اجرای طرح نماد و بهرهگیری از ظرفیتهای مدارس در اولویت قرارگاه اجتماعی استان است
سپیدارآنلاین: گروه سیاسی
نماینده عالی دولت در استان البرز با تاکید بر ضرورت همافزایی دستگاههای اجرایی و نهادهای مسئول در اجرای طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان)، گفت: استفاده از ظرفیتهای ورزشی و تجاری مدارس در محلههای هدف قرارگاه اجتماعی، میتواند در ارتقای زیرساختهای آموزشی و پرورشی استان نقشآفرین باشد.
مجتبی عبداللهی در نشست قرارگاه اجتماعی استان البرزدر سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان بستر اصلی تربیت نسل آینده، نیازمند توجه ویژه در حوزههای اجتماعی و فرهنگی است و اجرای طرح نماد میتواند زمینهساز شناسایی، پیشگیری و مداخله بهنگام در مسائل اجتماعی دانشآموزان باشد.
وی افزود: موفقیت طرح نماد منوط به همکاری همه دستگاهها از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، ورزش و جوانان و نهادهای مردمی است و هیچ نهادی نمیتواند به تنهایی پاسخگوی پیچیدگیهای آسیبهای اجتماعی باشد. در این راستا، قرارگاه اجتماعی البرز با هدف انسجامبخشی و یکپارچهسازی خدمات، اجرای این طرح را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.استاندار البرز با اشاره به ظرفیتهای موجود در مدارس، خاطرنشان کرد: سالنها و مجموعههای ورزشی مدارس میتوانند علاوه بر دانشآموزان، در خدمت اهالی محلههای هدف قرارگاه اجتماعی نیز قرار گیرند. این اقدام نه تنها موجب افزایش نشاط و سلامت اجتماعی میشود، بلکه تعامل خانوادهها و مدارس را تقویت خواهد کرد.
عبداللهی همچنین بهرهبرداری از ظرفیتهای تجاری مدارس را از دیگر اولویتهای این قرارگاه عنوان کرد و گفت: فضاهای تجاری جانبی مدارس میتواند منبع درآمدی پایدار برای ارتقای زیرساختهای آموزشی و پرورشی باشد. باید با برنامهریزی دقیق، درآمدهای حاصل از این بخش به صورت شفاف صرف بهبود کیفیت آموزش، تجهیز مدارس و توسعه فعالیتهای فرهنگی شود.وی ادامه داد: قرارگاه اجتماعی استان البرز مأموریت دارد با تمرکز بر محلههای هدف، اقدامات مؤثر و ملموسی در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی انجام دهد. برای این منظور، شناسایی ظرفیتهای بومی، استفاده از توان خیرین و نهادهای مردمی، و تقویت همافزایی میان دستگاهها در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار البرز تاکید کرد: با استفاده بهینه از امکانات موجود و برنامهریزی بلندمدت، میتوان بسیاری از نارساییهای حوزه آموزش و پرورش استان را برطرف کرد. همچنین حضور میدانی مدیران و مسئولان در محلهها و مدارس باید به یک رویه دائمی تبدیل شود تا تصمیمگیریها بر اساس واقعیتهای موجود انجام گیرد.
وی با اشاره به نقش ویژه خانوادهها و انجمنهای اولیا و مربیان در این مسیر گفت: همراهی والدین در اجرای طرح نماد و سایر برنامههای پرورشی، تضمینکننده پایداری اقدامات و موفقیتهای آموزشی خواهد بود.عبداللهی در پایان با بیان اینکه البرز به دلیل مهاجرپذیری با تنوع فرهنگی و اجتماعی روبهروست، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در تصمیمگیریهای قرارگاه اجتماعی، این ویژگی استان بهطور ویژه مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم با اتخاذ رویکردی بومی و مبتنی بر ظرفیتهای محلی، در مسیر کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی دانشآموزان و خانوادهها گامهای موثری برداریم.