4 آبان 1393
شماره خبر: 130631

ساختارهای جدید عمرانی به توسعه شتاب می بخشند

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

ساختارهای جدید عمرانی به توسعه شتاب می بخشند


کلانشهر کرج به واسطه داشتن مختصات و مولفه های متعددی از جمله نزدیکی به پایتخت، برخورداری از نیروی کار جوان، داشتن ظرفیت های گردشگری به لحاظ نزدیکی به جاده چالوس و برخورداری از پتانسیل های اقتصادی که وجود شهرک های صنعتی و فرودگاه پیام عامل آن است، جزو کلانشهر های مهم کشور محسوب می شود.
بر این اساس لازم است به منظور شتاب دادن به موضوع توسعه پایدار، برنامه ها و سیاست های عمرانی، ساختاری و زیرساختی در کرج را به توان صعود و پیشرفت رساند. ریشه یابی مشکلات گرچه کاری آسان به نظر می رسد اما به واقع حساس ترین و مهم ترین اقدامی ایست که می توان برای پیشرفت و انتفاع جامعه شهری انجام داد؛ همین موضوع یعنی شناسایی مسائل و معضلات فرار رو در همه عرصه های مرتبط با ساختارهای شهری. مدیریت شهری کرج نیز با اعتقاد به این موضوع، طی یکسال اخیر بنای کار خود را بر نیاز سنجی مشکلات شهری گذاشت و طبق خروجی های حاصل از این مهم به اجرای اقداماتی کلان که احداث تقاطعات غیرهمسطح نمونه بارز آن است، پرداخت. احداث 5 تقاطع غیر همسطح با نام های شهدای ارتش، شهدای دانش آموز، پل حافظ، پل شهید کچویی همچنین پل مکمل سوم خرداد نیز در راستای تحقق سیاست های کلان مدیریت شهری مبنی بر توسعه شهر در دستور کار این مجموعه قرار گرفته و اجرایی شد. تامین نیازهای راهبردی شهر و توجه به آنچه شهروندان می خواهند، منجر به تقویت اعتماد مردم می شود. باید اذعان داشت، شهرداری یکی از مهمترین نهادهای مدیریت شهری در ساختار اجتماعی، سیاسی و تمدنی محسوب می شود و به علت اینکه تعامل گسترده ای با مردم و نهادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی دارد، بسیار بیشتر از دیگر دستگاه های زیر ذره بین مردم قرار دارد. بنابراین اگر شهرداری خوب و اصولی عمل کند موجب سربلندی آن شهر و رضایت شهروندان می شود ضمن آنکه این عمل زمینه را برای الگو شدن فراهم می کند.
ایجاد ساختار های عمرانی به توسعه شتاب می دهد
شهرداری ها در آبادانی شهرها و خوب زندگی کردن شهروندان نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کنند. مدیریت شهری کرج نیز با محور قرار دادن موضوع فرهنگسازی، بسترسازی و اصلاحات ساختاری در این راستا حرکت کرده و آنچه به عنوان خروجی این امر مشاهده می شود این است که کرج، امروز بیش از هر زمانی آماده پذیرش تحولی بزرگ به لحاظ ساختاری است. برای دست زدن به اصلاحات عمیق و ساختاری، یافتن یا ساختن الگویی مناسب حرف اول را می زند، البته باید اذعان داشت مرحله ای بسیار دشوار است.
کرج تا کنون اقدامات گسترده ای را به مرحله اجرا درآورده است که حاصل و برآیند آن قابلیت الگو شدن این کلانشهر را اثبات کرده است. رسیدن به موضوع توسعه پایدار که به باور مدیریت شهری کرج با ایجاد ساختارهای عمرانی شتاب می گیرد، سرفصلی است که این دستگاه اجرایی انجام آن را به جد در دستور کار دارد. کرج در گذار از توسعه طی یکسال گذشته علاوه بر خدمت رسانی گسترده در عرصه های شهری، افتتاح 5 تقاطع غیرهمسطح را در دستور کار خود گذاشت و برای افتتاح این سازه ها، علاوه بر صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی از منابع انسانی کارشناس نیز بهره گرفت. باید اذعان داشت صرف تنها هزینه های مالی، پروژه ها را به سمت اجرایی شدن و پایدار ماندن سوق نمی دهد بلکه این طرح ها با مدیریت پروژه معنا می گیرند. اقتصاد ایران امروز به واسطه قائل شدن موضوع تحریم، کشور را با بحران ها و فشارهای اقتصادی قدرت های معارض مواجه کرده است. به تبع بروز این مهم شرایط کار به ویژه برای دستگاه های مجری طرح های عمرانی دشوار شده این درحالی است که روند پاسخگویی به نیازهای جامعه شهری و تحقق درخواست های مردمی تحت هیچ شرایطی نباید کند و یا متوقف شود. در کلانشهر کرج برغم وجود شرایط اقتصادی بحرانی نه تنها اجرای پرژوه ای متوقف نشد بلکه با تدابیر اندیشیده شده و سیاستگذاری های کارآمد، طرح های عمران شهری با لحاظ کردن اولویت های پیش بینی شده زود تر از موعد مقرر به بهره برداری رسید. این امر حاصل اعتقاد به انجام کار گروهی و جاری کردن ایده های نوین اقتصادی در ساختار شهرداری می باشد. اتخاذ سیاست های اثرگذار مالی از سوی شورای اسلامی شهر کرج مبنی بر استفاده از ظرفیت های مالی بانک شهر از دیگر مولفه هایی است که شهرداری کرج را در انجام تعهدات عمرانی به سمت پیشرفت سوق داد. در این گذر، تصویب مصوبه شورای شهر به منظور فراهم شدن شرایط اخذ وام 100 میلیارد تومانی برای شهرداری، اجرای تقاطعات غیر همسطح را رقم زد. باید اذعان داشت، شورای شهر با حمایت از شهرداری طی یکساله گذشته گام های بلندی را در راستای انتفاع کرج برداشته است.

علی ترکاشوند
شهردار کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود