روابط عمومی یا روابط با عموم مردم
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت
روابط عمومی دقیقاً همان چیزی است که از معنای آن پیداست؛ یعنی روابط با عموم مردم. انسانها هرگز نمی توانند در انزوا زندگی کنند. ما احتیاج به گفتگو، تعامل و درمیان گذاشتن نظراتمان با یکدیگر داریم. در واقع انسانها درست پس از به دنیا آمدن، روابط عمومی را تجربه می کنند.
ما درعرصه ای از وابستگی ها زندگی می کنیم که در آن همگی برای ارضای خود به شکل روزافزونی به یکدیگر وابسته ایم و نمی توانیم بدون ارتباط با دیگران به اهداف خود برسیم. ارتباط در میان انسانها، بوجود آورنده جامعه انسانی است، فرهنگ نیز درجوامع انسانی بدون ارتباط؛ موجودیت نمی یابد. لذا گسترش و توسعه ارتباط، میان انسانها موجب توسعه فرهنگ می شود. روابط عمومی، حرفه وهنری است نوخاسته، که به سرعت جای خود را درتمامی سازمانها و ادارات بازکرده است. در دنیای پیچیده کنونی، تمامی سازمانهای دولتی وغیردولتی که به گونه ای با مخاطبان ومشتریان خود سروکار دارند، باید بتوانند از یک سوء سازمان وتولیدات خود را به آنان بشناسانند و ازطرف دیگر، مشتریان ومخاطبان را نسبت به خدمات، کالاها و یا تسهیلاتی که ارائه می دهند، آگاه و اقناع سازند. همچنین از نیازها، منافع وعلایق آنان که همواره درحال تغییر است آگاهی یابند و از آن ها در بهبود خدمات خویش، بهره گیرند. این امر به عهده دست اندرکاران روابط عمومی است که همچون پلی، این ارتباط را بین مشتریان ومخاطبان و به عبارتی دیگر، تمامی اشخاص وسازمانها برقرار می سازد. درحال حاضر از آنجا که روابط عمومی، یکی از ابعاد حیاتی مدیریت راهبردی به شمار می آید، دست اندرکاران این رشته، صرفاً خود را یک پیام رسان از سازمان به مشتریان و بالعکس نمی دانند، حالا دیگر تمامی مدیران در سازمانهای موفق، به این نتیجه رسیده اند که روابط عمومی بخش مهمی از جریان اصلی مدیریت است و از این رو، خود را مشاور مدیریت درمسائل ومشکلات سازمان به حساب می آورند. آنان از این مسئله آگاهند که دنیای امروز، به سرعت درحال تغییر است و هرسازمانی که نتواند خود را با آن سازگار سازد، از مسیر رقابت خارج شده و امکان بقاء ندارد. از این رو؛ وظیفه خود می دانند تا با بهره گیری از فنون وشگردهای ارتباطی گوناگون، به بقاء وپیشرفت خود کمک کنند. هنگامی که اهمیّت وجایگاه اطلاعات و ارتباطات در فرآیند فعالیت روابط عمومی روشن می شود، توجه به اهتمام یک روابط عمومی کارآمد، برای دستیابی به آخرین فناوری ها و شیوه های اطلاعاتی ارتباطی و این که بتواند همگام با مخاطبان سازمان؛ حرکت و نوآوری داشته باشد ملزم به تجهیز شدن به آخرین یافته ها و روش ها نوین ارتباطی و به زبان روز، مخاطب و افکار عمومی است. در این میان، فناوری به شدت بر روابط عمومی تأثیر گذارده است؛ در واقع ضرورت اطلاعات در دنیای امروز به ما کمک می کند که روابط عمومی نوین را یک روابط عمومی اطلاع مدار سازیم. واضح است روابط عمومی قبل از هر چیز، یک سازمان به حساب می آید که موضوع کارش، ارتباط می باشد لذا برای شناخت سازمان روابط عمومی باید ویژگی ها وخصوصیات آن را مورد مطالعه وشناخت قرار دهیم که در آینده به این موضوع اشاره خواهیم کرد. بهروز نصیرمنش، دانشجوی رشته روابط عمومی و ارتباطات