20 آبان 1393
شماره خبر: 131573

آغاز پنجمین نمایشگاه کتاب استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

آغاز پنجمین نمایشگاه کتاب استان البرز


همزمان با این نمایشگاه، نمایشگاه رسانه های دیجیتال و مد و لباس نیز به عنوان بخش های تکمیل کننده نمایشگاه کتاب البرز ، به روی علاقه مندان گشوده شد.
طی آیینی پنجمین نمایشگاه کتاب استان البرز با حضور امام جمعه کرج، استاندار البرز، مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اعضای شورای شهر و شماری از مدیران استانی عصر یکشنبه باهمت اداره کل فرهنگ وارشاد استان البرز و شرکت رهسازگسترمهر در موسسه گلستان گلشهر کرج افتتاح شد.
سید موسی حسینی‌کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در مقایسه این نمایشگاه با دوره های گذشته گفت: نمایشگاه کتاب امسال به نسبت نمایشگاه‌های سال‌های گذشته از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است که از بین آنها می‌توان به برگزاری بخش‌های مختلف جنبی از جمله نشست‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی، مشاوره خانواده و جلسات الگو پذیری انقلاب از نهضت عاشورا اشاره کرد. وی افزود: علاوه بر این، امسال شاهد همزمانی در برگزاری اولین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استان با این رویداد فرهنگی هستیم که بدون شک نقش به سزایی در پربار ترشدن کیفیت پنجمین نمایشگاه کتاب استان دارد. همچنین نمایشگاه مد و لباس ایرانی – اسلامی به عنوان یکی دیگر از بخش‌های جنبی نمایشگاه کتاب در سال جاری دایر است.
طراحان لباس مدهای ایرانی - اسلامی به جامعه عرضه کنند
حمید طهایی استاندار البرز نیز در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب البرز فرهنگ را پایه و اساس رفتار انسانی عنوان کرد و اظهار داشت: بخش عظیمی از شخصیت انسان از فرهنگ حاکم بر محیط زندگیش شکل می‌گیرد. فرهنگ اسلامی غنی‌ترین فرهنگ بشر از ابتدا تاکنون است و کسانی که در این فرهنگ رشد و نمو پیدا می‌کنند غالبا در مسیر درست زندگی قرار می‌گیرند. طهایی گفت: امروز در فضای تهاجم فرهنگی قرار گرفته‌ایم و دشمن با صرف هزینه زیاد و از طریق برنامه‌های مختلف در تلاش است که به لایه‌های مختلف مردم به ویژه نسل‌های جدید نفوذ کرده و آنان را از فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی دور سازد. در این زمینه لازم است جنگ نرم و نفوذ در فضاهای فناوری اطلاعات را جدی بگیریم و برنامه‌های مناسب برای خنثی نمودن خدعه‌های دشمنان را اجرایی کنیم. طهایی تاکید کرد: کتاب ابراز مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است؛ زیرا افرادی که از آگاهی و بینش کافی برخوردار باشند کمتر از مسیر درست منحرف می‌شوند. استاندار البرز فراهم کردن فضای مناسب برای نشر کتاب و توسعه فرهنگ مطالعه و دسترسی آسان مردم به کتاب را خواستار شد. وی با اشاره به وجود غرفه های مد و لباس در این نمایشگاه تصریح کرد: طراحان لباس نیز باید لباس‌های فاخر و ارزنده‌ای با عنوان مد ایرانی- اسلامی به جامعه فرهنگی ما عرضه کنند. مدیرعامل شرکت رهساز گستر مهر که بخشی از هزینه های برپایی این نمایشگاه را عهده دار بود ضمن ابراز نگرانی از کاهش سرانه مطالعه کشور گفت: نقش نظام آموزشی درگسترش ونهادینه ساختن فرهنگ مطالعه وکتابخوانی کلیدی وسرنوشت سازاست سیستم‌ آموزشی‌ نقش‌ مهمی‌ درشکل‌گیری‌ شخصیت‌افراد داردبه‌ خصوص‌ درمقاطع‌ راهنمایی‌ و دبیرستان. دراین‌دوره‌ حتی‌ممکن‌ است‌آنچه‌ که‌ فرد درخانواده‌ تحت‌ تاثیر اعضای‌ آن‌یاد گرفته،به‌کلی‌ تغییردهدیا اصلاح‌ کند
متاسفانه‌ درکشور مابرای‌ ایجاد شوق‌ و رغبت‌ نسبت‌ به‌کتاب‌ و مطالعه‌ درمدارس‌عمل‌ نشده‌ است. غیر از اینکه‌ یک‌حرکت‌ یابرنامه‌ مشخصی‌برای‌ مطالعه‌ نداریم،کتابخانه‌های‌ مدارس‌ چندان‌ جدی‌ عمل‌ نمی‌ کنند و ما در موجودی‌ کتابخانه‌ و اداره‌کنندگان‌ آن‌شاهد هستیم‌ که‌ مسئله‌ مطالعه‌ خیلی‌ حاشیه‌ای‌ وپیش‌ پا افتاده‌تلقی‌ می‌شود. درواقع‌ ما درکشورمان‌ ۱۵ حداقل‌ استاندارد جهانی‌ کتابخانه‌ داریم. ماملتی‌ هستیم‌ که‌ قدیمی‌ترین‌ و غنی‌ترین‌ کتابخانه‌های‌ دنیارا داشتیم. درکتابخانه‌ خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی‌ (مراغه) بیش‌از ۴۰۰ زارجلد کتاب‌ ونسخه‌ خطی‌ قدیمی‌ وجود داشت‌که‌ نگارش‌ هر کدام‌از این‌نسخ‌ همزمان‌ با دوره‌ای‌ است‌که‌ در اروپا عدد کتابهای‌ کتابخانه‌های‌ بزرگ‌و قدیمی‌آنها به‌ ۱۰۰ یاکمتراز ۱۰۰ کتاب‌ نمی‌رسیدو این‌درحالی‌ بود که‌ درکتابخانه‌های‌ معمولی‌ ما حدود ۲۰۰ یا ۴۰۰ هزار جلد کتاب‌وجود داشت امروز مانسلی‌ داریم‌که‌ درخانواده‌ جزتلویزیون‌ چیزی‌ندیده‌ وکتابخانه‌ وکتابخوان‌ در خانه‌ نداشته‌ است‌ودرمدرسه‌اش‌ کتابخانه‌ بیشتر شبیه‌ به‌یک‌انباری‌ خاک‌گرفته،بسته‌ و غیرقابل‌ استفاده‌ بوده‌ و در جامعه‌ چیزی‌به‌ عنوان‌ کتابخانه‌ ندیده‌ است. جلالی مهر خاطرنشان کرد:هیج دولت وملتی ازاینکه فرهنگ کتابخوانی ودرک معارفب یشترو فهم افزونتر علوم وآشنایی باپیشرفتها درجامعه اش،توسعه وگسترش کمی وکیفی بیابدلطمه نمی بیندبلکه بی تردیدنفع آن،متوجه جامعه خواهد بود. اداره یک جامعه اهل مطالعه وفهیم و با فرهنگ،به طریق اولی آسانترازجامعه ای است که ازعلم ودانش فاصله دارد وقطعا به صرفه وصلاح نیز نزدیکتراست. پس نبایدبه بهانه های گوناگون وبدون منطق،درمسیرتالیف ونشرکتاب وصنعت چاپ،وترویج فرهنگ کتابخوانی درجامعه خلل ومانع ایجاد کرد حل این معادله بسیارساده است که آیاتاثیر پذیری یک ملت وفرهنگ عقب مانده وبی اطلاع و بیسواد،ازفرهنگ بیگانه محتمل تر و پرهزینه تراست یاملت وفرهنگی که اهل مطالعه وتحقیق وپژوهش است؟بی تردیدجامعه ای که درآن فضای مطالعه،پژوهش وتحقیق،به لحاظ سخت افزاری ونرم افزاری،به شکل مطلوب وبدون قیدوبندهای دست وپاگیر فراهم باشدکمتر ازفرهنگ والقائات بیگانه تاثیرمی پذیرد تاجامعه ای که ازفرهنگ مطالعه وتحقیق دور است. لذا شرکت مانیز در همین راستا سعی نموده است با حمایت از ساخت نمایشگاه متاب از یک سو وبرپایی نمایشگاه کتاب استانی از سوی دیگر وحمایت خود از اداره کل فرهنگ وارشاد البرز به این مهم دست یابد که خداراشاکریم با استقبال شهروندان البرزی مواجه شد. پنجمین نمایشگاه کتاب البرز از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه در موسسه گلستان گلشهر کرج دایر است.
آغاز پنجمین نمایشگاه کتاب استان البرز

باهمت شرکت رهسازگسترمهر: درخشش البرزی ها در مسابقات جهانی انشین کاراته
مسابقات انشین کاراته منتخبین جهان در ژاپن با کسب مقام سومی برای تیم ملی ایران پایان یافت در این دوره از مسابقات که طی 2 روز و به میزبانی ژاپن برگزار شد، تیمهای قدرتمند روسیه ، آمریکا ، آلمان ، لهستان ، دو تیم از کشور میزبان و تیم جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. در بخش بانوان این مسابقات و از استان البرز سیما نصرتی و حدیث روناسی موفق به کسب مقام سوم شدند و در بخش آقایان نیز پویان سیروس ضمن کسب مقام سوم به عنوان "سوپر فایتر" مسابقات انتخاب شد همچنین در مراسم اختتامیه این رقابتها رئیس سازمان جهانی انشین کاراته با تشکر و قدردانی از تیم ملی ایران به خاطر اولین حضور پس از 18 سال در این مسابقات، انشین کاراته ایران را جزو کشورهای قدرتمند و فنی دنیا تلقی کرد گفتنی است سرمربیگری تیمهای ملی در هر دو بخش نیز بر عهده شاهرخ غله دار (آقایان) و طیبه سروش (بانوان) از استان البرز بود
در پی این موفقیت ، شیهان غله دار رییس سبک انشین کاراته ایران از زحمات بی دریغ مهندس جلالی مهر که حمایت خود را از این تیم برای شرکت در این مسابقات داشتند قدردانی نمود وابراز داشت: با حمایتی که از سوی شکت رهساز گستر مهر صورت گرفت توانستیم به این مهم دست یابیم .
آغاز پنجمین نمایشگاه کتاب استان البرز

.هدیه خیرفرهنگی استان به شهروندان: احداث نمایشگاه دائمی کتاب دراستان البرز
درحالی که سالها ازوعده احداث سایت نمایشگاه دائمی کتاب دراستان البرزمی گذشت درنهایت کلنگ این نمایشگاه درمحل اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان به زمین زده شدتا امیدهابرای صاحبخانه شدن "یارمهربان" افزایش یابد. پس ازامروز وفرداهای بسیار درنهایت محل احداث سایت نمایشگاه دایمی کتاب البرز مشخص شدو درنهایت این مجموعه فرهنگی جایی بهترازهمسایگی با اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان البرزپیدا نکرد؛سولهای دوهزارو پانصد متری که کلنگی به بهانه احداث همین پروژه دروسط آن به زمین زده شد. مهندس جلالی مهر که ساخت این مجتمع فرهنگی را متقبل شدند ضمن ابراز خرسندی از این کار گفت:کلنگ احداث این پروژه با متراژ 2500مترمربع واستفاده از سازه های فلزی سبک به زمین زده شد، اعتبار درنظرگرفته شده بالغ بر 2500میلیارد ریال در نظر گرفته شده که توسط شرکت رهسازگسترمهرپرداخت خواهد شد. امیدواریم امسال آخرین نمایشگاه کتاب استان البرز درگوشه کنار استان برگزار شود ودر سالیان آتی در محلی که برای آن در نظر گرفته شده پذیرای دوستداران کتاب باشد/س568
آغاز پنجمین نمایشگاه کتاب استان البرز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود