26 فروردین 1404
شماره خبر: 322647

۶۰ درصد از هنرجویان فنی حرفه‌ای را پسران تشکیل می‌دهند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: حدود ۶۰ درصد از هنرجویان را پسران و ۴۰ درصد را دختران در دوره متوسطه دوم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تشکیل می‌دهند.
مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش، صبح امروز در حاشیه سفر وزیر تعاون به استان البرز و بازدید از مرکز تربیت مربی مستقر در این استان، با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی در روند توسعه کشور، بیان کرد: در حال حاضر، بیش از ۹۱۶ میلیون نفر-ساعت آموزش مهارتی در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر، در بیش از ۸۰۰۰ هنرستان دخترانه و پسرانه ارائه می‌شود.این مقام مسؤول اضافه کرد: از این تعداد، حدود ۶۰ درصد از هنرجویان را پسران و ۴۰ درصد را دختران در دوره متوسطه دوم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان یکی از شرکای استراتژیک ما در اجرای آموزش‌های مهارتی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در حال حاضر، تقریباً ۷۵ درصد آموزش‌های مهارتی ما از طریق برون‌سپاری، چه در مراکز دولتی و چه در مراکز آموزش آزاد سازمان فنی‌وحرفه‌ای، انجام می‌شود.آذرکیش با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور تأکید کرد: در پایان این برنامه، هدف این است که ۶ میلیون دانش‌آموز هنرستانی حداقل یکی از مهارت‌های شغلی، فرهنگی، ورزشی یا فنی را فراگرفته باشند. پیش‌بینی می‌شود که سالانه ۱.۲ میلیون نفر تحت آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.وی همچنین افزود: طبق سند راهبردی فضای مجازی کشور و با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، مهارت‌آموزی نقش اساسی در توانمندسازی دانش‌آموزان برای حضور در اقتصاد رقابتی دارد. هم‌اکنون، شاهد اهتمام ویژه ریاست محترم جمهوری در جهت تحقق نهضت عدالت آموزشی هستیم که دو محور اصلی آن شامل رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و تحول در فرآیند یاددهی-یادگیری است.
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش یادآور شد: مهارت‌آموزی تنها ابزاری برای ایجاد اشتغال نیست، بلکه به‌طور جدی در تربیت نسلی خلاق، مسئله‌محور و توانمند تأثیر دارد. روش‌های آموزشی سنتی باید به شیوه‌های نوین مبتنی بر فناوری تبدیل شوند تا دانش‌آموزان قادر به فعالیت تیمی در محیط‌های کاری واقعی، تفکر انتقادی و خلاقانه باشند و در نهایت به کشور خود خدمت کنند و آن را بسازند.وی در پایان با اشاره به همکاری‌های گسترده با نهادهای مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، ابراز امیدواری کرد: در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید»، با ایجاد بستری فرهنگی مناسب، مسیر توسعه مهارت‌ها هموارتر شده و به هدف بزرگ پاسخگویی آموزش‌های مهارتی به نیازهای بازار کار دست یابیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود