1 بهمن 1393
شماره خبر: 136080

آشنایی با «رتبه‌»‌ها در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای

سپیدار‌آنلاین: گروه ورزشی

آشنایی با «رتبه‌»‌ها در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای


ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای مانند بسیاری از رشته از جمله رزمی، دارای سطح بندی یا به اصطلاح کمربند است، ورزشکاران این رشته با گذراندن 10 سطح و فرا گیری فنون قهرمانی و پهلوانی به درجه‌ای می‌رسد که او را در گود زورخانه "کهنه کسوت" می‌نامند.
نوخواسته، خواسته، برخواسته، ساخته، خوش ساخته، دلیر، دلیرمرد، جوانمرد، پیشکسوت و کهنه کسوت 10 سطح یا رتبه ورزش پهلوانی و زورخانه ای یا همان باستانی است.
اولین رتبه در ورزش باستانی یا همان پهلوانی و زورخانه ای، "نوخواسته" است. نونهال، نوجوان و جوانی که این رشته را انتخاب می کند در بدو ورود این عنوان را از آن خود می کند و به فراگیری فنون این رشته می پردازد. بعد از مرحله نوخواسته، ورزشکار در صورت حضور مستمر به مدت 10 ماه، به جایگاه "خواسته " می رسد، هر چند در سطح بندی ورزش باستانی این مرحله دومین جایگاه محسوب می شود اما در اصل شروع کار ورزشکاران این رشته با همین سطح رنگ و بوی جدی به خود می گیرد. برای عبور از مرحله خواسته ورزشکار باید 2 سال فعالیت مداوم داشته باشد تا به سطح بعدی راه یابد، "برخواسته" سومین جایگاه رشته پهلوانی و زورخانه ای است. "ساخته" چهارمین سطح ورزشکاران پهلوانی و زورخانه ای است، برای حضور در این مرحله باید 3 سال در مرحله برخواسته حضور داشته باشد. پنجمین سطح رشته باستانی "خوش ساخته " است، کسانی به این عنوان نایل می شوند که 4 سال در سطح ساخته به صورت مستمر حضور داشته و به خوبی فنون و رمز و راز قهرمانی و پهلوانی را تعلیم دیده باشد. "دلیر" ششمین سطح این رشته است، ورزشکار این رشته با سپری کردن 5 سال در سطح ساخته وارد این مرحله می شوند و برای رسیدن به عناوین بعدی تلاش می کنند. دلیرمرد، جوانمرد، پیشکسوت و کهنه کسوت چهار سطح پایانی این رشته به حساب می آید، ورزشکاری که می خواهد به کهنه کسوتی دست پیدا کند باید در دلیرمرد، جوانمرد و پیشکسوت به ترتیب 6، 7 و 8 سال بدون وقفه آموزش ببیند و فعالیت داشته باشد. در این مرحله حداقل سن برای ملقب شدن به کهنه کسوتی 63 سال سن است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود