26 خرداد 1404
شماره خبر: 326288

هشدار رسانه‌ای به شهروندان در مواقع بحران

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هشدار رسانه‌ای به شهروندان در مواقع بحران


در شرایط خاص امنیتی و به‌ویژه در موقعیت‌های حساسی مانند حمله نظامی دشمن به کشور، تنها میدان نبرد، جبهه‌های نظامی نیست. امروزه بخشی از نبرد در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شکل می‌گیرد.
در شرایط خاص امنیتی و به‌ویژه در موقعیت‌های حساسی مانند حمله نظامی دشمن به کشور، تنها میدان نبرد، جبهه‌های نظامی نیست. امروزه بخشی از نبرد در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شکل می‌گیرد؛ جایی که تصویرسازی‌های هدفمند، اخبار جعلی و عملیات روانی تلاش می‌کنند بر روح و روان مردم اثر بگذارند.بنابراین ضروری است همه ما به عنوان شهروندان ایرانی، پدافند رسانه‌ای خود را فعال کنیم.
به چشمان خود اعتماد نکنید
با پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی و ابزارهای ویرایش تصویر و ویدیو، دیگر نمی‌توان به آنچه چشم می‌بیند، کاملاً اعتماد کرد. تصاویر و فیلم‌هایی که از حمله‌ها یا پیامدهای آن منتشر می‌شود، ممکن است جعلی یا آرشیوی باشند و تنها برای تشویش اذهان عمومی طراحی شده باشند. همیشه منبع انتشار محتوا را بررسی کنید.
کلمات فریبتان ندهد
در فضای بحران، بسیاری از تیترها و خبرها با اغراق، بزرگ‌نمایی و واژه‌هایی تحریک‌آمیز نوشته می‌شوند تا احساسات مردم را هدف قرار دهند. دشمن تلاش می‌کند با کلمات، شما را وارد بازی روانی خود کند. آرام بمانید و تحت تأثیر هیجانات زودگذر قرار نگیرید.
ویروس را گسترش ندهید!
هر خبری که به دستتان می‌رسد، لزوماً صحیح نیست. بسیاری از شایعات با یک اشتراک‌گذاری یا یک لایک، تبدیل به بحرانی گسترده می‌شوند. پیش از هر اقدامی، توقف کنید، صحت مطلب را بسنجید و از بازنشر محتواهای نامطمئن خودداری کنید. شما بخشی از زنجیره امنیت روانی جامعه هستید.
احساساتی نشوید؛ به امنیت روانی خود اهمیت دهید
بسیاری از اخبار به قصد تخریب روحیه، ایجاد استرس و القای ترس طراحی شده‌اند. در چنین فضایی، حفظ آرامش و تمرکز مهم‌ترین سپر روانی در برابر جنگ نرم دشمن است. اجازه ندهید احساسات، منطق و تصمیم‌گیری شما را تحت تأثیر قرار دهد.
باور خود را کنترل کنید
تعداد زیاد اخبار در زمان بحران، ذهن را خسته و قدرت تحلیل را کاهش می‌دهد. حتی اخبار رسمی نیز باید در چنین شرایطی با دقت و نگاه نقادانه دریافت و تحلیل شود. فراموش نکنید در عصر اطلاعات، گمراهی هم به‌اندازه آگاهی گسترده است.
هر منبعی موثق نیست
برای اطلاع از آخرین تحولات، فقط از رسانه‌های رسمی و معتبر ملی استفاده کنید. کانال‌های ناشناس، صفحات بدون هویت مشخص و منابع بی‌نام، قابل اعتماد نیستند و می‌توانند ناخواسته شما را در مسیر اهداف رسانه‌ای دشمن قرار دهند.
بنزین نزنید؛ رفتار خود را مدیریت کنید
یکی از آثار عملیات روانی، تحریک رفتارهای هیجانی و پرخطر است. در شرایط بحرانی از هجوم به پمپ‌بنزین‌ها، بازار طلا، ارز یا خریدهای بی‌رویه خودداری کنید. این رفتارها تنها به بروز بحران‌های ثانویه منجر می‌شوند و به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند.
✔️ مأمور دشمن نشوید!
دشمن برای تکمیل اطلاعات میدانی خود، به محتوای ارسالی مردم در شبکه‌های اجتماعی متکی است. تصاویر، موقعیت‌ها، نام مکان‌ها یا اطلاعات ظاهراً ساده‌ای که ارسال می‌کنید، می‌تواند دست دشمن را در طراحی عملیات نظامی یا روانی باز بگذارد. هر شهروند باید مراقب محتوایی باشد که منتشر می‌کند.
جنگ فقط در میدان نبرد نیست
تصویری که رسانه‌ها از جنگ ارائه می‌دهند، گاه بیشتر از خود جنگ بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارد. جنگ رسانه‌ای بخشی جدانشدنی از درگیری‌های امروز است. برای مقابله با این هجمه، همه ما باید به سواد رسانه‌ای مسلح باشیم؛ سوادی که شامل تفکر انتقادی، تحلیل محتوا و شناخت سازوکارهای عملیات روانی است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود