31 خرداد 1394
شماره خبر: 144217

سهرابیه کرج درمانده از همه نوش داروها

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سهرابیه کرج درمانده از همه نوش داروها


تن سهرابیه کرج که زخم خورده بی‌تدبیری مدیریت شهری است را هیچ نوش دارویی برای درمان نیست.مشکلات قد و نیم قد، مردم این منطقه را که به تعبیر خودشان زیر پونز نقشه شهری جامانده‌اند را درمانده کرده است.
هر لحظه ممکن است ماشینی از کنارتان رد شود و فاضلاب رها شدن در خیابان روی لباستان پاشیده شود. زباله ها روی هم انبار شده اند بوی بدی در معابر پیچیده است، تا چشم کار می کند نخاله های ساختمانی را می بینید که در گوشه و کناری تخلیه شده است. برخی از خانه ها آدمی را به یاد چوب کبریت های کنار هم ردیف شده ای می اندازد که با تلنگری تا انتها نقش زمین می شوند آنقدر از دور پوشالی به نظر می رسد که گویی به تلنگری بند است تا فرو بریزد. شاید تصور کنید که تعاریف ارائه شده از آن شهرهایی باشد که فرسنگ ها از پایتخت به دور هستند ولی با نهایت تاسف باید گفت؛ این حال و روز ساکنان منطقه سهرابیه کرج است شهری که بیخ گوش پایتخت جا خوش کرده است.
تاول حاشیه نشینی بر تن رنجور این شهر به ظاهر جوان نشسته است، از سویی وجود چهار زندان بزرگ کشور و موقعیت خاص و هجوم موج مهاجرت ها در سالهای اخیر کرج را خسته تر از گذشته کرده است.
ساکنان دل پری از مسئولان شهری دارند
نبود امکانات و خدمات شهری درد مشترک مردم منطقه سهرابیه کرج، پای خبرنگار مهر را به این منطقه می کشاند. یکی از اهالی این منطقه می گوید: نبود سطل زباله مکانیزه به اندازه کافی در سطح منطقه جزو کمبودهایی است که ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اشکان صالحی در ادامه با اشاره به نبود پارک و فضای سبز در این منطقه می افزاید: کودکان در حالی از بازی در فضای سبز محروم هستند که مجبورند در میان انبوهی از زباله ها در کوچه و خیابان بازی کنند و بیماری های مختلف را به جان بخرند. این شهروند می گوید: نبود هیچ گونه مراکز تفریحی و آموزشی مانند فرهنگسراها باعث شده که جوانان برای گردهمایی سر کوچه ها اتراق کنند که همین تجمع ها در بسیاری از موارد منجر به دعواهای شدیدی شده و امنیت جوانان به خطر می افتد.
صالحی در حالی که دل پری از مسئولان شهری دارد، بیان می کند: جوانان در این منطقه از داشتن کتابخانه ای کوچک محروم هستند چگونه است که مسئولان و متولیان امر انتظار دارند سرانه مطالعه سیر سعودی به خود بگیرد و شاهد رتبه های تک رقمی در کنکور باشیم؟
سهرابیه نقطه ای گمشده در شهر کرج
یکی دیگر از شهروندان که متوجه می شود ما خبرنگار هستیم سراسیمه خودش را به ما می رساند و می گوید؛ حرف دارم؛ وی می افزاید: در این منطقه فقط مدرسه ابتدایی و راهنمایی وجود دارد فرزندان ما برای اینکه بخواهند به تحصیل بپردازند باید به منطقه کیانمهر یا حصارک بروند که این مساله مستلزم هزینه است و از نظر تامین امنیت نیز با مشکل مواجه می شوند. یعقوب یاوری ادامه می دهد: در این منطقه سالن ورزشی وجود ندارد ساخت یک ورزشگاه کوچک در سهرابیه جزء آرزوهای دست نیافتنی مردم شده است این خواسته زیادی نیست. یاوری می گوید: منطقه محروم سهرابیه هنگام انتخبات محل رفت و آمد آقایان و بانوانی می شود که می خواهند در انتخابات شرکت کنند فقط وعده می شنویم در روزهای اخیر یکی از اعضای شورای شهر کرج از سطح منطقه بازدیدی داشته است امیدواریم این بازدید دستاوری داشته باشد. بانوی دیگری که شهروند این منطقه است از خرید بر گشته به جمع ما می پیوندد و می گوید: این منطقه نقطه گمشده ای از شهر است ما را کسی نمی بیند کل منطقه سهرابیه را بگردید دریغ از یک دستگاه عابر بانک وقتی به پول احتیاج داشته باشیم مجبوریم مسافت چند کیلومتری را طی کنیم تا پول برداشت کنیم این قضیه معضل بزرگ برای شهروندان است.
سهرابیه معجونی از مشکلات ریز و درشت است
وی در ادامه از نبود پزشک و داروخانه یاد مظ کند و می افزاید: شهروندان از نبود پزشک متخصص و داروخانه رنج می برنند برای تهیه داروی ساده سرما خوردگی مجبور هستند به منطقه کیانمهر یا حصارک بروند این مسئله برای مردم کم درآمد ایم منطقه که از داشتن وسیله نقلیه بی بهره اند، سخت است. این بانو سهرابیه را معجونی از مشکلات ریز و درشت می داند و یکی از بزرگترین مشکلات ساکنان منطقه سهرابیه را افت شدید فشار آب عنوان می کند و می افزاید: در فصل زمستان هنگام بارندگی به دلیل نبود جوی های مناسب با آب گرفتی شدید مواجه می شویم که به نوبه خود دردسری بزرگ است. با توجه به ساخت و سازهایی که در منطقه صورت گرفته خانه های ساخته شده توسط مردم استاندارد نیست اگر زمین روزی روی خوش به مردم این منطقه نشان ندهد و رانشی در بر داشته باشد تلافات زیادی دامنگیر مردم منطقه خواهد شد. برای روشن تر شدن موضوع به سراغ مدیر منطقه ۱۲ شهرداری کرج می رویم. مجید کمالی نژاد در گفتگو با مهر گفت: سالهای گذشته مردم بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کردند و چون این منطقه در حاشیه شهر بود خانه ها به صورت استاندارد ساخته نشده است.
جمع آوری فاضلاب از وظایف شهرداری نیست
کمالی نژاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که در خصوص فاضلاب رها شده در کوچه ها و خیابان ها که بهداشت محیط و اشخاص را تحت و الشعاع قرار داده است، چه توضیحی دارید، افزود: متاسفانه مردم فاضلاب خانگی را در کوچه ها رها می کنند شهرداری این آبها را هدایت کرده که البته جمع آوری فاضلاب از وظایف شهرداری نیست. وی با اشاره به اینکه تا حد امکان فاضلاب ها را از منطقه مسکونی خارج کردایم، گفت: فاضلاب ها هدایت شده به سیاه جوب می ریزند در سالهای گذشته لوله گذاری برای هدایت فاضلاب ها به سیاه جوب انجام شده است این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
در کوچه ها امکان تعبیه سطل های مکانیزه وجود ندارد
شهردار منطقه ۱۲ کرج در پاسخ به این پرسش که وضعیت تعبیه سطل های مکانیزه در سطح منطقه چگونه است، گفت: به اندازه کافی سطل مکانیزه نداریم، همان هایی که موجود است را در معابر اصلی تعبیه کرده ایم در کوچه ها امکان تعبیه سطل های مکانیزه وجود ندارد مردم هم خیلی تمایل ندارند که رو به روی منازلشان سطل به آن بزرگی قرار گیرد. کمالی نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا زباله ها به خوبی جمع آوری نمی شود و در بسیاری از معابر زباله ها روی هم انباشت می شود، گفت: جمع آوری زباله ها در این منطقه به صورت روتین انجام می شود، چندی پیش با پیمانکار جمع آوری زباله در این منطقه به مشکل برخوردیم تذکراتی داده شده است و خوشبختانه این مشکل برطرف شده است.
فاضلاب تبدیل به باتلاق می شود
مدیر منطقه ۱۲شهرداری کرج در پاسخ به این پرسش که چرا آسفالت بسیاری از معابر کَنده شده است، و برای بازی بچه ها خطرناک است، افزود: شهرداری جوهای آب را تا حد زیادی مرمت کرده است آسفالت بسیاری از کوچه ها هم انجام شده ولی به علت اینکه خرابی در این منطقه زیاد است هر چه کار می کنیم به چشم نمی آید. وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا در سطح منطقه فضای سبزی موجود نیست، گفت: زمینی به مساحت ۱۰هزار متر مربع در کنار مسجد صاحب الزمان شناسایی شده است در صورت توافق با مالک به فضای سبز تبدیل می شود. این در حالی است که هفته گذشته یکی از موضوعات داغ جلسه علنی شورای شهر کرج به مشکلات قد و نیم قد مردم سهرابیه اختصاص داشت؛ در آن جلسه که شهردار هم حضور داشت فاطمه اسکندی عضو شورای شهر با اشاره به اینکه مردم در محله سهرابیه در منطقه ۱۲ شهرداری کرج، با نبود برخی امکانات و خدمات شهری مواجه هستند و وضعیت زندگی در آنجا تاسف بار است خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی شهرداری کرج شد. این عضو شورای شهر گفته بود: در قسمتی از محله فاضلاب بالا آمده و باتلاق ایجاد شده است در قسمتی دیگر به علت وجود چاه های عمیق و عدم وجود درپوش برای چاه ها احتمال سقوط کودکان به چاه وجود دارد.
شهردار کرج کمبودهای منطقه سهرابیه را کم لطفی شهرداری نمی داند
این عضو شورای شهر به وجود حیوانات گزنده مانند مار و عقرب یا سگ های ولگرد در کوچه های این منطقه اشاره کرده بود و خواستار جمع آوری زباله های در این منطقه شد. در این جلسه علی ترکاشوند شهردار کرج در پاسخ به موضوعی که از سوی اسکندری مطرح شد، گفت: کمبودهای محله سهرابیه دلیلی بر کم لطفی شهرداری نیست. نمی توانیم خارج از بودجه مورد نظر که شورا برای مناطق تصویب می کند هزینه کنیم. ترکاشوند در ادامه پاسخگویی شهردار منطقه ۱۲ را ضروری دانست و گفت: شورای شهر جلسه ای در رابطه با این موضوع برگزار کند تا مشکلات این محله در حضور شهردار منطقه بررسی شود. در ادامه باید گفت؛ بازسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی مناطق قدیمی و محروم شهر از جمله طرح‌های ضروری است که باید با سرعت بیشتری اجرا شود. به گفته بسیاری از شهروندان بوی بد فاضلاب در منطقه می پیچد و در برخی از کوچه ها به علت انبوه زباله ها کودکان نمی توانند بازی کنند گواه این ادعای شهروندان مشاهدات عینی خبرنگار مهر و ثبت این مشاهدات در قالب عکس است. یکی دیگر از مشکلات مردم کم درآمد منطقه وجود ساخت و سازهای غیرمجاز است و با توجه به این ساخت و سازهای غیر مجاز اهالی رغبتی به رفتن و مجوز گرفتن ندارند چون به گفته آنها فقط در اخبار می شنوند که وام تعلق خواهد گرفت ولی وقتی مراجعه می کنند خبری از وام و تشویق اهالی برای تغییر بافت فرسوده نیست و طی کردن مراحل پیچیده و طولانی اداری اهالی را منصرف می کند. عمده مشکلات مردم بلاتکلیفی در همه زمینه های خدمات شهری است که دامن مردم و منطقه را گرفته است. در پایان باید گفت؛ قضاوت به عهده خود ببینده و خوانندگان چرا که تناقض در میان حرفهای مسئولان و ساکنان و البته مشاهدات عینی مهر فوران می کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود