طرح نماد در پیشگیری از رفتارهای پرخطر نقش سازنده ای دارد
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
مدیرکل پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه گفت : طرح ملی نماد در پیشگیری از رفتارهای پرخطردر بین جامعه هدف آموزش و پرورش ، نقش سازنده ای دارد.
محمد علی زنگانه در حاشیه بازدید از طرح ملی نماد استان البرز افزود:برای تحقق طرح نماد در آموزش و پرورش پنج کارگروه موضوعی شکل گرفت که هر یک محور اساسی را پیگیری می کند . وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه این طرح در تمام مدارس کشور اجرایی می شود ، اظهارداشت: در ابتدا این طرح در 72 مدرسه از 6 استان به صورت پایلوت انجام شده است و امیدواریم سال آینده در تمام استان ها تعداد محدودی مدرسه به مرحله پایلوت اضافه شود تا پس از بررسی های تحلیلی و ارزیابی های لازم بتوان تا پایان برنامه ششم این طرح را به کل کشور تعمیم داد. وی تصریح کرد: پیاده سازی سامانه نماد طبق انتظارات کارگروه های مربوط، نیز نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد. وی اضافه کرد: سامانه سنجش و پرونده سلامت دانش آموزان با این سامانه در ارتباط است لذا با تقویت آن باید بستر مناسب تر در سال تحصیلی آینده برای مجریان این طرح ملی فراهم آید. وی ادامه داد: مدارس مجری طرح نماد باید به امکانات سخت افزاری مجهز شوند تا آموزش و آگاهی بخشی به موقع انجام شود. زنگانه از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان به عنوان یک طرح مهم یاد کرد و خاطرنشان شد: طرح نماد مجموعه ای نظام یافته از خدمات و برنامه ها شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایتهای روانی - اجتماعی است که با هدف مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و جرائم، به صورت پایلوت در حال اجراست. وی یادآورشد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با رویکرد پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در کودکان و نوجوانان عملیاتی شده است. وی افزود: اجرای طرح نماد در بیش از 100 مدرسه و در 6 استان کشور در حال اجراست ولی به صورت کامل فقط 130 مدرسه در شهرستان نظرآباد استان البرز در سال 1396 به صورت جامع زیرپوشش قرار گرفت. وی ادامه داد: این طرح ملی با همکاری نهادهایی از جمله وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، معاونت پیشگیری قوه قضائیه، بنیاد برکت، کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور برای دانش آموزان در 6 ساله اول و 6 ساله دوم در حال اجراست. وی شناسایی نوجوانان در معرض بزه و ارتکاب جرم و مداخله به هنگام، بدون جدا سازی آنان از محیط مدارس را از جمله اهداف این طرح مهم برشمرد.
منبع ایرنا