28 دی 1393
شماره خبر: 135847

طرح بندر خشك در البرز مغفول ماند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

طرح بندر خشك در البرز مغفول ماند


فرودگاه پیام از گذشته به عنوان یكى از ظرفیت‌هاى حمل و نقلى كشور مطرح بوده و سالانه حجم زیادى بار از آنجا جابه جا می‌شود.
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان باتوجه به پتانسیل‌های استان البرز در بحث شبكه‌های حمل و نقل و ریلی می‌تواند به‌عنوان طرح جایگزین بندر خشك تهران مطرح شود. اما نه تنها مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت نظری متفاوت دارند از سوی دیگر این فرودگاه به دلیل توسعه نیافتگى، البرز را از داشتن فرودگاه مسافربرى محروم كرده است. استان البرز با داشتن جمعیتی نزدیك به 3میلیون نفر در مسیر بیش از 17 استان كشورقرار دارد. روزانه حجم بالایی از مسافرت‌های كشور و نیز حمل بار و كالا در این استان انجام می‌شود. اما همین «عبوری» بودن البرز مشكلاتی را برای شهروندان ایجاد كرده است. به عنوان مثال ترافیك یكی از آن مشكلاتی است كه اهالی استان البرز هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌كنند. به همین دلیل توسعه شریان‌های ارتباطی، جاده‌ها و آزادراه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما در چند سال اخیر باتوجه به افزایش حجم وسایل نقلیه این موضوع در البرز مغفول مانده است. نكته مهم در این میان این است كه استان البرز ظرفیت‌هاى حمل و نقلى دیگرى نیز دارد كه البته سال‌هاست همان طور مانده و توسعه نیافته است. فرودگاه پیام از جمله این ظرفیت‌ها و البته اصلى‌ترین ظرفیت پروازى البرز به شمار می‌رود.
استان 3میلیون نفری بدون فرودگاه
باوجود این ظرفیت و نیز درخواست و پیگیرى‌های مردم ، البرز از داشتن فرودگاه مسافربری محروم مانده است. این در حالى است كه با توجه به ظرفیت‌های موجود، این استان داراى بالاترین استعداد در بهره‌بردارى كاربردى و داراى عوامل مهم بهره‌بردارى مفید و تاثیرگذار در توسعه منطقه است. در این میان چند سالی است كه فرودگاه پیام در استان البرز راه‌اندازی شده، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب در این فرودگاه، تنها كارهایى مانند بارگیری یا آموزش خلبانى در آن انجام مى‌شود.
ساماندهی فرودگاه پیام پشت در وعده‌ها
ساماندهی و توسعه این فرودگاه تاكنون در ایستگاه سیاست باز مانده است، بارها و بارها از سوی کابینه دولت‌ها وعده‌های فراوانی را در خصوص شکوفایی این بستر شنیده‌ایم ، اما این زمزمه‌ها تنها در حد شعار بوده و هرگز محقق نشده است. در حال حاضر نیز این مجموعه توسط یک شخص بازنشسته پست اداره می‌شود که این مهم یکی دیگر از مشکلات پیش روی فرودگاه پیام است.
طرح بندر خشك در البرز
با این حال در سند چشم انداز استان باتوجه به معین بودن البرز برای تهران و ویژگی‌هایی چون وجود همزمان خطوط ریلی، هوایی و زمینی، نزدیکی به پایتخت، سهل الوصول بودن راه‌های ارتباطی و حتی پیش‌بینی انبار، طرح بندر خشک مطرح شد. در این خصوص مصوباتی در استان تصویب و از مهرماه سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری جلسات متعددی نیز با اعضای کابینه دولت برگزار شد که برآیند آن موافقت در خصوص ایجاد این بندر در استان البرز بوده است. اما باز هم این موضوع در پس جابه‌جایی‌های استانداران در البرز تاکنون به‌دست فراموشی سپرده شده است.
سیاست یك بام و دو هوای سازمان صنعت، معدن و تجارت
مسئولان كشور و استان تهران در چند سال اخیر بارها از انتقال بخشی از پایتخت به شهرها و استان‌های هم‌جوار صحبت كرده‌اند. به اعتقاد كارشناسان انتقال بندر خشك از تهران می‌تواند حجم بالایی از سفرها در پایتخت را كاهش دهد. از آنجایی كه طرح بندر خشك باتوجه به پتانسیل‌های استان البرز مورد موافقت دولت قرار گرفته، می‌تواند جایگزین مناسبی برای انتقال بندر خشك از تهران باشد. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور درباره احداث بندر خشک می‌گوید: احداث بندر خشک مربوط به گمرک می‌شود و به نظر می‌رسد به لحاظ رویکرد مثبتی که گمرک کشور در امور صادرات و واردات دارد باید بپذیریم که بندر خشک جایگاهی نخواهد داشت. ولی ا... افخمی ادامه می‌دهد: البته گمرک مناطقی از کشور را به عنوان بندر خشک انتخاب کرده و حمایت از آن در دستور کار سازمان ما قرار دارد.او با اشاره به احداث بندر خشک در فرودگاه پیام می‌گوید: پیش از آنکه فرودگاه پیام را به عنوان بندر خشک مطرح کنیم باید به عنوان فرودگاهی فعال برای انتقال کالا، به‌خصوص کالاهایی که ضرورت حمل آن با هواپیما دیده می‌شود اختصاص دهیم.
افخمی می‌افزاید: در حال حاضر فرودگاه متوقف است و کاری انجام نمی‌دهد، اگر در راستای همین رسالت اصلی خودش پیش برود قطعا موفق‌تر خواهد بود. باوجود طرح‌ها و موقعیت‌های فوق‌العاده فرودگاه پیام و وجود سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، در این دولت نیز با بی‌مهری به این پتانسیل سرمایه‌ساز مواجه هستیم و با ادامه این روند شاهد مرگ تدریجی یكی از پتانسیل‌های فرودگاهی کشور خواهیم بود. این در حالى است كه در صورت راه‌اندازى این بخش در البرز، علاوه بر سودآورى براى استان، از بسیارى از هزینه‌هاى غیرضرورى براى استان‌هاى دیگر نیز جلوگیرى می‌شود.




منبع:تین نیوز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود