23 فروردین 1393
شماره خبر: 119488

سبـک زنـدگی فاطمـی نيـاز امـروز مـا

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

سبـک زنـدگی فاطمـی نيـاز امـروز مـا


هر کسی که می خواهد از دنیای خود به خوبی استفاده کند و این دنیا را معبر خوبی برای آخرت خود قرار دهد، سبک و مدلی بهتر از سبک زندگی دینی پیدا نمی کند، چرا که خالق دین و دنیا یکی است.
سبک زندگی فقط قالب زندگی نیست. سبک زندگی قالب و محتواست. روح و جسم زندگی است. ظاهر و باطن زندگی است. خداوند نیز انسان را به داشتن سبک زندگی دینی تشویق و امر می فرماید و بارها در آیات اشاره نموده است که باید الگوی زندگی شما قرآن و عترت باشد. معلوم می شود خدای تبارک تعالی، نیز برای سعادت بشر مقوله سبک زندگی را مورد اهمیت قرار داده است. در زمانه‌ای که متأسفانه خواسته یا ناخواسته سبک زندگی ما از معیارهای دینی و بومی فاصله گرفته و به سمت سبک زندگی غربی متمایل شده است، الگوبرداری از سبک زندگی معصومین در زمینه‌های مختلف می‌تواند چون چراغی فروزان موجبات هدایت و سعادت شیعیان ایشان را فراهم کند. حضرت زهرا(س) کامل‌ترین بانوی عالم است و در کلام پیامبر(ص), و ائمه اطهار جایگاه خاصی دارد. ائمه اطهار حضرت زهرا(س) را اسوه و الگوی خود می‌دانستند.حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) در ستایش او فرمود:
«أَنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ سَیدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» (بحار الانوار، ج 37، ص 39)
«دخترم فاطمه سرور بانوان بهشتی است».
و این سخن حضرت امام عصر معروف است که فرمودند:
فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ , لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ . (الإحتجاج، ج 2، ص 46)
دخت گرامی پیامبر(ص)، الگو و سرمشق نیکویی برای من است.یا این‌که امام حسین(ع) در روز عاشورا افتخار می‌کرد که مادری چون فاطمه زهرا(س) و مادر بزرگی چون حضرت خدیجه کبری(س) دارد. امام خمینی(ره) درباره وجود مقدس حضرت زهرا (س) می‌فرماید:
«آن بزرگوار یك زن معمولی نبوده است؛ یك زن روحانی، یك زن ملكوتی، یك انسان به تمام معنا انسان. او موجودی ملكوتی است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. زنی كه تمام خاصه‌های انبیاء در اوست. زنی كه اگر مرد بود، نبی بود، به جای رسول الله بود. معنویات، جلوه‌های ملكوتی، جلوه‌های الهی، جلوه‌های جبروتی، همه در این موجود مجتمع است.» (صحیفه امام، ج 7، ص 337)
با توجه به این ویژگیهای كم نظیر، بهترین كسی كه می‌تواند درس زندگی را به ما بویژه بانوان عصر ما بیاموزد، شخص فاطمه زهرا(س) است. از این رو، در این مقال بخشهایی از سیره و سخن آن بزرگوار را كه قابلیت الگو برداری و درس آموزی برای یک خانواده دینی بویژه زنان مسلمان دارد، تقدیم می‌كنیم. به امید آنكه بتوانیم رفتارهای خود را با آن حضرت هماهنگ نماییم و درسهایی از آن بانوی مخدّره فرا گیریم.
قناعت، سادگی و شكرگزاری
یك خانواده دینی در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت عليهم السلام همواره زی سادگی و ساده زیستی را نصب العین خود قرار داده و تمام همت خودشان را برای حركت به سوی كمال قرار می‌دهد؛ چرا كه دلدادگی به دنیا و مظاهر فریبنده آن مانع رشد و ترقی معنوی و كمال انسانی است. فردی كه فقط به دنبال تشریفات، دنیاگرایی و زندگی شاهانه و اشرافی و لباسهای آن چنانی باشد، نمی‌تواند به اهداف والای زندگی پاك معنوی دست یابد و خانواده خود را به خوبی تربیت و سرو سامان دهد.جناب سلمان فارسی(ره) می‌گوید:
«روزی حضرت فاطمه(س) را دیدم كه چادری ساده بر سر داشت. با تعجب عرضه داشتم: عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر كرسیهای طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زربافت و اشرافی به تن می‌كنند؛ امّا دختر رسول كه عظمت و جلالتش از همه آنها بالاتر و بیشتر است، نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهای فاخر و زیبا! حضرت فرمود:
«ای سلمان! خداوند [بزرگ] لباسهای

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود