31 تیر 1404
شماره خبر: 327949

برنامه‌های کانون البرز برای کودکان با نیازهای ویژه،ترویج کتابخوانی و اربعین بررسی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



ششمین جلسه شورای فرهنگی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۴ برگزار و در مورد اهم فعالیت‌های آتی بحث و تبادل نظر شد.
این جلسه به ریاست زینب عاشری، مدیرکل کانون استان و با حضور اعصای شورا و مسئول مرکز مجتمع به عنوان تنها مرگز فراگیر استان البرز با هدف برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و توسعه فرهنگ کتابخوانی و گرامیداشت ایام اربعین حسینی برگزار و به بررسی طرح‌ها و برنامه‌های آینده کانون پرداخت.در بخش اول ابن نشست شیوه نامه دومین جشنواره رویش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.استفاده از ظرفیت تفاهم نامه‌ی کانون و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، بهره‌گبری از ظرفیت‌های مرکز مجتمع به عنوان تنها مرگز فراگیر کانون استان با توجه به برگزیده شدن این نرگز در بخش پادکست جشنواره ی سال گذشته، توجه به ظرفیت مرضیه آقاخانی قصه‌گوی عصو انجمن کانون الیرز و برگزیده بخش ناشنوایان بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و برگزاری کارگه های تخصصی توسط ایشان و تلاش در جهت توانمندسازی مربیان استان برای کار با اعضای فراگیر، برگزاری جلسه با مسئولان آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و توجیه جشنواره رویش به منظور جلب مشارکت گروه مخاطب خود در این جشنواره - برگزاری کارگاه های ویژه فرهنگی هنری برای اعضا با نیازهای ویژه به خصوص کودکان سندروم داون، ناشنوایان و نابینایان، از مواردی بود که مورد بحث و بررسی و تاکید مدیرکل کانون استان و اعضای شورا قرار گرفت.گفتنی است شیوه نامه دومبن جشنواره "رویش و رویداد (ما با هم توانمندیم)" برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه از سوی معاونت و اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف توانمندسازی و ارتقای دانش مربیان و معلمان، و همچنین غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور منتشر شده است.کانون این جشنواره را فرصتی برای کشف استعدادها و ایجاد عدالت آموزشی و فرهنگی برای این عزیزان دانسته است.مخاطبان جشنواره شامل کودکان و نوجوانان ۷ سال به بالا با معلولیت جسمی-حرکتی، آسیب شنوایی، آسیب بینایی و سندروم داون، معلمان مدارس استثنایی و مربیان مراکز عادی و فراگیر کانون پرورش فکری هستند این جشنواره ه در سه بخش اصلی ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان پویش ملی #کتابی_که_دوستش_دارم (رقابتی)،مهرواره استانی "ما با هم توانمندیم" (غیر رقابتی) و بخش سوم: سفر کتاب‌ها (ستادی) برگزار می‌شود.
متن کامل شیوه‌نامه
در بخش بعدی نشئت این شورا، «شیوه نامه کشوری کتابخوانی» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و قرار شد همانند سال‌های قبل برنامه‌ها کتاب محور و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و به طور ویژه امسال بر اساس تاکید بر اهمیت توجه به نهج البلاغه بوده و علاوه بر مراکز، فعالیت‌ها به صورت مجازی و دربستر شاد نیز اجرا شود.علاوه بر ترویج کتابخوانی یکی از اهداف اصلی این برنامه نیز در استان تشویق بچه‌ها به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی مراکز کانون استان و کارگاه‌ها باشد.تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی در چند بخش کودک،نوجوان،مربی:با هدف ارتقای سواد کودکان، درست خوانی و ادای صحیح کلمات ،درست خواندن شعر و معرفی کتاب به دوستان درمدرسه، فعالیت‌های مربیان شامل بلندخوانی برای اعضا و اجرای برنامه‌های جذاب کتاب‌محور و بخش نوجوان با رویکرد خوانش وبحث و گفت وگوی کتابهای جذاب جهت اشنایی باتفکر نقادانه از دیگر موارد مطرح شده بود.اعضای شورا در خصوص سپردن مسئولیت هر باشگاه به یک مربی، برگزاری مسابقه استانی وتجلیل از برگزیدگان در آبان‌ماه ماه سال جاری هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و معرفی کتاب‌ها از طرح استانی کتاب‌بازها و توجه به راه‌اندازی ساعت مطالعه مربیان و تقویت شبکه باشگاه کتابخوانی همکاران ستادی، مادران و مربیان نکاتی را مطرح کردند. لازم به توضح است شیوه نامه کتابخوانی با توجه به اهمیت ترویج کتابخوانی به عنوان ابزاری حیاتی برای رشد فردی، به ویژه در کودکان و نوجوانان و تعیین نقش مربیان و خانواده‌ها را در ایجاد عادت به کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان از سوی معاونت فرهنگی و اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون منتشر شده و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با درک این اهمیت، برنامه‌های متنوع کتابخوانی را در سراسر کشور اجرا می‌کند.در سال‌های اخیر، تمرکز این برامه‌ها بر متون کهن مانند گلستان سعدی بوده و اکنون به صورت ویژه نهج‌البلاغه به عنوان اثری ارزشمند و پر از آموزه‌های تربیتی و مذهبی که می‌تواند نسل کودک و نوجوان را آگاهی بخشیده و هدایت کند مورد تأکید قرار گرفته است.
هدف کلی این شیوه نامه، ترویج، توسعه و تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان، نوجوانان، مربیان، خانواده‌ها و اولیای تربیتی و زمان اجرای این فرآیند از تیر ۱۴۰۴ تا خرداد ۱۴۰۵ است و مهرواره هفته کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب و کتابخوانی ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.برنامه‌های توسعه و ترویج کتابخوانی در این شیوه‌نامه دارای چهار بخش اصلی باشگاه‌های کتابخوانی مراکز، رویداد ملی کتابال با هدف کنشگری نوجوانان پسر در حوزه کتاب ،پویش‌های ترویجی کتابخوانی و مهرواره‌ها می‌باشد و یشنهادهایی برای این مهرواره شامل جشن‌ها، کارگاه‌ها، مبادله کتاب، نشست‌ها با نویسندگان، مسابقات و تجلیل از فعالان حوزه کتابخوانی مطرح شده است که به صورت ویژه در استان البرز، پی‌گیری خواهند شد.
متن کامل شیوه‌نامه
بررسی نظام نامه اربعین و راویان عاشورایی و ویژه برنامه‌هی سالروز شهادت حضرت رقیه (س)
در بخش بررسی نظام‌نامه فعالیت‌های اربعین و راویان عاشورایی" که ۸ مردادماه (همزمان با پنجم صفر) و شهادت حضرت رقیه برگزار می‌شود، مرکز مجتمع کانون برنامه‌ای ویژه با حضور مسئولین آموزش و پرورش، بنیاد حفظ آثار و ادارات کل فرهنگ ارشاد اسلامی خواهد داشت.یادواره شهدای کودک و نوجوان جنگ تحمیلی اخیر در ۸ مردادماه در مصلی با ایستگاه‌های صلواتی، قصه و دست‌سازه‌های محرم برگزار خواهد شد.همچنین، پویش کتابخوانی با محوریت کتاب‌های عاشورایی و بررسی اشعار عاشورایی نیز از دیگر برنامه‌های کاندن البرز خواهد بود.
پیشنهاد شد نذورات برای خرید کتاب و هدیه به روح شهدای و کودکان مناطق محروم اختصاص یابد و غرفه‌های فروش کتاب (به‌ویژه کتاب‌های عاشورایی) در مراکز کانون فعال شوند.
سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری
از دیگر مصوبات جلسه می‌توان به پیگیری قصه‌های صوتی و بارگذاری آن‌ها در کانال "بله"، برگزاری نمایشگاه عکس و دست‌نوشته با نیت شهدا به ویژه شهدای جنگ تحمیلی اخیر اشاره کرد. همچنین، در مورد شیوه نامه اردو که شامل اردوهای سه تا پنج شبه با امکان شب‌مانی است، بحث و بررسی صورت گرفت.لازم به توضیح است این نشست در اتاق جلسات کانون البرز برگزار شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود