1 مهر 1397
شماره خبر: 202090

نظارتی بر حوزه خدمات شهری کرج نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 نظارتی بر حوزه خدمات شهری کرج نیست


نائب رئیس شورای شهر کرج معتقد است نظارتی بر فعالیت‌های خدمات شهری این کلان‌شهر وجود ندارد و برخی قراردادها با هزینه‌های دو برابری انجام می‌شود.
عباس زارعدر جریان بررسی گزارش تفریق بودجه سال ۹۶ شهرداری کرج که از سوی معاونت مالی شهرداری ارائه شد، اظهار کرد: سال گذشته سال خوبی ازلحاظ درآمدی برای شهرداری کرج نبوده است و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد درآمد کنونی در شان شهرداری کرج نیست.
درآمد شهرداری کرج در تراکم فروشی خلاصه شده است
رئیس شورای شهر کرج افزود: اقتصاد درآمدی شهرداری تنها به اقداماتی ازجمله تراکم فروشی خلاصه‌شده است؛ درحالی‌که برای جبران هزینه‌های جاری در بخش‌های مختلف باید به سرمایه برای شهر کرج رسید اما هیچ دقتی در ارائه برنامه‌های لازم در این خصوص نیست. وی ادامه داد: در حوزه دیون شهرداری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول و سرمایه محقق نشده و معطل‌مانده داریم درحالی‌که در بخش‌های مختلف شهرداری ازجمله خدمات شهر، می‌توان به پیشرفت مالی بیشتری رسید. رئیس شورای شهر کرج: اگر در گزارش‌ ارائه‌شده توسط حسابرس شهرداری ایراداتی عنوان شود باید مدیران مربوطه در آن حوزه‌ها پاسخگو باشندزارع بیان کرد: اگر ارائه لیست هزینه‌های جاری شهرداری به‌طور کامل و واضح صورت می‌گرفت، اکنون شورای شهر بودجه متمم شهرداری را به‌جای کاهش به افزایش می‌رساند که البته لازمه تحقق آن تشکیل کمیته‌های تخصصی است تا مشخص شود که چرا بسیاری از درآمدها تاکنون حاصل نشده است. رئیس شورای شهر کرج گفت: در حوزه درآمدی شهرداری لازم است که آسیب‌شناسی صورت گیرد و در این میان باید بخشی از امور به دنبال کردن مطالبات گذشته اختصاص داده شود که انجام چنین اقداماتی نیاز به برنامه‌ریزی دارد. وی ادامه داد: قسمت اعظم جذب بودجه‌های عمرانی مربوط به قرارداد پروژه‌هایی از گذشته بوده و از حدود یک هزار میلیارد تومان بودجه مربوط به اقدامات عمرانی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به بدهی قراردادهای گذشته در این حوزه است؛ ۳۰۰ میلیارد تومان هم به کارهای مستمر ازجمله انجام آسفالت اختصاص دارد و تنها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات جدید شورا در سال جاری است. رئیس شورای شهر کرج عنوان کرد: اگر در گزارش‌های تنظیمی و ارائه‌شده توسط حسابرس شهرداری موارد و ایراداتی عنوان شود باید مدیران مربوطه در آن حوزه‌ها پاسخگو باشند.
نظارتی بر خدمات شهری کرج و تجهیزات و فعالیت مرتبط با آن وجود ندارد
منصور وحیدی نیز در این خصوص بابیان اینکه نظارتی بر خدمات شهری و تجهیزات و فعالیت مرتبط آن وجود ندارد، گفت: در حوزه همکاری با پیمانکاران این حوزه باید دقت بیشتری از سوی شورای شهر اعمال شود زیرا در برخی موارد با ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانیم اقدامات لازم در حوزه خدمات شهر در سطح یک منطقه را اجرایی کنیم متأسفانه هزینه کرد حدود یک میلیارد تومانی داشته‌ایم. نائب رئیس شورای شهر کرج بابیان اینکه ده‌ها پیمانکار در حاشیه‌های شهر کرج و یا در امور مربوط به ساماندهی پایانه و دیگر خدمات شهری مشغول به کار هستند، افزود: نظارت شورای شهر کرج بر قراردادهای این پیمانکاران ضرورت دارد.
وی توضیح داد: ارزش‌افزوده باید در شهر کرج ایجاد شود تا با تکیه‌بر روش‌هایی ازجمله فروش صحیح املاک شهرداری اقدامات توسعه‌ای برای این کلان‌شهر حاصل شود، در حال حاضر شرایط مالی شهرداری مناسب نیست و در بحث هزینه‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از درآمد شهرداری هزینه کرده‌ایم که این ضعف سیستم مدیریت شهری و رأس هرم آن را نشان می‌دهد. تابلوهای شهری باقیمت نازل در اختیار افراد قرار داده می‌شود و نظارتی هم بر اجاره درست غرفه‌ها در بازار روزها نیستوحیدی با تأکید بر اینکه شورای شهر کرج هم در یک سال گذشته نتوانسته است به دلیل چالش‌های موجود در امور خود، نظارت مؤثر بر حوزه فعالیت‌های مختلف شهرداری کرج ازجمله قراردادهای پیمانکاران خدمات شهر داشته باشد، اضافه کرد: در ردیف عوارض ها ازجمله عوارض زباله و نوسازی هم باید به دنبال اصلاحاتی باشیم تا به‌عنوان نمونه جذب ردیف اقدامات تهاتری میسر شود. نائب رئیس شورای شهر کرج بیان کرد: پروژه‌های تجاری زیادی در سطح مناطق کرج ازجمله رجایی شهر و یا عظیمیه انجام‌شده که عوارض آن را باید به‌درستی دریافت می‌کردیم و در کنار آن به عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ هم بیشتر می‌پرداختیم اما این مهم میسر نشده است. حسین محمدی رئیس کمیسیون‌ محیط‌زیست شورای شهر کرج هم دراین‌ارتباط گفت: باید کمیته‌ای برای رسیدگی به درآمدهای شهرداری تشکیل شود؛ چراکه اکنون تابلوهای شهری باقیمت نازل در اختیار افراد قرار داده می‌شود و نظارتی هم بر اجاره درست غرفه‌ها در بازار روزها نیست. تمام قراردادهای سال ۹۶ شهرداری کرج به سال جاری منتقل‌شده است و تنها حدود ۲۰ درصد قراردادها مرتبط به سال جاری استفرج اله ایلیات هم توضیح داد: تمام قراردادهای سال ۹۶ شهرداری کرج به سال جاری منتقل‌شده است و تنها حدود ۲۰ درصد قراردادها مرتبط به سال جاری است. این عضو شورای شهر کرج در ادامه بیان کرد: حسابرس شهرداری باید در صحن شورا حاضر شود و گزارش خود را ارائه دهد تا مشخص شود به عملکردهای شهرداری در کدام بخش‌ها ایراداتی وارد کرده و این ایرادات مورد تائید شورای شهر است یا خیر. درنهایت در پایان جلسه امروز شورای شهر کرج تصمیم‌گیری در موردقبول گزارش تفریق بودجه شهرداری کرج به رأی گذاشته و مقرر شد که هفته آینده در کمیسیون تلفیق به این موضوع پرداخته شود. همچنین مقرر شد؛ هفته آینده کارگروهی در خصوص بررسی ساختار کمیسیون‌های شورای شهر و هرگونه تصمیم‌گیری در این مورد انجام شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود