19 اسفند 1403
شماره خبر: 321477

چرا مترو گلشهر - مهستان به مقصد نمی‌رسد؟

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



پروژه متروی گلشهر به مهستان، با وعده‌هایی بزرگ و هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. هدف از این طرح، کاهش ترافیک و بهبود حمل‌ونقل در مسیرهای پرتردد تهران و کرج بود، اما حالا بعد از چند سال، این پروژه هنوز نتوانسته به هدف خود برسد و مردم همچنان با مشکلات تردد در این مسیر مواجه‌اند.
اگرچه افتتاح خط مترو گلشهر به مهستان می‌توانست با استقبال زیادی روبه‌رو شود، اما مشکلات فراوانی مانند فاصله ۴۵ دقیقه‌ای بین حرکت قطارها، کمبود ایستگاه‌های بین‌شهری و نبود وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی مسافران از ایستگاه مهستان، باعث شده این پروژه تأثیرات مثبت مورد انتظار را بر حمل‌ونقل منطقه نداشته باشد.
در واقع، این خط که قرار بود یکی از ارکان مهم حمل‌ونقل در آزادراه کرج-قزوین باشد، نه‌تنها مشکل ترافیک را حل نکرده، بلکه گاهی قطارهای آن تقریباً خالی از مسافر حرکت می‌کنند.
فاصله زیاد بین حرکت قطارها، نبود ایستگاه‌های بین‌شهری و کرایه‌های نسبتاً بالا، باعث شده بسیاری از مسافران قید استفاده از مترو را بزنند و همچنان از تاکسی و خودروهای شخصی استفاده کنند.زهرا امینی، یکی از مسافران این خط، می‌گوید: من بدلیل اینکه محل کارم کرج است نیاز دارم که هر روز از این مترو استفاده کنم، اما فاصله ۴۵ دقیقه‌ای بین حرکت قطارها خیلی زیاد است. سعید مرادی، یکی دیگر از مسافران می‌گوید: ما انتظار داشتیم مترو یک گزینه ارزان و سریع باشد، اما وقتی برای بلیت این خط هزینه زیادی می‌پردازیم دیگر استفاده از آن به‌صرفه نیست.برخی شهروندان نیز به مشکلات امکانات ایستگاه‌ها اشاره می‌کنند. محمد نادری، یکی از ساکنان منطقه، می‌گوید: مترو اینجا ایستگاه‌های بین‌شهری ندارد. مریم فرهنگ نیز از نبود تاکسی یا ون در ایستگاه مهستان گلایه دارد و می‌گوید: هر وقت از مترو استفاده می‌کنم، نگرانم که از ایستگاه مهستان تا مقصد چطور بروم.
مترو بدون پایانه مناسب، مردم را به حمل‌ونقل جاده‌ای وابسته کرده است
مصطفی رضایی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید مهستان، درباره مشکلات این پروژه و تلاش‌ها برای حل آن گفت: بخش عمده‌ای از جمعیت شهر جدید مهستان نیازمند حمل‌ونقل عمومی هستند و مترو می‌تواند نقش کلیدی در تأمین این نیاز داشته باشد، اما نبود پایانه‌های مناسب در این محدوده، موجب شده که مردم همچنان به حمل‌ونقل جاده‌ای وابسته باشند.رضایی اظهار کرد: ما دو پیشنهاد برای بهبود وضعیت مترو داریم. اول اینکه با استفاده از ۲۴ هکتار زمین اطراف ایستگاه گلشهر، یک هاب حمل‌ونقل منطقه‌ای ایجاد کنیم که بتواند جمعیت را به طور بهینه جابجا کند که چنین الگویی در بسیاری از کشورهای جهان امتحان شده و نتیجه داده است.
وی افزود: پیشنهاد دوم اینکه در صورت عدم امکان اجرای این طرح، ما زمین‌هایی را برای احداث پایانه جدید در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار دهیم، اما این کار مستلزم درخواست رسمی و اعلام نیاز از سوی سازمان راهداری یا شهرداری است.رضایی درباره مشکلات بهره‌برداری از خط مترو نیز افزود: مترو یک سیستم پیچیده است که مهم‌تر از احداث آن، نحوه مدیریت و بهره‌برداری از آن اهمیت دارد. ما سالانه مبلغ هنگفتی برای نگهداری این خط هزینه می‌کنیم، اما این رقم بدون بهره‌برداری صحیح عملاً هدر می‌رود.
مدیر عامل شرکت عمران شهر مهستان اظهار کرد: ما بارها برای واگذاری این خط به شرکت بهره‌برداری مترو تهران اقدام کرده‌ایم و در آخرین نشست با استاندار محترم نیز قرار شد که زمینی به مساحت ۲.۱ هکتار در اختیار شرکت بهره‌برداری قرار دهیم تا در ازای آن، بهره‌برداری از خط مترو را به طور کامل بر عهده بگیرند. اما تا زمانی که این فرایند به نتیجه نرسد، مشکلات فعلی ادامه خواهد داشت. وی افزود: بهره‌بردارهای فعلی دو مجموعه مختلف هستند و این عدم هماهنگی، باعث شده که کیفیت خدمات به شدت کاهش پیدا کند. ما آماده‌ایم تمام فرایندهای واگذاری را پیش از پایان سال تکمیل کنیم، به شرطی که شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز طبق توافق‌های قبلی عمل کند.
مترو گلشهر؛ در انتظار مدیریت صحیح و بهره‌برداری کامل
با وجود تمام مشکلات موجود، هنوز امیدواری‌هایی برای آینده این پروژه وجود دارد. اگر بهره‌برداری این خط به‌درستی انجام شود و مشکلات مدیریتی و زیرساختی آن برطرف گردد، متروی گلشهر به مهستان می‌تواند در کاهش ترافیک آزادراه کرج-قزوین، که روزانه بیش از ۱۰۹ هزار تردد را تجربه می‌کند، نقش مؤثری داشته باشد.علاوه بر این، استفاده بهینه از این خط می‌تواند به رونق سکونت در خانه‌های خالی منطقه نیز کمک کند. اما برای تحقق این اهداف، نیاز به هماهنگی جدی میان نهادهای مرتبط و تصمیم‌گیری‌های قاطعانه است. اگر وعده‌های مدیران شهری و مسئولان اجرایی فقط در حد حرف باقی بماند، این پروژه همچنان یک سرمایه‌گذاری عظیم بدون بهره‌وری خواهد ماند. مردم این منطقه منتظرند که مترو گلشهر به مهستان از مشکلات فعلی عبور کند و به گزینه‌ای واقعی، سریع و اقتصادی برای حمل‌ونقل تبدیل شود.در پایان، امیدواریم که شهرداری مهستان، هشتگرد و شهرهای اطراف با همفکری و همکاری یکدیگر، اقداماتی مؤثر برای راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب مانند تاکسی و ون در این مناطق انجام دهند تا شهروندان این شهرها به راحتی از مترو بهره‌برداری کرده و مشکلات ترددشان کاهش یابد.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود