ادامه همت برای البرز و تهران اهمیت استراتژیک دارد
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت
پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت شهری گفت: ساخت ادامه بزرگراه همت پروژه استراتژیک استانی به حساب میآید، این پروژه با اتصال بزرگراه شمالی کرج به ادامه بزرگراه همت، ارتباط شهر کرج و تهران را در کوتاهترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر میسازد.
پویا پارسدر توضیح مهمترین چالشهای استان البرز اظهار داشت: استان البرز با نرخ رشد بالای جمعیت شهری، پیچیدگیهای منطقهای کلان شهری، ناپایداری منابع درآمدی و فقدان زیر ساختهای حمل نقلی سریع و راحت، شرایط کالبدی و ظاهری نامطلوب، رشد کالبدی از هم گسیخته، چالشهای مدیریتی و نهادی، خوابگاهی بودن مرکز استان، اسکان غیر رسمی، بافتهای فرسوده و در نهایت با مشکلات فرهنگی و اجتماعی رو به روست.وی گفت: اگرچه استان البرز از ظرفیتهای فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری خوبی برخوردار است اما متاسفانه به دلیل برخی از چالشهای شهری آن طور که باید و شاید در سطوح ملی نتوانستهایم آنها را معرفی کنیم به همین دلیل از استاندار جدید انتظار میرود بستر و فضایی فراهم کند که با حمایتهای دولت بتوان بخش بزرگی از این چالشها را برطرف کرد.وی بیان کرد: البرز دومین استان مهاجر پذیر کشور است و به عنوان یکی از پر اهمیتترین پهنههای زیستی و اقتصادی کشور به شمار میآید اما وقتی به البرز نگاه میکنیم میتوان گفت جمعیت انبوه و مهاجر به صورت نامتوازن در سطح شهرهای این استان توزیع شده است.وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات البرز وجود چندین زندان در مرکزیت این استان است، تصریح کرد: مرکزیت استان البرز در حصاری از زندانهاست، شهر کرج به عنوان مرکز استان البرز چهار زندان بزرگ کشور یعنی زندان کچویی، ندامتگاه مرکزی کرج، زندان رجاییشهر و زندان قزلحصار را در خود جای داده است.پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری افزود: وجود این زندانها سبب بروز مشکلات فراوان برای ساکنان این کلانشهر خصوصاً ساکنان مناطق همجوار شده است.پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بیان کرد: کرج نباید بار استانهای دیگر کشور را در زمینه نگهداری زندانیان به دوش بکشد، استاندار جدید البرز لازم است در اولین اقدام خود درباره تغییر کاربری زندان در بدنه دولت به صورت جدی طرحی را مطرح نماید تا بتوان در مرحله بالاتر و با استفاده از توان مسئولان رده بالای کشوری بخشی از گره فرهنگی و اجتماعی این استان و مرکزیت آن را باز کرد.وی تصریح کرد: چالش دیگری که استان البرز از آن رنج میبرد پروژه های بزرگراهی نیمه تمام همانند ادامه بزرگراه همت و پروژه بزرگراه شمالی است.پارسا گفت: مرکزیت استان البرز در غرب پایتخت و در مسیر اتصال استانهای شمال غربی و شهر های غرب کشور به تهران قرار دارد و به همین جهت محل گذر و تردد مسافران این شهرها به پایتخت است و به دلیل همین حجم سنگین حمل و نقل محور تهران، کرج یکی از پرترددترین محورهای بین شهری کشور است و حجم بالای ترافیک این محور به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.
وی به ضرورتهای احداث طرحهای بزرگراهی نیمه تمام اشاره کرد و گفت: ساخت ادامه بزرگراه همت پروژه استراتژیک استانی به حساب میآید، این پروژه که در ادامه بزرگراه همت بوده و با اتصال بزرگراه شمالی به ادامه بزرگراه همت با طول بیش از 17.5 کیلومتر در شمال کرج احداث میشود، ارتباط شهر کرج و تهران را در کوتاهترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر میسازد.وی با بیان اینکه چالش بزرگ دیگر استان البرز عدم اتمام پروژههای زیر ساختی حمل نقلی سریع و راحت است، افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی و ترافیک مرکز استان البرز مربوط سفرهای داخل شهری و حومه شهر است که میطلبد استاندار جدید البرز به این مسئله توجه ویژه داشته و پروژه نیمه تمام مترو شهر کرج و حومه آن را با بهره گیری از اعتبارات کشوری هرچه سریعتر به پایان برساند.پارسا با اشاره به عدم شنیده شدن سوت قطار شهری کرج در سالهای گذشته، بیان کرد: پروژه خط 2 قطار شهری کرج که از سال 85 عملیات ساخت آن آغاز شده و اکنون نزدیک به 12سال است که به سرانجام نرسیده است و حتی امروز با پشتوانه منابع ملی نمیتوان زمانی را برای پایان آن به طور قطعی تعیین کرد مشکل بزرگی است که استاندار جدید البرز باید به دنبال حل کردن آن باشد.وی با تاکید بر اینکه دانش اجرای پروژه مترو به دست مختصصان داخلی فراهم است اما فقط مدیریت بودجه و اعتبار مالی است که میتواند آن را به سرانجام برساند، خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم شهری نباید بیشتر از این معطل بماند و باید راهکاری برای حل مشکلات پیش روی پروژه قطار شهری کرج در رده بالای مسئولان کشوری اتخاذ شود.
منبع ایسنا