9 مهر 1403
شماره خبر: 311360

معلم در افزایش روحیه خودباوری، شکوفایی خلاقیت ها و استعداد های دانش آموز نقش موثری دارد.

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



جلسه تبیینی و نشست صمیمانه رئیس دانشگاه با مدیران و معلّمان مدارس سما استان البرز به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با حضور دکتر حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، معاونان دانشگاه، مدیران و معلمان مدارس سما در سالن اجتماعات شهید چمران واحد کرج برگزار گردید .
دکتر حسین کلانتری در این جلسه بیان داشت: آموزگاران، مدیران، خانواده، گروه های همسالان و دوستان، جامعه، آئین نامه ها، رسانه و فضای مجازی هر یک به نوبه ی خود تأثیرات عمیقی بر نسل دانش آموز و قلب تپنده ی جامعه دارند امّا شخص معلّم دارای بیشترین و نافذترین تأثیرات در افزایش روحیه خودباوری، شکوفایی خلاقیت ها و استعداد های دانش آموز است.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت : در این بیانیه سه کلید واژه اساسی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده که خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را شامل می شود و معلمان در پیشبرد این اهداف نقش مهم تر و موثرتری را در راستای تعلیم و تربیت سازمند، علمی و اسلامی در جامعه ایفا می نمایند لذا بایسته است که این فرایند از مهد کودک و مدارس تا مقاطع عالی دانشگاهی آموزش داده شود به طوری که خودسازی هر یک از آحاد جامعه ی آموزشی به جامعه پردازی و تقویت ریشه های دولت اسلامی منتهی گردد.
کلانتری افزود: تربیت تخصصی، هویتی، مهارتی و تربیت اجتماعی از ارکان جامع در تعلیم و تربیت به شمار رفته و معلمان عزیز و آموزگاران نقش تعیین کننده ای در پیشبرد اهداف عالی آموزشی و پژوهشی و رشد استعدادهای دانش آموزان دارند.
کلانتری در ادامه اظهار کرد: اولین روز مدرسه و اولین برخورد و تعامل معلم با دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است. آنها با توجه به ویژگی‌های ظاهری، سخنان، نگرش‌ها، ارتباط معلم با آنها و همچنین نوع درس یک قضاوت کلی در مورد معلمشان خواهند داشت و حتی آن را به خانواده نیز منتقل می نمایند. دانش آموز مسافر یادگیری است. شایسته است این سفر به نحوی برای او دلپذیر و خوشایند باشد که همواره رویای همسفر شدن با شما را در یاد و خاطرش نگاه دارد.
وی در ادامه سخنان خود به بیان توصیه هایی به مدیران و معلمان مدارس سما پرداخت و گفت: به جاست که در جلسه و هفته اول کلاس، معلمان به معرفی خود پرداخته و حس اطمینان خاطر لازم را در دانش آموز به وجود آورند، از دانش آموزان بخواهید خود را معرفی نمایند‌، در صورت تمایل می‌توانید از علایق و توانمندی‌هایشان آگاه شوید، از پرسیدن شغل پدر و مادر و ورود به حریم خصوصی خانواده خودداری کنید، درس خودتان را معرفی نموده و از اهمیت و ضرورت و نقش آن در زندگی بگویید، حدود انتظارات خود را در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان بیان کنید، روش کار خود را توضیح داده و روشن سازی نمایید، لوازم تحریر مورد نیاز برای درس خود را اعلام کنید، از معرفی و توصیه به تهیه ی کتاب کمک درسی، بدون هماهنگی مدرسه خودداری نمایید، روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مربوط به درس خود را به روشنی بیان نموده، به دانش آموزان جدید الورود و کسانی که تغییر دوره ی تحصیلی داشته اند توجه کنید، سعی کنید نگاه مثبت، هیجان و انرژی لازم برای درس و مدرسه را در دانش آموزان به وجود آورید.
کلانتری در ادامه تصریح کرد: از بیان سخنان و مطالب منفی، ناامید کننده و دلسرد کننده پرهیز نمایید، تحسین و تشویق عامل تعیین کننده ای در ایجاد ارتباط است، این نکته را مورد توجه قرار دهید. هرگز دانش آموزان را با هم مقایسه نکنید. رفتار ورودی دانش آموزان را اندازه‌گیری کنید. با خواست و اراده و با تکیه بر دانش، تجربیات و هنر معلمی، می توانید در سال تحصیلی جدید، شروعی دل انگیز و پایانی خاطره آمیز داشته باشید. روزآمدی دانش و مهارت معلم به طور پیوسته و رویکرد فعال وی نسبت به یادگیری دانش های جدید و تخصصی، الفبای آموزش در قرن حاضر است. ایجاد فضای یادگیری مشارکتی از ملزومات کار شماست، دانش آموزان را به کار گروهی تشویق نماید. ایجاد انگیزه در رهگذار خلق و مدیریت تفکر انتقادی با رویکرد سازندگی در فضای آموزش را فراهم آورید. در خصوص آموزش مستقیم و غیرمستقیم مسائل اخلاقی و رفتار صحیح اجتماعی متناسب با الگوهای تمدنی و اسلامی، همواره دانش آموزان را به رعایت اخلاق در فضای مجازی ترغیب نموده و توجه به یادگیری تجربی اعم از بازدید علمی، انجام آزمایش و کار عملی را در دستور کار داشته باشید. در پایان مراسم از زحمات دکتر حمید بذر پاچ در طول دوران تصدی معاونت امور مدارس سما و همچنین فعالان قرآنی با اهدا لوح و هدیه، تقدیر و تجلیل گردید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود