3 تیر 1393
شماره خبر: 124545

دستگاه ها خوب عمل کنند حجم پرونده ها کم می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دستگاه ها خوب عمل کنند حجم پرونده ها کم می شود


رییس کل دادگستری البرز گفت: در استان اگر همه دستگاه ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند ، تعداد و حجم پرونده های قضایی کم می شود.
ˈمهدوی راد به مناسبت هفته قوه قضاییه در کنفرانس خبری افزود: اگر همه دستگاه ها کار و و ظایف ذاتی خود را به خوبی انجام دهند دیگر شاهد حضور این همه پرونده در دادگستری ها نخواهیم بود. وی اظهار کرد: اعتقاد دارم با نظارت بیشتر دستگاه ها و سازمان ها بر وظایف خود می توانیم شاهد حضور کمتر پرونده ها در دادگستری باشیم. مهدوی راد ادامه داد: سال گذشته حدود 106 هزار پرونده در دادسراهای عمومی و انقلاب استان ورود پیدا کرد که از این تعداد تنها حدود 38 هزارپرونده آنها به دادگاه ارجاع داده شد.
وی بیان کرد: برخی پرونده ها لزومی ندارد به دادگستری آورده شود اما کم کاری دستگاه های دولتی برای سالم سازی روابط ،عامل ورود این حجم پرونده به دستگاه قضایی است .
مهدوی راد تاکید کرد: پرونده هایی مانند فک پلاک یا صدور چک بلا محل چرا باید به دادگستری ارجاع شود؟ ، چک بلا محل یک حواله تجاری است و این وظیفه بانک ها است که این موضوع را پیگیری کند. رییس کل دادگستری استان البرز گفت: اعتقاد دارم این قبیل موضوعات برای کمتر شدن پرونده های تشکیل شده در دادگستری از جنبه جزایی خارج شده و جنبه حقوقی پیدا کند ، به عنوان مثال بانک در دادن وام ها به درستی به وظایف خود عمل نمی کند و بدون گرفتن مدارک موثق و دقیق اقدام به پرداخت وجه می کند. وی ادامه داد: چرا پرونده های مربوط به طلاق باید به دادگستری ارجاع شود ؟ مگر دو نفری که دوست دارند یکدیگر را در دادگستری ازدواج می کنند که برای طلاق نیز باید به دادگستری بیایند؟ ، این موضوعات ربطی به دادگستری ندارد اما متاسفانه باری بر دوش ما هستند. مهدوی راد بیان کرد: ویلاهایی که در اطراف رودخانه کرج - چالوس ساخته می شود چرا مورد نظارت دستگاه های مربوطه قرار نمی گیرد ؟ پس از ساخت و ساز غیر مجاز پرونده تشکیل می شود و دراینجا باید دادگستری آنها را خراب کند. وی ادامه داد: اعتقاد دارم برای داشتن جامعه ای آرام تر و مطلوب تر تمامی دستگاه ها بایستی به وظایف خود به دقت عمل کنند و با نظارت صحیح از بروز این ناهنجاری ها جلوگیری نمایند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دادگستری در مقابل جرایمی مانند تعدی به نوامیس کوچکترین کوتاهی نخواهد کرد ، افزود: با قدرت با این گونه جرایم برخورد می شود و به سرعت مجرمان را به جزای عمل پستشان خواهیم رساند. مهدوی راد بیان کرد: سال گذشته عده ای شرور دست به این اعمال کثیف زدند که به سرعت با آنها برخورد و در کوتاهترین زمان ممکن اعدام شدند. وی با بیان اینکه استان البرز در جرایمی مانند سرقت مسلحانه استان نسبتا آرامی است ، ادامه داد: تنها یک مورد سرقت مسلحانه در سال گذشته رخ داد که خوشبختانه تلفاتی نداشت و با سیر مراحل قانونی و تایید حکم در فرصت مناسب به جزای کار خود خواهند رسید. مهدوی راد گفت: جرایم سنگین مانند قتل نیز در استان سیر نزولی داشته و امیدواریم این قبیل جرایم ها به هیچ عنوان در استان رخ ندهد. وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص برخورد دادگستری با متعرضان به زمین های دولتی نیز اظهار کرد: سال گذشته و در برگردندان اراضی دولتی که به ناحق توسط برخی افراد تصرف شده بود کارهای خوبی صورت گرفت و در مجموع حدود یک هزار هکتار از اراضی دولتی در مناطق مختلف استان بازپس گرفته شد. مهدوی راد در پایان در خصوص آمار طلاق در استان نیز گفت: در سال 92 طلاق به درخواست زوج 530 مورد بوده که در مقایسه با سال های 91 و همچنین 90 رشد نسبی داشت ، طلاق به درخواست زوجه نیز در سال گذشته دوهزارو849 مورد بودکه در مقایسه با سال های قبل رشدی دو برابری را نشان می دهد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود