14 اردیبهشت 1398
شماره خبر: 213851

برداشت میوه از باغات البرز 82 درصد کاهش خواهد داشت

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

برداشت میوه از باغات البرز 82 درصد کاهش خواهد داشت


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز گفت: سرمازدگی ماه جاری منجر به کاهش برداشت 82 درصدی میوه از باغات این استان خواهد شد.
محمد تاج الدینی افزود: با توجه به جبهه هوای سردی که از سوم تا پنجم اردیبهشت ماه از سمت غرب وارد استان شد، اراضی کشاورزی به خصوص باغات در غربی ترین منطقه استان در کوهپایه و دشت تا مرز شهرستان فردیس دچار خسارت سرمازدگی شدیدی شدند. وی اظهار داشت: کاهش دما در مناطق کوهپایه ای تا منفی هشت درجه سانتیگراد و در مناطق دشتی تا منفی پنج درجه سانتیگراد رسید. وی گفت: با پیش بینی هایی که هواشناسی در خصوص کاهش شدید دما انجام داده بود، اطلاع رسانی کاملی به باغداران شد که اقدام به تجهیز باغات به سیستم گرمایشی به صورت سنتی و مدرن کرده بودند ولی با شدت برودت سرما این سرمازدگی باغات را از غربی ترین نقطه در سطح استان یعنی مرز بین نظرآباد و آبیک تا مرز فردیس دچار خسارت سرمازدگی شدید کرد. تاج الدینی با بیان اینکه شدت سرمازدگی در شهرستان های مختلف متفاوت است، افزود: سرمازدگی تمام درختان هسته دار و دانه دار همچون هلو، شلیل، آلو، گوجه سبز، سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، توت، گردو و بادام را در برگرفته است به طوریکه در بعضی نقاط تا 95 درصد محصولات از بین رفته است. وی اضافه کرد: در مجموع از 24 هزار هکتار سطح باغات استان، حدود 16 هزار و 404 هکتار از این اراضی دچار سرمازدگی شده اند که 68 درصد باغات را شامل می شود.
وی میزان محصول خسارت دیده در باغات را حدود 379 هزار تن برآورد کرد و گفت: خسارت ریالی این محصولات 12 هزار میلیارد ریال می باشد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه خسارت سرمازدگی فروردین ماه سال گذشته حدود هفت میلیارد ریال بوده، اظهار داشت: خسارت سرمازدگی در سال جاری 1.5 برابر خسارت سال گذشته است. وی به دلیل این حجم خسارت اشاره کرد و افزود: درختان در زمان اوج سرما در حالت آغازین تشکیل میوه بودند که در این شرایط نسبت به گل درصد آب میوه بیشتر است که منجر شده حالت یخ زدگی روی میوه اتفاق بیافتد. تاج الدینی ادامه داد: سرمازدگی درختان میوه در بالای سد کرج واقع در جاده چالوس که درختان هنوز از خواب زمستانه خارج نشده بودند، خسارتی نداشت ولی در پایین سد به خصوص در مناطق کندر و آدران که مرحله گل را رد کرده بودند، خسارت داشته ایم. وی اظهار داشت: با وجود خسارت شدید در باغات، در محصولات زراعی خسارت محسوسی نداشتیم و فقط در اراضی زراعی جو آبی که در مرحله زایشی بودند، امکان خسارت وجود دارد که در دست بررسی است. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز در خصوص پرداخت خسارت به باغداران، گفت: اگر باغات بیمه حوادث باشند، خسارت توسط بیمه پرداخت می شود و باغاتی که بیمه نبودند، گزارش مستندات تهیه و به اداره کل بحران استانداری برای اتخاذ تصمیمات ارایه شده است. از مجموع 24 هزار هکتار اراضی باغی استان البرز 460 هزار تن محصول برداشت می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود