تاثیر شگرف رسانه در ترویج کتاب و کتابخوانی
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت
کتابها به دلیل دارا بودن ویژگی پایداری در بستر زمان، ابزار انتقال معرفت و دانش نسلهای مختلف بشر نیز هستند و این مزیت باعث تأثیرگذاری بیشتر کتاب است.
دکتر مهدی جعفری/ در حقیقت اگر در دورههای گذشته زندگی بشر، کتاب نبود، انتقال دانش و علوم و معارف و ادبیات و مواریث فرهنگی به نسلهای بعدی به گستردگی و وسعت کنونی آن امکانپذیر نبود!اگرچه سایر عناصر و ابزارهای انتقال دانش و اطلاعات، همانند خطابه، سخنرانی و.... نیز از کارآمدی و کارایی خوبی برخوردار هستند، اما همگان اذعان دارند که دامنه و دایره تاثیرگذاری آنها هیچگاه به اندازه کتاب نبوده است. از منظر جامعهشناسی نیز در بررسی سیر تکاملی تحولات اجتماعی بشری نیز، جامعهای که در آن کتابخوانی رواج دارد، با یک اجتماع دور از مطالعه و کتابخوانی به نحو معنادار و محسوس تفاوت دارد، زیرا به هیچ وجه نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که کتابخوانی موجب تقویت و تعمیق تفکر و اندیشه و بروز خلاقیت و نوآوری افراد میشود و به تدریج اگر تبدیل به یک جریان دارای استمرار و تداوم شود، کم کم زمینههای شکل گیری یک جامعه خلاق و آگاه با پس زمینههای باثبات ذهنی و فکری را به وجود میآدر فرهنگ قديمي ايران اسلامي، كتاب همواره عزيزترين مونس و همراه انسان بوده و اهل كتاب همواره از منزلتي ارجمند در ياد، خاطره و منظر عمومي جامعه برخوردار بوده اند.با اين اوصاف اگر در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني همتي مداوم و سنجيده به كار بسته نشود، سايه سستي و غفلت بر اين رسانه نوشتاري مستولي خواهد شد و جاي انس دلنشين و تعالي بخش كتاب را سرگرمي ها و دل مشغولي هاي كم ارج خواهند گرفت.در اين ميان، رسانه ها مي توانند در پي نقش رسانه اي خويش همچون مدرسه اي بزرگ بر تمامي حيات انساني پرتو اندازند و در ترويج فرهنگ والاي كتابخواني گام هاي موثري بردارند.رسانه هاي گروهي مي توانند در ترويج فرهنگ هاي سازنده موثر واقع شوند و كتاب را به عنوان ماندگارترين عنصر فرهنگي به جامعه بشناسانند. رسانه مي تواند تاثير شگرفي در ترويج كتاب و كتابخواني گذارده و مردم را در جهت استفاده از منابع مكتوب فرهنگي و علمي تشويق نموده و در اين راستا، موجبات توسعه علمي - فرهنگي جامعه را موجب گردد.در اهميت عنصر كتاب براي تكامل جامعه انساني، همين بس كه تمامي اديان آسماني و رجال بزرگ تاريخ بشري، از طريق كتاب جاودانه مانده اند و روابط فرهنگي جامعه بشري نيز با پوشش كتاب و مبادلات فرهنگي تقويت شده است.اگر میخواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه فراگیر شود، به اندازهای که در رسانه کالاهای مصرفی تبلیغ میشود، باید کتاب و فرهنگ کتابخوانی نیز تبلیغ شود.رسانهها نقش کلیدی را در گسترس فرهنگ کتابخوانی در جامعه ایفا میکنند. همچنین رسانههای عمومی مثل صدا و سیما نقشی کلیدی را در ترویج و گسترش کتاب در جامعه ایفا میکنند. در تمامي اعصار مبناي فرهيختگي فرهنگي و علمي يك كشور را در ترازو و ميزاني به نام كتاب مي سنجند و هر اندازه به اين مهم بيشتر پرداخته شود، هويت و اصالت آن ملت بهتر نمود پيدا مي كند و آنچه مهم است اينكه بشر تمامي سرمايه و موجودي فرهنگي خود را وامدار كتاب است. كتاب ها از آغاز تاكنون عنصر لاينفك هر جامعه اي محسوب مي شوند و هنوز هم كتاب ها و نشريات از فراگيرترين و بادوام ترين و ارزان ترين قالب هاي انتقال دانش و بينش هستند.اميد است با بكارگيري روش هاي تبليغات رسانه اي نوين، شاهد برانگيخته شدن ذوق و شور مطالعه در بين تمام اقشار جامعه باشيم.