تسلیم آزاد راه تهران - شمال در برابر عزم و همت ایرانی
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
آزاد راه تهران – شمال در سال ۱۳۷۶ برای شکافتن ارتفاعات سخت گذر البرز و ایجاد حفره های بزرگ تونل طبق قراردادی به شرکت هایی از کشور چین سپرده شد اما پس از ۱۶ سال، مهندسان و پیمانکاران خارجی با دست و پا زدن در دل سنگلاخی البرز، تنها با ۱۷ درصد کار را پیش بردند.
این قرارداد خارجی در حالی منعقد شد که فراموش کرده بودیم سالها پیش از آنکه ماشین آلات مدرن امروزی یا مته های پرقدرت به کمک بشر بیاید، ایرانیها با بیل و کلنگ و تجهیزات مکانیکی ساده توانستند با حدود ۱۶۰ کیلومتر جاده را از بلندی های البرز عبور دهند. آنطور که مسئولان اجرایی کشور میگویند: بی رمقی روند کار بدانجا رسید تا در سال ۹۳ سکان پروژه بزرگ آزاد راه تهران– شمال از شرکتهای چینی گرفته و به متخصصان ایرانی واگذار شد، آن هم در شرایطی که کشور با تحریمهای ظالمانه و غیر منصفانه و جنگ اقتصادی زورگویان جهان دست و پنجه نرم میکرد. اعتماد به تخصص و همت ایرانی و تکیه بر بازوان قدرتمند و افکار بلند جوانان این مرز و بوم و در یک جمله اتحاد و همدلی بین دولت و نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان، امروز کار را به جایی رسانده که برای بسیاری افراد اهل فن و دانشوران جهان نکته شگفتی ساز و تحسین برانگیز است. اکنون چهار سال است که بنا به گفته کارشناسان و صاحبنظران، پروژه آزاد راه تهران - شمال با مهندسی ویژه و توجه به ظرافتهای زیباشناسی و زیست محیطی روند سازندگی خود را شتابان سپری میکند و میرود تا در آیندهای نزدیک، مردم از دست ترافیک سنگین جاده قدیمی کرج– چالوس نفسی راحت بکشند.
متخصصان ایرانی در حال ساخت آزاد راه تهران - شمال
حدود ۱۶ سال اجرای پروژه در دست شرکتهای خارجی تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل صاحبکار یعنی ملت ایران شد اما جوانان این سرزمین خود سر رشته کار را به دست گرفتند و اکنون پیشرفت فیزیکی را به ۹۵ درصد آن هم در مدت زمان چهار سال رسانده اند. نقشه ترسیمی آزاد راه تهران– شمال که اوایل دهه ۷۰ به دست کارشناسان خارجی سپرده شد بر چهار قطعه کردن این مسیر پایه گذاری شد. در طول حدود ۲۰ سال از اجرای این پروژه فقط قطعه چهارم آزاد راه تهران – شمال به طول حدود ۲۲ کیلومتر بین مرزن آباد و چالوس در استان مازندران مورد بهره برداری قرار گرفته است. قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال به عنوان بزرگترین و مهمترین بخش کار به مسافت ۳۲ کیلومتر، آزاد راه تهران– کرج را به شهرستانک واقع در ارتفاعات میانی رشته کوه البرز متصل میکند که با بهره برداری از این قطعه مسیر تهران– چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه میشود. از ویژگیهای آزاد راه تهران شمال به ایمنی بالای مسیر توجه به محیط زیست، ۲ سقفی بودن تونل ها و مناظر زیبای طبیعی و مصنوعی میتوان اشاره کرد که گشایش این پروژه علاوه بر رفع ترافیک سنگین، به لحاظ زمانی نیز، مسافران ۲ ساعت زودتر به مقصد می رسند. با این حال با همت دولت تدبیر و امید و بنیاد مستضعفان در این سالها شاهد جنب و جوش خاصی در اجرای این پروژه بزرگ هستیم و با پیگیری عزیزالله شهبازی استاندار پیگیر البرز برای سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان البرز و بازدید از آزاد راه تهران – شمال با مژده حسن ختام بخش عظیمی از این پروژه در سال جاری مواجه شدیم.
بازدید نوبخت معاون رییس جمهوری از روند ساخت آزاد راه تهران - شمال
در این سفر و بازدید که سه شنبه هفته جاری انجام شد، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار البرز دکتر نوبخت را همراهی کردند و ابعاد جدیدی از پروژه آزاد راه تهران – شمال برای خبرنگاران تشریح شد که نشان از دقت نظر کارشناسان و متخصصان ایرانی به ظرافتهای فنی و مهندسی پروژه دارد.
مژده معاون رئیس جمهوری به مردم
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به ره آورد سفر خود به استان البرز اشاره کرد و گفت: تسریع در بهره برداری از قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال یکی از اهداف سفر بود.محمد باقر نوبخت افزود: این آزاد راه بیش از ۲۰ سال است که درگیر مسائل مختلف بوده و اکنون ما مژده اتمام و بهره برداری از آن تا چند ماه آینده را به هموطنان میدهیم. معاون رئیس جمهوری گفت: این اقدام باعث میشود که هموطنان و مسافرانی که به استانهای شمالی سفر میکنند قرار نیست ساعتها وقت آنها در این جادهها تلف شود. وی ادامه داد: اکنون پروژه بزرگراه فیروز کوه به مراحل پایانی رسیده است و مسیر کندوان هم با بهره برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، ۶۰ کیلومتر کوتاه میشود. وی گفت: با بهره برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، زمان سفرها در این مسیر کاسته خواهد شد.نوبخت بیان داشت: این مسیر با تکمیل سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی میتواند طی سال جاری به بهره برداری برسد.وی ادامه داد: طبق توافق برای تکمیل قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۳۰۰ میلیارد تومان آن توسط دولت و ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان تأمین میشود.رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به زودی مبلغ تعیین شده را تأمین و پرداخت میکند.
۹۵ درصد قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال اجرا شد
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به بررسی منابع مالی پروژه آزاد راه تهران- شمال در کنار برنامه زمان بندی آن گفت: اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه یک این آزاد راه به حدود ۹۵ درصد رسیده است.
خیرالله خادمی افزود: تلاشها بر این است که تا پایان تابستان امسال قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال بهره برداری برسد. وی بیان داشت: در کنار اجرای پروژه آزاد راه تهران - شمال، طرحهایی مانند ایجاد مناظر جدید و زیبا به ویژه در داخل تونلها نیز تعریف شده است. خادمی گفت: کارهای جنبی و سازهای در قطعه یک آزاد راه تهران - شمال حدود ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۵ درصد کارهای تاسیساتی این قطعه انجام شده است.معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص علل طولانی شدن فرآیند اجرای آزاد راه تهران - شمال بیان داشت: در سه تا چهار سال گذشته کارهای اساسی در این بخش انجام شده اما تأخیر در پروژه مربوط به قبل از سال ۹۳ است.خادمی افزود: پروژه آزاد راه تهران- شمال از حیث سرمایه گذاری برای کشور پروژهای مهم است و بنیاد مستضعفان و دولت هر ۲ برای این پروژه هزینه کردهاند.وی ادامه داد: زمانی که پیمانکار چینی پروژه آزاد راه تهران- شمال در سال ۹۳ از کشور خارج شد و پروژه به مهندسان و پیمانکاران و مشاوران ایرانی واگذار شد تحولی عظیم در کار پروژه داشتیم و طی سه تا چهار سال گذشته اقداماتی را داشتیم که سالها منتظر آن بودیم.قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل (ع)، تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک کرج متصل میشود.
تاکید دولت بر اجرای پروژههای گره گشای ترافیک در البرز است
استاندار البرز در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از آزاد راه تهران - شمال نیز گفت: به دلیل نزدیکی این استان به تهران، دولت بر اجرای پروژههای گره گشای ترافیک در استان البرز تاکید دارد.عزیزاله شهبازی افزود: دولت هزینه و وقت زیادی صرف پروژههای راه سازی در استان البرز کرده است و از زمان آغاز فعالیت دولت «تدبیر و امید» اقدامات موثری در این زمینه شاهد هستیم.وی ادامه داد: ۲۰ کیلومتر از پروژه آزاد راه تهران - شمال در البرز واقع شده و روند اجرایی این پروژهها در دولت دوازدهم به صورت جدی دنبال شد که این پروژه نقش موثری در کاهش ترافیک و مصرف سوخت دارد.استاندار البرز بیان داشت: پروژه آزاد راه تهران - شمال به عنوان یک کنسرسیوم بین بنیاد مستضعفان و شرکت زیر ساخت را ه های کشور مطرح است که ۱۷ هزار میلیارد ریال سهم دولت در این پروژه محقق شده است.وی افزود: تمام معارضان و مشکلات اجرای پروژه آزاد راه تهران - شمال در حوزه جغرافیایی استان البرز برطرف شده است.
نمایی از داخل تونل های ساخته شده آزاد راه تهران - شمال با سقف های متفاوت
بخشی از مشخصات آزاد راه تهران - شمال
آزاد راه تهران - شمال به مسافت ۱۲۱ کیلومتر دارای چهار قطعه است که همانطور که اشاره شد قطعه چهارم این آزاد راه به طول ۲۲ کیلومتر اکنون بین مزرن آباد و چالوس زیر بار ترافیک قرار دارد. براین اساس بخش مهم پروژه آزاد راه تهران – شمال، قطعه نخست است که دارای ۴۱ تونل و تعداد زیادی دهنه پل می باشد که پیش بینی میشود این قطعه تا پایان تابستان امسال زیر بار ترافیک برود. همچنین عملیات ساخت ۲ قطعه دیگر آزاد راه تهران – شمال با سرعت در حال انجام است. طول قطعه دوم آزاد راه تهران – شمال ۲۲ کیلومتر بوده که بزرگترین تونل کشور با طول ۶.۴ کیلومتر در این قطعه حفاری شده ا ست.قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال به طول ۴۷ کیلومتر نیز مراحل ساخت آن در دست اقدام است.با بهره برداری از کل این قطعات مسیر تهران – شمال ۶۷ کیلومتر کوتاه میشود و مشکلات ترافیکی، زیست محیطی و حوادث رانندگی این مسیر به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
منبع ایرنا