آموزش و پرورش نياز به تغييرات ساختاري -آموزشي دارد
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
معاون آموزش و پرورش ، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: آموزش و پرورش براي كيفيت بخشي آموزشي نياز به برنامه ريزي و اجراي طرح هاي لازم در ايجاد تغييرات ساختاري - آموزشي دارد.
علي الهياري در حاشيه همايش آموزشي مديران و مشاوران تحصيلي مدارس ناحيه يك كرج كه در كانون امام علي (ع) برگزار شد افزود: هم انديشي مديران و معلمان براي رشد شاخص هاي كيفيت بخشي در مدارس كشور با هدف دستيابي به رفتار بهينه و پاسخگويي در فرآيند آموزش ضروري است. وي اظهار كرد: در آموزش و پرورش موانعي براي رشد شاخص هاي كيفيت بخشي وجود دارد كه بايد با توجه به برنامه هاي توسعه اي اين وزارتخانه هدف گذاري دقيق و عملياتي شود. وي با اشاره به اينكه نگاه وزارت آموزش و پرورش در اين سال هاي طولاني از كل به جزء بوده است يادآور شد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اين نگاه معكوس شده يعني از جزء به كل تغيير يافته است تا تمركز زدايي برنامه اي در اين وزارتخانه برداشته شود و زمينه نگاه برنامه ريزي و عمليات سازماندهي - هدايتي از جزء به كل كه شامل مدارس ، ادارات مناطق ، استان و سپس وزارتخانه مي شود فراهم آيد. معاون آموزش و پرورش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از توسعه نظام آموزشي در وزارت آموزش و پرورش به عنوان يك ضرورت ياد كرد و گفت: چالش هاي فرا روي آموزش و پرورش در افق آينده در نقاط مختلف كشور در دو بخش آموزشي و سنگين بودن ساختار سازماني نياز به نگاه تخصصي و حمايتي مديران در سطوح ملي ،استاني و منطقه اي دارد. الهياري توليد پر شتاب علم در جهان ، رشد كيفي آموزش در عرصه بين الملل، عدم تناسب مهارت هاي فردي معلمان با نياز هاي آموزشي ، منابع مالي وابسته به دولت را از جمله چالش هاي آموزش و پرورش در مسير برنامه هاي ويژه كيفيت بخشي آموزشي ياد كردكه بايد برطرف شود.وي ضمن پرداختن به نقش مهم مشاركت در فرآيند رشد امور آموزشي خاطر نشان شد: ارتقاء كيفيت آموزشي براي دستيابي به جامعه اي مترقي كه همان سرمايه انساني است در ايران بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. وي رويكرد پژوهش محور ، توسعه عدالت آموزشي، مشاركت هاي مردمي، بهبود مديريت آموزشي و توجه به منابع انساني را از محورهاي مهم تغييرات ساختاري - آموزشي در مدارس كشور برشمرد.لهياري با اشاره به اينكه وزارت آموزش و پرورش به بيماري سرطان در نظام آموزشي مبتلا شده است بيان كرد: وجود پديده مازاد و كمبود نيروي انساني كه ميزان آن در هر استاني از كشور متفاوت مي باشد اظهار كرد: اين مشكل جدي آموزش و پرورش همانند وجود تورم در كشور است كه به يك بن بست رسيده است. وي در ادامه به ويژگي هاي يك جامعه مبتني بر دانش و دانايي محور پرداخت و افزود: مهمترين سرمايه يك كشور را نيروي انساني آن تشكيل مي دهد چراكه اين وزارتخانه مديريت آموزش و تربيت لوح سفيد شكل گيري شخصيت افراد جامعه در كنار نهاد مقدس خانواده بر عهده دارد كه بايد از امكانات و زير ساخت هاي مناسبي برخوردار باشد. وي تاكيد كرد: ارتقاء دانش علمي - تخصصي نيروي انساني در مدارس ، كيفيت برنامه ها و محتواي آموزشي و فعاليت مديران باانگيزه و متعهد در مدارس از موارد مهمي است كه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به آن توجه خاص شده است. البرز بيش از 420 هزار دانش آموز دارد.
منبع ایرنا