26 آبان 1393
شماره خبر: 131856

دفاتر پیشخوان دولت در البرز رقیب مغلوب "پست"

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

دفاتر پیشخوان دولت در البرز رقیب مغلوب "پست"


نام دفاتر پیشخوان دولت که می آید در اذهان مخاطبان تصور دولت الکترونیک شکل می بندند، ولی در صحنه رقابت دفاتر پیشخوان دولت با اداره پست مغلوب همیشگی دفاتر هستند در این بین استان البرز با زیان 80 درصدی دفاتر پیشخوان دولت در صدر جدول دفاتر استانی قرار دارد.
یکی از تکالیف برنامه پنجم توسعه واگذاری خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری دستگاه های دولتی به دفاتر پیشخوان و ساماندهی فعالیت دفاتر کنونی نظیر دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 و دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری در قالب دفاتر پیشخوان است، که متاسفانه با گذشت بیش از سه سال چرخه این تکلیف کامل نشده است. البرز که بیش از 4 سال است رخت استان به تن کرده است دارای 248 دفتر پیشخوان دولت است. تداخل کاری بین اداره کل پست استان و دفاتر پیشخوان دولت البته به صورت غیرقانونی باعث شده است که 80 درصد این دفاتر زیان ده باشند در صورتی که اگر این وضعیت نابسامان ساماندهی شود به صورت مستقیم باعث اشتغال بیش از 700 نفر در استان می شود.
تعویض و تغییر مدیریت در البرز کار اجرایی را در خواب زمستانی فرو می برد
نکته جالب توجه این است که؛ سرمایه گذاری در دفاتر پیشخوان دولت کاملا به صورت خصوصی است و نسبت درآمد دفاتر پیشخوان دولت در استان البرز 7 درصد درآمد اداره کل پست است و در کل کشور البرز رتبه 31 را دارد. وضعیت نابسامان دفاتر پیشخوان دولت در داستان تعویض استانداران و معاونان استاندار باعث شده است که رسیدگی به این وضعیت در هاله ای از ابهام قرار گیرد چرا که معاون توسعه و منابع نیروی انسانی استاندار رئیس کارگروه رسیدگی به وضعیت دفاتر پیشخوان دولت است و متاسفانه استان البرز به علت اختلاف نظر رجال سیاسی مدتها از وجود معاون توسعه و منابع انسانی بی بهره بوده است. وضعیت نابسامان دفاتر پیشخوان دولت و زیاندهی این دفاتر در البرز، ما را بر آن داشت تا گفتگویی با حسین مهری مدیرعامل پست جمهوری اسلامی ایران ترتیب دهیم. دفاتر پیشخوان دولت می توانند به عنوان بازوان اجرایی اداره پست عمل کنند چرا در این شرایط بیش از 80 درصد این دفاتر در حال زیاندهی هستند؟ یکی از دغدغه های ما دفاتر پیشخوان دولت هستند، ما نگران زیاندهی دفاتر هستیم و با توجه با آمار، دفاتر در کل کشور 70 درصد زیانده هستند و در استان البرز این رقم به 80 درصد می رسد که زنگ خطری در حوزه خدمات رسانی به مردم است. این وضعیت اصلا خوب نیست ما به نوبه خود به همه مسئولان و استانداران می گویم که بخش خصوصی نیامده است که از جیب هم مایه بگذارد بلکه باید با همدلی دفاتر پیشخوان دولت را اقتصادی کنیم.
آمار رسمی حاکی از کاهش 31 درصدی ترافیک پستی در کشور است؟ آیا این آمارها درست است؟ و به چه علت شاهد چنین کاهش محسوسی هستیم؟
بله دست است، طبق آمارهای رسمی موجود، در 7 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 31 درصد کاهش ترافیک پستی را در کشور شاهد هستیم و این مشکل حاصل عدم واگذاری خدمات از سوی سازمان های دولتی به دفاتر پیشخوان است برای برطرف کردن این مشکل باید کارگروهی تشکیل شود و خدمات سازمان ها احصا شود و به دفاتر واگذار شود.
با توجه به آمارهای موجود 700 نوع از خدمات در استان فارس به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است؟ چرا در استان البرز چنین اقدامی از سوی سازمان ها و نهادهای دولتی کمتر به چشم می خورد؟
ما در بسیاری از جلساتی که با استاندار البرز داشته ایم این نکته را بیان کرده ایم که سازمان ها و ادارت دولتی موظف به واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت شوند و در تفاهمنامه هایی که منعقد می شود خدمات قابل واگذاری پیوست می شود امیدواریم از این پس در استان البرز نیز شاهد شکوفایی بخش خصوصی در حوزه پست باشیم.
به گفته شما کد پستی طلاست، چرا کد پستی در استان البرز به دفاتر پیشخوان دولت واگذار نمی شود؟
علت اینکه پست دولتی مانده است این است که در بحث حاکمیتی و امنیتی برخی از خدمات قابل واگذاری نیست ولی موضوع کد پستی از این قائده مستثنی است و به زودی به دفاتر پیشخوان دولت در استان البرز واگذار می شود.
سالهاست که بسیاری از مسئولان این موضوع را در تریبون های مختلف اعلام می کنند که باید دولت الکترونیک شکل بگیرد، برای تحقق این مهم چرا بسیاری از خدمات هنوز در انحصار سازمانها و نهادهای دولتی باقی مانده است آیا این کار مانع تحقق این امر مهم نمی شود؟
دقیقا دغدغه ای که ما داریم این موضوعی است که شما عنوان کردید، برای تحقق دولت الکترونیک باید خدمات به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری به سمت و سوی دولت الکترونیک گام برداریم.
تداخل کاری بین اداره کل پست استان و دفاتر پیشخوان دولت البته به صورت غیرقانونی باعث شده است که 80 درصد این دفاتر زیانده باشند، و از بیرون گود که به این قضیه نگاه می کنیم، می بینیم که دفاتر و اداره کل پست خود را رقیب یکدیگر می دانند برای برون رفت از این معضل چه اقدامی باید صورت پذیرد؟
پست جمهوری اسلامی ایران دفاتر پیشخوان دولت را از خود می داند، ما رقیب همدیگر نیستیم چرا که معتقدیم دفاتر پیشخوان دولت هر چه قدر رشد کنند به نفع پست است اگر چنین تفکری وجود دارد با تعامل و همدلی از میان برداشته شود چرا که دفاتر بازوان اجرایی پست در خدمات رسانی به مردم هستند. این در حالیست که؛ در استان البرز حداقل ترین زیرساخت های پستی وجود دارد، و برای استانی که در مسیر توسعه پایدار قرار دارد چنین معضلی یعنی درجا زدن در مسیر توسعه، مسئولان ارشد استان باید با تکلیف کردن به سازمان ها و نهادهای دولتی به واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت شرایط اعتماد به بخش خصوصی را فراهم کنند چرا که در این آشفته بازار کمبود اعتبارات، فقط بال پر گرفتن بخش خصوصی می تواند نجات بخش باشد. در پایان باید گفت؛ در بند "ج" ماده 46 برنامه پنجم توسعه به تکالیف دولت در قبال دفاتر پیشخوان دولت پرداخته می شود ولی در این میان و با گذشت چند سال چالش های پیش روی این بند چوب لای چرخ توسعه کرده و رسیدن به هدف مورد نظر را کمی دور از انتظار جلو می دهد. چالش هایی از قیبل امتناع دستگاه های دولتی در واگذاری بخش‌های قابل ارائه در خارج از محیط اداری، عدم پیوستن دفاتر پلیس +10 و دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری و دفاتر آی سی تی روستایی به دفاتر پیشخوان دولت، عدم پیگیری مناسب متولیان به اجرای کامل برنامه، فعالیت ضعیف کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان، عدم تامین وحدت رویه در کارگروه های استانی، عدم ایجاد سامانه نظارت دستگاه های واگذار کننده خدمت بر عملکرد دفاتر، عدم یکنواختی خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان در استان ها، تقاضای کاذب تاسیس دفاتر جدید، عدم پیگیری کارگروه راهبری نسبت به واگذاری خدمات دستگاه های اجرایی، عدم تمکین دستگاه های اجرایی به مصوبات کارگروه راهبری کار را برای دفاتر پیشخوان سختر از همیشه کرده است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود