29 فروردین 1394
شماره خبر: 140475

زیر ساخت های ترافیکی شهر نیازمند احیای مجدد است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

زیر ساخت های ترافیکی شهر نیازمند احیای مجدد است


مشاور شهردار کرج در امور حمل و نقل و ترافیک اظهار داشت: زیر ساخت های ترافیکی شهر نیازمند احیای مجدد است و باید از طریق توسعه آموزش های شهروندی به دنبال کاهش و مدیریت بحران های ترافیکی باشیم.
مهرداد فیروزبخت در جلسه کارگروه پژوهشی حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج که به همت مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر در محل ساختمان پارلمان شهری برگزار شد، تاکید کرد: بسیاری از ساختارهای حوزه حمل و نقل درون شهری نیازمند احیای مجدد است و مسئولان باید نسبت به این مهم اهتمام ویژه ای داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه حوزه حمل و نقل و ترافیک نیاز به حضور کارشناسان و منابع انسانی متخصص دارد، افزود: بی شک بازوی اجرایی حوزه حمل و نقل و ترافیک با حضور کارشناسان مرتبط و متخصصین این حوزه فعال می شود و به دنبال آن نیز طرح های مطلوب و موثری برای عبور از بحران های ترافیکی اندیشیده و اجرایی می شوند. با توجه به اهمیت موضوع لازم است، تغییر و تحول مثبت و جذب تخصص های واقعی در چارت سازمانی در حوزه حمل و نقل با جدیت پیگیری شود. این مشاور در ادامه به نقش پلیس راهور به عنوان بازوی اجرایی مدیریت شهری کرج در امور ترافیکی اشاره داشت و با تاکید بر ضرورت رسیدن به ساز و کار مناسب به منظور تقویت همکاری بین این ارگان و مدیریت شهری، اظهارداشت: لازمه تحقق این مهم داشتن مدیریت واحد شهری است؛ بر این اساس باید به سمتی حرکت کنیم که با تعامل و همکاری فرمانداری، استانداری و مجموعه های ذیربط ارتباط شهرداری و پلیس تقویت و سازماندهی بهتری داشته باشد. در صورت تحقق این مهم می توان گفت، پلیس در کنار شهرداری به عنوان متولی اصلی حمل و نقل و ترافیک مطرح می شود.
ضرورت توجه به مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهری
مشاور شهردار کرج در امور حمل و نقل و ترافیک در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت توجه به مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری در این کلانشهر تاکید کرد و با بیان اینکه انجام مطالعات کارشناسی و پژوهشی در خصوص مسائل ترافیکی کلانشهر کرج بسیار مهم است، عنوان کرد: رسیدن به الگوی مناسب ترافیکی در این کلانشهر با توجه به وجود مشکلات و معضلات ترافیکی امری ضروری است. فیروزبخت با عنوان اینکه، انجام مطالعات باید از اصول و ویژگی های علمی دقیقی پیروی کند، افزود: علاوه بر این لازم است در مطالعات جنبه‌هاي ساختاري و سازماني هر يک از شيوه های حمل و نقل مورد بررسي و ارزيابي قرار گیرد؛ بی شک به منظور رسیدن به راهکارهای کارآمد با هدف رفع بحران های ناشی از ترافیک شهری علاوه بر اجرای طرح های هدفمند و کلان نیاز به برنامه هایی جهت ایجاد تغييرات عملياتي در حوزه ترافیک وجود دارد. وی در جمع بندی سخنانش گفت: به این منظور، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با هدف انجام برنامه های عملیاتی نسبت به جمع آوري اطلاعات و تحليل تقاضاهای ترافیکی سطح شهر اقدام کرده است. مشاور شهردار کرج در امور رسانه نیز با مطرح کردن موضوع بهداشت روانی به تاثیراتی که کارکرد و عملکرد مثبت حوزه ترافیک بر روحیه شهروندان می گذارد، اشاره کرد و افزود: حمل و نقل مطلوب و ترافیک آسان و روان تاثیر مثبتی بر روحیه شهروندان می گذارد؛ بی شک هر چه تاثیر گذاری این حوزه بر ساماندهی ترافیک شهری موثرتر باشد به همان اندازه نیز بهداشت روانی شهروندان سالم تر خواهد بود. احمد خیری، اظهارداشت: با نگاهی تسهیل گرانه و استفاده از نظرات کارشناسی می توان به نتایج بسیار مفیدی در خصوص رفع معضلات حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری دست یافت؛ همچنین می توان از این طریق راهکارهای علمی و عملی برای این حوزه تصمیم سازی و سیاست گذاری کرد.
وی بیان کرد: از جمله راهکارهایی که زمینه را عبور از چالش ها و بحرانهای ترافیکی مهیا می کند، بهره گیری از الگوهای ترافیکی مناسب و اثرگذار دیگر شهرهای کشور می باشد، بی شک بهره گیری از این الگو ها می تواند در تدوین طرح های ترافیکی برای حل معضلات ترافیکی نقش مهمی و بسزایی ایفا کند. خیری همچنین بر ضرورت بهره گیری از نظرات تخصصی و ایده های خلاق نخبگان، دانشگاهیان و متخصصین حوزه حمل و نقل در رفع مسائل ترافیکی شهر کرج تاکید کرد و افزود: ممکن است کارهای روزمره مسئولان مانع از تفکری تمام شمول به طراحی و تدوین طرح های ترافیکی باشد، بر این اساس تشکیل کمیته ها و کارگروه هایی به این منظور امری لازم برای دستیابی به طرح ها و پروژه های ایده آل در خصوص رفع معضلات ترافیکی است. وی با اشاره به نقش آموزش که مورد تاکید کارشناسان حوزه حمل و نقل نیز می باشد، افزود: حمل و نقل حوزه ای تخصصی است و به تبع آن نیاز به کارشناسان تخصصی نیز دارد؛ علاوه بر این آنچه موجب پویایی و تاثیرگذاری این حوزه بر روانسازی ترافیک شهری می شود، آموزش رفتارهای ترافیکی به عموم شهروندان به ویژه گروه های سنی نوجوان همچون دانش آموزان است. یادآور می شود در این کارگروه نیمروزه پژوهشی، کارشناسان مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج به گفتگو پیرامون طرح جامع حمل و نقل ترافیک این کلانشهر پرداختند. وزارت کشور با وارد آوردن 25 اشکال به طرح ارایه شده به این وزارتخانه، خواستار رفع آنها شده است که در همین زمینه شاهد برگزاری جلسات کارشناسی با حضور مسئولان و گروه های مهندسین مشاور هستیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود