6 مرداد 1393
شماره خبر: 126619

روز کارآفرینی،‌ روز به حرکت درآوردن سرمایه‌های ملی است

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

روز کارآفرینی،‌ روز به حرکت درآوردن سرمایه‌های ملی است


امروز به نام روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای نامگذاری شده است، روزی که خلاقیت و نوآوری جوانان و تلاشگران ارج نهاده می‌شود.
روز کارآفرینی روز به حرکت درآوردن سرمایه‌های ملی و جهاد همگانی برای به‌کارگیری توانایی‌های فردی و تحقق شعار سال است. امروز به نام روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای نامگذاری شده است، روزی که خلاقیت و نوآوری جوانان و تلاشگران ارج نهاده می‌شود. با توجه به تعاریف مهارت، توانایی انجام یک کار و مهارت‌های زندگی بهترین وسیله برای خوب زیستن است که در این راستا باید مهارت‌های بسیاری را فراگرفته باشیم.
خلاقیت و کارآفرینی تضمین بقای کشورها
امروزه تحولات و دگرگونی‌های نظام اجتماعی و اقتصادی در پیشرفت و تغییرات علم و تکنولوژی ریشه دارد، به همین سبب تضمین بقاي کشورها نیازمند خلاقیت و نوآوری است و این موضوع فقط به دستان افراد کاردان و خلاق به عبارتی به دستان کارآفرینان میسر می‌شود.
کارآفرینی واژه‌ای پر محتوا
برخی معتقد بودند کارآفرین ایجاد کننده یک چیز ارزشمند از هیچ است، اما مفهوم کارآفرینی برای نخستین‌بار در کشور فرانسه در جنگ سده شانزدهم میلادی در مأموریت‌های نظامی به افرادی گفته می‌شد که خود را به خطر می‌انداختند و مرگ را می‌پذیرفتند و بعدها نیز افرادی که مخاطره یک فعالیت اقتصادی را پذیرفته بودند و اقدام به نوآوری می‌کردند، عنوان کارآفرین را از آن خود کردند.
ریسک‌پذیری فرد کارآفرین
فرایند کارآفرینی به‌گونه‌ای است که فرد با استفاده از ایده‌های نو و شناسایی فرصت‌های منحصربه‌فرد به ایجاد کسب‌و‌کار رشد یابنده اقدام می‌کند که همراه با پذیرش خطر و ریسک است.
نتایج کارآفرینی
کارآفرینی اثرات مختلفی، چون ایجاد ثروت، اشتغالزایی، ایجاد و توسعه فناوری،‌ ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری، شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید،‌ افزایش رفاه و ساماندهی و استفاده اثربخش از منابع را به دنبال دارد. پیامدهای مثبت توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشور بیش از سایر اثرات آن مورد توجه قرار گرفته است. به باور محققان، کارآفرینان از رسیدن نظام اقتصادی به تعادل ایستا جلوگیری می‌کنند و به واسطه رفتارهای فرصت‌جویانه خود، اقدام به فرصت‌سازی برای کلیت نظام اقتصادی می‌نمایند. در همین راستا از سال 92 کانون کارآفرینان در سطح کشور و استان شکل گرفته است. این مجموعه از كارآفرينان برتر، اساتيد دانشگاه، مبتكران و مخترعان، پژوهشگران فعال در حوزه كارآفريني، سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال در زمينه كارآفريني و مسئولان دولتي و كارشناسان دستگاه‌هاي اجرايي استان تشكيل شده است و به عنوان اتاق فكر حوزه كارآفريني، به منظور تحقق بخشيدن به ايجاد نظام يكپارچه كارآفريني براي توليد علم و محصولات نوين، فرهنگ‌سازي و نهايتاً اجرايي نمودن حمايت از كارآفرينان و ساير خالقان كسب‌وكارهاي مبتني بر شيوه‌هاي نوين در توليد محصول و خدمات در استان گام بر می‌دارد. ايجاد نظام مديريت هماهنگ راهبردي در توسعه كارآفريني، فرهنگ‌سازي در تمام ابعاد مربوط به حوزه كارآفريني، انسجام‌بخشي به كارآفريني متناسب با نيازهاي توسعه استاني و ملي و كشف و بهره‌گيري از تمامي ظرفيت‌هاي نهفته و موجود مناطق و استان‌ها به‌ويژه در عرصه مزيت‌هاي نسبي در امر توسعه كارآفريني از جمله اهداف کانون کارآفرین استان همدان است. همچنین كانون براي اجرايي شدن اهداف خود از طريق ايجاد اتاق فكر كارآفريني برنامه‌ها و فعاليت‌هايي مانند تعامل با كارآفرينان، اساتيد، صاحبنظران و كارشناسان حوزه كارآفريني به منظور نقش‌آفريني براي برنامه‌هاي توسعه استان، شناسايي عوامل مؤثر در توسعه كارآفريني استان در حوزه‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي، خدمات، تعامل پويا با نهادهاي استاني فعال در زمينه كارآفريني دنبال می‌کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود