوم و پس از شناسایی امکانات نیز مراحل مختلف تدوین اهداف، تعیین نقشه و اجرا، ضمن ایجاد هماهنگی و همسویی با دیگر دستگاه ها و بخش های فرهنگی ممکن خواهد شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود