12 اردیبهشت 1400
شماره خبر: 253180

سال ۱۴۰۰ پایان محرومیت بخش درمانی فردیس

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سال ۱۴۰۰ پایان محرومیت بخش درمانی فردیس


مسوولان اجرایی استان البرز مصمم هستند تا با افتتاح بیمارستان دولتی فردیس، سال ۱۴۰۰ را نقطه عطفی بر پایان سال‌ها محرومیت بخش بهداشت و درمان این شهرستان پرجمعیت رقم زنند.
شهرستان فردیس با جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر، دومین شهرستان پرجمعیت استان البرز پس از کرج به شمار می‌رود؛ منطقه‌ای کم وسعت و متراکم که تاکنون از داشتن بیمارستان و مراکز درمانی مناسب بی‌بهره بوده و درمان بیماران آن با تحمل هزینه‌های گزاف و سختی راه در تهران و کرج انجام شده است. سال ۱۳۸۹ بود که کلنگ نخستین بیمارستان دولتی با پیش‌بینی ۱۶۰ تخت در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع در شهرستان فردیس به زمین زده شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۲ تکمیل و افتتاح شود اما مدت‌ها گذشت و خبری از ساخت و ساز این بیمارستان نشد و مردم برای تحقق این مطالبه خواستار پیگیری هرچه سریع‌تر مسوولان و نمایندگان مجلس شدند. وعده‌ها پشت سرهم داده شد و زمان سپری گشت تا سرانجام در سال ۱۳۹۲ این مطالبه مردمی روی میز مسوولان در دولت تدبیر و امید قرار گرفت که البته در سال‌های نخست کار به خوبی پیش نرفت. سال ۱۳۹۴ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ضمن بازتعریف این بیمارستان به ۲۶۰ تختخواب، ساخت آن را به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار قرار داد اما پس از مدتی عملیات ساخت این بیمارستان متوقف شد.
سفر رییس جمهوری به البرز و گشایش ردیف اعتباری بیمارستان فردیس
سفر آبان ماه سال ۱۳۹۵ رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان البرز نقطه عطفی در گشایش اعتباری برای بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان البرز از جمله تنها بیمارستان دولتی شهرستان فردیس به شمار می‌رود.در این سفر ۶۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار اولیه به بیمارستان فردیس اختصاص یافت و ساخت و تکمیل این پروژه عمرانی در برنامه کاری قرار گرفت.
آمدن استاندار شهبازی و تحول در طرح‌های عمرانی البرز
آذرماه سال ۱۳۹۷ عزیزاله شهبازی به عنوان سومین استاندار دولت تدبیر و امید در البرز معرفی شد و آغاز به کار کرد، این بار پیگیری‌ها برای بسیاری از پروژه‌های بر زمین مانده البرز با گذشته متفاوت شد.
یکی از پروژه‌هایی که با جدیت در دستور کار قرار گرفت، بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی فردیس بود که با پیگیری‌های مستمر استاندار و حمایت وزارت بهداشت و درمان و مسوولان عالی دولت دوباره روی ریل سازندگی قرار گرفت.در این میان مشکلات تحریمی و اپیدمی شدن بیماری کرونا نیز فشارها را مضاعف کرد و دولت با موج سنگینی از مشکلات و مطالبات مردمی مواجه شد اما مسیر سازندگی گم نشد.
کرونا و رنج بیماری کووید۱۹ در فردیس
اگرچه رنج بیماری و هزینه گران درمان برای ساکنان شهرستان فردیس پیشینه طولانی دارد اما شیوع کرونا و گستردگی ابتلا به کووید۱۹، رنج دیگری بر مشکلات آنان افزود و صدها بیمار فردیسی را روانه مراکز درمانی کرج، شهریار و تهران کرده است. این بار با آمدن کرونا در اواخر سال ۹۸ درنگ برای تکمیل یک پروژه بیمارستانی قابل قبول نبود و مسوولان استانی و کشوری را برآن داشت تا با تزریق اعتبار بیشتر در شرایط سخت تحریمی و کرونایی به این پروژه سرعت بخشند.در این حال وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در کنار مشکلات کرونا و محدودیت‌های مالی، تکمیل این پروژه را با پشتیبانی مسوولان عالی دولت سرعت بخشید و گام‌های موثری برای تکمیل بیمارستان برداشت. عزیزاله شهبازی استاندار البرز در بازدیدی که تیرماه سال ۱۳۹۹ از بیمارستان در حال ساخت فردیس داشت، گفت: اکنون اعتبارات ملی نیز برای تکمیل بیمارستان فردیس جذب شده و مطالبه مردمی باید در اسرع وقت به سرانجام برسد. دکتر مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رییس جمهوری در شهریورماه سال ۱۳۹۹ در بازدید از روند اجرای پروژه در حال ساخت بیمارستان فردیس قول پیگیری منابع مالی این پروژه را به مردم داد.
مشخصات بیمارستان فردیس
مجتبی دادگری مدیر طرح و برنامه‌ریزی پروژه بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی فردیس نیز گفت: مساحت زمین بیمارستان از ۱۷ هزار متر مربع به ۲۷ هزار مترمربع افزایش یافته و زیربنای بیمارستان با مجموع طبقات آن به ۲۱ هزار متر مربع می‌رسد.بهره‌برداری از این مجموعه در ابتدای امر صرفا به منظور خدمات درمانی بود که در مسیر اجرا توسعه و بهره‌گیری از خدمات آموزشی نیز به عنوان یک ارزش افزوده به آن اضافه شد. برای این بیمارستان، بخش‌های مختلف تخصصی درمانی از جمله درمانگاه‌های تخصصی، واحدهای بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری بصورت جامع و کامل پیش بینی شده است.دادگری افزود: به دلیل شرایط کرونایی، ظرفیت تعداد تخت‌های آی سی یو بیمارستان فردیس از هفت تخت به ۳۷ تخت افزایش یافته است.دادگری به کاستی‌های این بیمارستان اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا پروژه به بهره‌برداری برسد.
پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی بیمارستان فردیس
مدیر توسعه منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: با تلاش شبانه روزی حدود ۲۸۰ نفر پرسنل در شیفت‌های کاری ۲۴ ساعته تاکنون این پروژه ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و سعی می‌شود تا در زمان تصدی دولت تدبیر و امید این بیمارستان از لحاظ فیزیکی به بهره‌برداری برسد.حسین شفق افزود: سرانه درمانی کشور به ازای هر یک هزار نفر یک و هفت دهم تخت بیمارستانی است اما فردیس با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی محروم است.وی اضافه کرد: فرمانداری، شهرداری و شورای شهر فردیس با توجه به افزایش ظرفیت‌های پروژه مساحت زمین آن را به میزان یک هکتار افزایش دادند و مساحت زمین این بیمارستان در حال حاضر ۲۷ هزار متر مربع است.وی توضیح داد: این بیمارستان شامل پنج طبقه در قالب سه بلوک و به صورت عمومی (جنرال) ساخته شده است.شفق گفت: تاکنون حدود ۲۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و برای اتمام پروژه به حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و پیگیری تخصیص آن از طریق استانداری البرز، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه دارد.
حمایت های مدیریت شهری فردیس از پروژه بیمارستان
شهردار فردیس نیز گفت: باوجود اینکه در فرآیند اولیه ساخت بیمارستان فردیس در سال های گذشته هیچگونه مجوزی از شهرداری اخذ نشده است، اما مجموعه مدیریت شهری با توجه به پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعدد از سوی فرمانداری طی ماه‌های اخیر اقدامات همه جانبه برای صدور مجوزهای لازم انجام داده است.مصطفی سعیدی افزود: در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، مکاتبه‌ای از سوی اداره آبفای شهرستان فردیس صورت گرفت و شهرداری در کمترین زمان ممکن نسبت به اعلام برآورد هزینه و صدور مجوز حفاری اقدام کرد، ضمن اینکه شهرداری فردیس آماده صدور مجوزهای قانونی به منظور نصب انشعاب های آب، برق و گاز برای ساختمان این بیمارستان است.وی ادامه داد: با توجه به عدم وجود پروانه ساختمانی، اقدامات لازم توسط شهرداری فردیس به منظور احصا نقشه ساختمان و ارسال فرم خلاف به کمیسیون ماده صد و متعاقب آن، صدور مجوزهای مربوطه برای برقراری انشعابات انجام شده است.در واقع سال ۱۴۰۰ نقطه عطفی در پایان آلام بیماران شهرستان فردیس به شمار می‌رود، بیمارانی که با صرف هزینه‌های گزاف درمان خود را در تهران، کرج و دیگر شهرها می‌جویند.راه اندازی بیمارستان فردیس اقدام موثری است که در سایه تحریم و کرونا به سرانجام خود نزدیک می‌شود و در نگاه منصفانه باید این اقدامات را ستود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود