20 شهریور 1398
شماره خبر: 220733

البرز نماینده ایران در رویداد فرهنگی هنری کربلا شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

البرز نماینده ایران در رویداد فرهنگی هنری کربلا شد


برای سومین سال، مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج با موافقت عتبه مقدسه امام حسین (ع) مسئول برگزاری بزرگترین و بی نظیرترین نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا شده است.
ماکت نمایشگاهی عاشورا که توسط هنرمندان کانون مهدیون در حالی راهی کربلا می‌شود که برای نخستین بار زندگی حضرت علی اکبر (ع) برای نخستین بار در قالب ۱۳ پرده نقاشی به تصویر کشیده شده و در این نمایشگاه در معرض دید زائران کربلا قرار می‌گیرد. روایت وقایع عاشورا در قالب ماکت‌های کوچک از سال ۵۶ هجری قمری، قبل از حرکت امام حسین (ع) از مدینه آغاز شده وا اتفاقاتی را که منجر به حرکت حضرت می شود را به نمایش می گذارد. برای این وقایع ۲۷ رویداد در قالب ماکت به نمایش گذاشته می‌شود که نمایشگر زمینه سازی معاویه برای حکومت پسرش یزید، شهادت امام حسن (ع) و مقابله امام حسین (ع) برای به حکومت نشستن یزید است که خود زمینه‌های قیام عاشورا را در بردارد.روایت حرکت حضرت سیدالشهدا (ع) از مدینه به سوی مکه نیز در قالب ۱۵ رویداد و استقرار حضرت در مکه و اقدامات حضرت برای حرکت از مکه به سوی کربلا در قالب ۲۵ رویداد نمایش داده می‌شود.در این ماکت‌ها تمام اتفاقات روز عاشورا، صحنه جنگ، محاصره کاروان توسط دشمن با تمام زوایا و جزئیاتش، نحوه چیدمان خیمه‌ها، آرایش سپاه امام حسین (ع) و آرایش و نحوه چیدمان لشگر عمرسعد با ۳۰ هزار سپاهش به خوبی به نمایش گذاشته می‌شود.همچنین چگونگی بسته شدن رود فرات، گودال قتلگاه، تل زینبیه و حتی قطع شدن دست حضرت ابوالفضل (ع) نمایش داده می‌شود.ماکت‌های ساخته‌شده شامل ۶۰۰ آدمک و ادوات جنگی از قبیل کلاه خود، زره، شمشیرها و ... و ۱۵۰ اسب و شتر است که تمام قالب‌گیری‌ها و ساخت آن توسط بانوان اعضای این مجتمع انجام شده است.
مدیر مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج با بیان اینکه مهم‌ترین هدف برای ساخت ماکت واقعه عاشورا معرفت‌بخشی به مردم در خصوص قیام امام حسین (ع) می‌باشد، این نمایشگاه حاصل تلاش شبانه روزی بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان هنرمند این کانون می باشد.محمود شفیق با اشاره به اینکه این نمایشگاه از ۲ بخش ماکت و تصاویر تشکیل شده، افزود: در کنار هر کدام از منازل این واقعه بر روی بنرها و لمینت‌هایی وقایع و حوادث به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو آورده شده تا زائرینی که از همه کشورها و ادیان برای روز اربعین به کربلا می‌روند، با واقعیت‌های آن زمان آشنا شوند.در این نمایشگاه علاوه بر اینکه توضیحات به صورت نوشتاری داده شده، راویانی حضور دارند تا به صورت زنده توضیحات را به این چهار زبان ارایه کرده و پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان باشند.وی اظهار داشت:‌در بخش تصویری که شامل وقایع پس از عاشورا می‌باشد، در قالب ۴۰ تابلوی نقاشی که توسط بانوان هنرمند این کانون به تصویر کشیده شده تمام وقایعی که به کاروان اسرا و حضرت زینب (س) و حضرت زین العابدین (ع) در منازل مختلف می‌رود، به خوبی جلوه می کند.وی اضافه کرد: در این مسیر معجزات و کرامات زیادی از این بزرگواران روی می‌دهد که تمام آن‌ها در این نقاشی‌ها به تصویر کشیده شده است.شفیق گفت: همچنین وقایعی که منجر شد که کاروان اسرا در شام باقی نمانند نیز به تصویر کشیده شده زیرا یزید خواهان آن بود که این کاروان در شام یا کشته شوند و یا همانجا اسیر بمانند تا از واقعه عاشورا کسی مطلع نشود ولی پس از اتفاقاتی که واقع شد یزید مجبور به گسیل آن‌ها به سوی مدینه شد.به گفته شفیق این نمایشگاه به وقایع قبل، روز عاشورا، پس از عاشورا و زندگی‌نامه امام حسین (ع) می‌پردازد.
برای نخستین بار در طول تاریخ پس از واقعه عاشورا زندگی حضرت علی‌اکبر (ع)‌ در قالب ۱۳ پرده نقاشی حاصل حدود چهار ماه کار شبانه روزی بانوان هنرمند کانون فرهنگی تربیتی مهدیون به تصویر کشیده شد.
این اثر هنری نیز که با هدف کسب شناخت و معرفت بیشتر به الگوی جوانان عالم بشریت طراحی و اجرا شده است، در حدود ۳۵ متر مربع تابلوی نقاشی است.در این ۱۳ تابلوی نقاشی نفیس که به قسمت‌هایی از زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) پرداخته شده از هنرهای اصیل ایرانی همچون گلابتون‌دوزی، نگین‌کاری، اپلیکه‌دوزی، گلدوزی و.. استفاده شده است.پیرامون این بیرق معظم با ۱۲۰ بیت شعر عمان سامانی با گلابتون دوزی مزین شده ضمن اینکه رجزهای حضرت علی‌اکبر (ع) در روز عاشورا نیز در چهار کتیبه منجوق‌دوزی شده است.مدیر مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج گفت که تصویرگری تمام این نقاشی ها توسط خانم «الهه سادات بهشتی» از اعضای این کانون انجام شده ضمن اینکه پیش از این نیز این بانوی هنرمند کتاب «چادرهای سوخته» را تالیف کرده که این کتاب به زبان عربی نیز با نام «الخیام المحترقه» ترجمه شده است. وی این کتاب را با نگارشی متفاوت و نخستین کتاب مصور وقایع پس از عاشورا عنوان کرد.شفیق گفت که نمایشگاه ماکتی و تصویری وقایع عاشورا برای سومین سال است که در بین الحرمین برگزار می‌شود ولی نمایشگاه پرده‌های نقاشی زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) برای نخستین بار است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.وی اضافه کرد که برای نخستین بار است که عتبه مقدسه امام‌حسین (ع) فضایی حدود ۸۰۰ متر مربع را به کشوری برای برگزاری یک نمایشگاه مستقل اختصاص می‌دهد.شفیق گفت همچنین یک ماکت بزرگ از حرم حضرت زینب (س)‌ توسط هنرمندان این کانون ساخته شده که در نمایشگاه بین الحرمین به نمایش گذاشته می‌شود.همچنین در این نمایشگاه یاد و خاطره شهدای مدافع حرم با نمایش عکس ها و زندگینامه آنان گرامی داشته می‌شود.شفیق بیان داشت: اهمیت این نمایشگاه و حساسیت آن از آنجا مشخص است که مسئولین حرم مشتاق و طالب این کار بوده و هستند که اجازه دادند در مهم‌ترین و حساس‌ترین نقطه کربلا که تاکنون به هیچ کشوری اجازه داده نشده که به صورت اختصاصی و مستقل یک نمایشگاه چند صد متری را در بین الحرمین برگزار کنند که این نشانه اهمیت و با کیفیت و پرمحتوا بودن این نمایشگاه است که مسئولین را راضی کرده است.
تصویرگری زندگی حضرت زهرا (س)
بانوان هنرمند مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج به غیر از این کارها، تصویرگری زندگی حضرت زهرا (س) را نیز در قالب ۳۶ تابلو که نقاشی آن ها هفت سال به طول انجامید، دیده می‌شود.این نقاشی به طول ۷۰ متر است که ۴۰ بانوی هنرمند در این نقاشی‌ها دخیل بوده‌اند که ۱۳ تابلوی آن مربوط به زندگی امام حسین (ع)‌ نیز می‌شود که این تابلوها در نمایشگاه کربلا به نمایش گذاشته می‌شوند.شفیق گفت که هدف و نیت این کار این است که شناخت و آگاهی بیشتر از زندگی حضرت زهرا (س) ترویج شود زیرا در طول تاریخ کمتر به این موضوع پرداخته شده و بیشتر به مصائب و شهادت این بانو پرداخت شده و باید این بانو از مهجوریت خارج شود و معارف زندگی حضرت زهرا (س) را در قالب معارف فاطمی پیاده کنیم.در این تابلوها به ابعاد و زوایای مختلف زندگی حضرت زهرا (س) از مباهله، حدیث کساء، ولادت حضرت، هجرت، عبادات، ثقیفه، غدیر و شهادت حضرت پرداخته شده است.این نمایشگاه از ۲۲ محرم تا آخر این ماه به عنوان یک کار هنری و فرهنگی معرفتی در کربلا برگزار می‌شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود