21 شهریور 1403
شماره خبر: 310287

افزایش اختیارات استانداران و ضرورت ایجاد حکمرانی مردم پایه

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی



نماینده ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکززدایی از اختیارات و دادن آن‌ها به استانداران می‌تواند به پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلفی مانند فناوری، تولید دارو، کشاورزی و گردشگری کمک کند.
به گزارش نمایندگان، علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نمایندگان گفت: درباره اختیارات استانداران نیز بحث‌هایی وجود دارد. افزایش اختیارات استانداران می‌تواند تأثیر مثبتی بر توسعه استان‌ها داشته باشد. اگر اختیارات لازم به استانداران داده نشود، مشکلات جدی و گره‌هایی در پیشرفت استان‌ها ایجاد خواهد شد.
ضرورت اختیارات استان ها در بخش های مختلف
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که اختیارات استانداران باید در بخش‌های مختلف افزایش یابد. به عنوان مثال، اگر استاندار نسبت به بانک‌های استان اختیارات لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند تسهیلات مورد نیاز برای تولید را فراهم کند. دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: استانداران باید بتوانند سیاست‌های کلی و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری را اجرایی کنند. تمرکززدایی از اختیارات و دادن آن‌ها به استانداران می‌تواند به پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلفی مانند فناوری، تولید دارو، کشاورزی و گردشگری کمک کند.
استانداران؛ نمایندگان دولت در استان‌ها
حدادی با بیان اینکه، استانداران باید به عنوان نمایندگان دولت در استان‌ها عمل کنند و از سطح ملی معطل نمانند، اضافه کرد: در حال حاضر، تسهیلات در برخی بخش‌ها به دلیل عدم اختیارات استانداران معطل می‌ماند. به عنوان مثال، در توزیع برق و آب، استانداران هیچ اختیاری ندارند و این موضوع می‌تواند مشکلات جدی برای کشاورزان و سایر کسب‌وکارها ایجاد کند.نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس اضافه کرد: اعتماد مردم به استانداران و توانایی آن‌ها در حکمرانی مردم پایه بسیار مهم است. اگر استانداران نتوانند به مردم پاسخگو باشند، این اعتماد از بین خواهد رفت و مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.وی با اشاره به موضوع حکمرانی مردم پایه در حوزه استان البرز گفت: البرز یکی از استان های پرآب کشور است اما موضوع کمبود آب یکی از مشکلات این استان به شمار می رود و این مشکل از سوء مدیریت است و توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است.حدادی ادامه داد: در بخش کشاورزی، چاه‌های کشاورزی در سطح ملی دچار سهل‌انگاری و کوتاهی‌های زیادی طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بوده‌اند. وزارت نیرو، که وظیفه خود را در چندین دوره گذشته به درستی انجام نداده، اکنون به جای حل مشکل، اقدام به پلمب چاه‌ها می‌کند. در حالی که کشاورزان هیچ تقصیری ندارند و مسئولیت این وضعیت بر عهده مسئولین است.
تمرکززدایی؛ زمینه پیشرفت وتوسعه
وی با اشاره به مشکلاتی که در ارتباط با تمرکزگرایی در کشور مطرح است، اضافه در مورد تسهیلات کشاورزی نیز باید گفت که اگر در یک سال، یک ریال تسهیلات به کشاورزان داده نشود، آن‌ها انگیزه کافی برای ادامه فعالیت نخواهند داشت. تغییر کاربری اراضی کشاورزی و امنیت غذایی که اولویت ویژه‌ای دارد، از دیگر مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.وی همچنین با اشاره به دیگر مشکلاتی که در خصوص تمرکز گرایی در کشور مطرح است ادامه داد: در زمینه صنایع تولید دارو نیز، استاندارانی که اختیارات لازم را ندارند، با کمبود دارو حتی در سطح ملی مواجه می‌شوند. در حوزه انتخابیه البرز سرمایه‌گذاری‌های زیادی در تولید انسولین صورت گرفته، اما هنوز با مشکل مواجه‌ هستیم. با یک اراده و انگیزه جدی، این مسائل قابل حل هستند، اما عدم اختیار استانداران مانع از ورود آن‌ها به این مسائل می‌شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود