30 خرداد 1395
شماره خبر: 164878

تاسیس نخستین خانه علم البرز در ناحیه یک کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

تاسیس نخستین خانه علم البرز در ناحیه یک کرج


مدیر کل آموزش و پرورش البرز از تاسیس نخستین خانه علم در پژوهش سرای دانش آموزی ناحیه یک کرج با هدف ایجاد مرکز علمی متمرکز برای فعالان سنگر علم ،دانش و پژوهش در این استان خبر داد.
خسرو ساکی در نشست با هیات امناء و شورای برنامه ریزی پژوهش سرای دانش اموزی معلم ناحیه یک کرج گفت: با توجه به اینکه البرز قطب علم و فناوری کشور محسوب می شود راه اندازی خانه علم در راستای توسعه فعالیت های علمی - پژوهشی در بین دانش آموزان ، فرهنگیان و علاقمندان به امور پژوهشی بعنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گرفت. وی اظهار کرد: این حرکت علمی - پژوهشی از سوی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در راستای تحقق شعار سال 95 به منظور ایجاد یک مرکز علمی متمرکز در استان قابل تحسین است. وی تاسیس خانه علم در البرز را گامی موثر در جلوگیری از هدر رفت سرمایه های انسانی و مالی دانست و خاطرنشان شد: این اقدام آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نه تنها نشان از معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را در سال 95 که از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری شده دارد بلکه زمینه ساز جذب علاقمندان به امور پژوهشی و شناسایی استعداد های ویژه در اقدام پژوهی در این استان می شود. مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: فعال شدن خانه علم به هدایت ایده ها و پروژه های دانش آموزی می انجامد. ساکی توسعه مراکز دانش بنیان و تجاری شدن ایده ها که در نهایت منجر به اقتصاد دانش بنیان و ایجاد شغل و کار می شود را حاصل این حرکت ارزشمند علمی - پژوهشی ناحیه یک کرج دانست. وی یکی از موفقیت های کسب شده در سال تحصیلی 95-94 توسط دانش آموزان و فرهنگیان این استان در سطح کشوری و بین المللی را در بخش اقدامات پژوهشی ذکر کرد. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این نشست گفت: تحولات پر شتاب علم و فن در عصر حاضر سبب شده تا تحول در نگاه به آموزش و پرورش در جامعه نیز متغییر شود. وحید یعقوبی افزود: امروز دیگر امکان پاسخگویی خردمندانه به مسائل مختلف با نگاه های کهنه و ایستا وجود ندارد لذا تحول در نگاه نسبت به عالم و آدم ضرورتی است تاریخی که هر گونه بی توجهی به آن ما را از همگام شدن با جهان پر شتاب باز می دارد. وی با اشاره به اینکه امروز دیگر معلم حاکم و فراگیران محکوم نیستند خاطرنشان کرد: امروز معلم در کلاس درس نقش رهبری و تسهیل کنندگی و دانش آموز نیز دارای حق پرسش و یادگیری دارد. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج از یادگیری بعنوان اساس زندگی اجتماعی یاد کرد که گستره آن از قبل از تولد تا مرگ ادامه دارد.
وی جهان امروز را جهان پرسشگری و طرح حل مساله دانست و ادامه داد: تعلیم و تربیت و در راس آن معلمان باید هم خود به ابزار پاسخ گویی که همان پژوهش و خرد ورزی است مجهز باشند و هم این مهارت را به فراگیران بیاموزند. یعقوبی گفت: امروز هم چنان که اقتصاد و دیگر عرصه های زندگی اجتماعی به پدیده پژوهش محور تبدیل شده است ، آموزش و پرورش نیز بدون توجه به دانش و پژوهش های مداوم نمی تواند به صدها مسئله و پرسش مربوط به خود پاسخ گو باشد. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج یادآور شد: سرمایه انسانی به مراتب مهم تر و ارزشمند تر از سرمایه های فیزیکی است و پژوهشگران سرمایه های بزرگ انسانی اند که این سرمایه ها خود محصول تعلیم و تربیت پژوهش محور هستند. وی بیان کرد: امروز علم و شیوه های تولید آن یک قدرت است که لازم است در ایران اسلامی به این مهم توجه بیشتری در قالب ایجاد زیرساخت ها و حمایت از فعالان این عرصه مهم شود. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج از تاسیس خانه علم در این ناحیه بعنوان یک گام عملی در راستای ایجاد زیر ساخت های مناسب برای پژوهشگران از جمله معلمان و دانش آموزان البرزی ، شناسایی نخبگان اهل پژوهش در استان و هدفدار کردن اقدامات پژوهشی بر حسب نیاز های استان و کشور نام برد.
یعقوبی خانه علم را شبکه ای از محیط های یادگیری و تعامل اثر بخش آن با سایر مراکز علمی - پژوهشی معرفی کرد و اظهار کرد: خانه علم البرز در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج با محوریت خانه زیست شناسی ، ریاضیات ، هوا و فضا ، آزمایشگاه های تحقیقاتی ، موزه علوم و فنون و منابع مطالعاتی برنامه ریزی شده است. وی تاکید کرد: در سال تحصیلی 95-94 دانش آموزان دختر دبیرستانی این ناحیه با حداقل امکانات و فضای پژوهشی در جهان حائز رتبه برتر ( مدال طلا ) پژوهشی شوند و برای البرز نشینان و سایر هموطنان ایرانی افتخار آفرینی کنند. از 430 هزار جمعیت دانش آموزی البرز 53 هزار نفر در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج تحصیل می کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود