21 مهر 1394
شماره خبر: 150853

دیپلماسی غرب‌گرا کشور را به سمت جنگ سوق می‌دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

دیپلماسی غرب‌گرا کشور را به سمت جنگ سوق می‌دهد


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امنیت کشور در برجام نادیده گرفته شده است، گفت: دیپلماسی غرب‌گرا کشور را به سمت جنگ سوق می دهد.
اجتماع «ضد کدخدا» ، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلیمن سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو جبهه پایداری و شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد. در این اجتماع بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرج توسط دانشجوی بسیجی محمد قهرمانی قرائت شد. دانشجویان بسیجی این دانشگاه در این بیانیه از مجلس شورای اسلامی خواستند به طور اتفاقی وزیر امور خارجه کشور را استیضاح کند. در این جلسه بسیاری از دانشجویان و حاضران از نبویان خواستند در خصوص چگونگی موافقت مجلس شورای اسلامی به «برجام» اظهار نظر کنند. وی در ابتدا با طرح این سوال که از میان حضار چه کسی متن برجام را خوانده است گفت: بررسی متن برجام از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مردم باید بدانند در توافق چه داده و چه گرفته ایم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای مدعی به زانو درآوردن قدرت های بزرگ جهان هستند باید ببینیم این ادعا درست است. نبویان با تاکید بر اینکه همگان باید متن برجام را مطالعه کنند افزود: در توافق وین که شش بخش و یک مقدمه دارد تعهدات ایران در ابتدا آمده است این نکته جای بسی سوال دارد که چرا تعهدات ایران در ابتدای این توافق ذکر شده است گویی که ما بدهکار کدخدا هستیم. وی با اشاره به اینکه اینکه ۱۶ اصل در کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده است، گفت: ۱۵ مورد از تصمیمات به صورت اجماعی است اگر یک طرف مخالفت کند، تصمیم اجرایی نمی‌شود. در خصوص بازدید از اماکن نظامی ۵ رای از ۸ رای کافی است در این صورت اگر زمانی چین و روسیه بخواهند به نفع ایران رای دهند نیز کنار گذاشته خواهند شد.
دشمنان برای اصل نظام برنامه دارند
وی یادآور شد: در ضمیمه های توافق، به همکاری های مشترک، تشکیل کمیسیون مشترک که بدعتی جدید است و هشت عضو دارد از جمله ۱+۵، خانم موگرینی و ایران و وظایف کمیسیون های مشترک در توافق اشاره شده است. نبویان گفت: تیم مذاکره کننده وظیفه دارد که برای مردم همه جزئیات توافق را شفاف بیان کند حال این سوال مطرح است که چرا اطلاعات دقیقی به مردم ارائه نمی شود؟ وی افزود: در توافقنامه روز اجرا و روز لغو تحریم ها مشخص نشده است چرا که دشمنان برای اصل نظام برنامه دارند. نبویان در ادامه سخنان خود از دانشجویان خواست مباحث برجام و توافق را تخصصی دنبال کنند و گفت: عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشور مدعی است که از خط قرمزها عبور نکرده اند ولی در واقع اینچنین نیست و از خط قرمزها عبور کرده اند. وی با اشاره به اینکه در توافق وین تا ۱۵ سال دیگر از حق تحقیق و توسعه محروم شده ایم گفت: در دولت سابق در مرکز نطنز غنی سازی ۳.۵۱ و ۲۰ درصد انجام می شد این در حالی است که در توافق ژنو غنی سازی بیش از ۵ درصد را برای ایران ممنوع کرده اند. نبویان ادامه داد: غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصد در توافق وین تا ۱۵ سال آینده ممنوع شده است و تیم مذاکره کننده هسته ای تعهد داده اند که غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصد نداشته باشیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز «فردو» را با هیچ موشکی نمی توان از پای در آورد گفت: در توافق ژنو ایران متعهد شده است در این مرکز غنی سازی باشد اما خروجی نداشته باشیم و خروجی مواد به اکسید تبدیل شود و این در حالی است که در توافق وین پذیرفته است در مرکز فردو غنی سازی نکنیم.
دولت در خصوص برجام شفاف سازی نمی کند
وی در خصوص مرکز فردو گفت: در توافق وین ایران اجازه ندارد تا ۱۵ سال آینده در این مرکز غنی سازی کند و یا به امر تحقیق و توسعه بپردازد. نبویان در ادامه گفت: در خصوص مرکز فردو در جلسه ای خصوصی به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفتم قرار است مرکز فردو به مرکز تحقیقاتی تبدیل شود وی در جوابم گفت «به صرفه نیست حتی این مرکز به مرکزی تحقیقات تبدیل شود».
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از آقایان معتقدند مرکز فردو باید به سوهانی فردو و برداران تبدیل شود گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای در مذاکرات بسیاری از داشته های کشور را دو دستی تقدیم کرده است. نبویان در ادامه گفت: در همان جلسه خصوصی که با صالحی داشتیم وی گفت «داریم از آمریکا اجازه می گیریم که اگر سانتریفیوژهای مرکز فردو را جمع آوری کردیم آنها را در خود مرکز فردو انبار کنیم چرا که آمریکا خواسته است سانتریفیوژهای جمع آوری شده از مرکز فردو در مرکز نطنز نگهداری شود». وی در ادامه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور را دانشمند هسته ای خطاب کرد و گفت: در همان جلسه به وی گفتم اگر مراکز غنی سازی کشور از آن خود شما بود باز با چنین شرایطی به آمریکا واگذار می کردید؟ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان منتقدان را بی سواد خطاب می کند و آنها را به جهنم راهنمایی می کند و در ادامه اطلاعات شفاف و دقیق مذاکرات و متن توافق را بازگو نمی کند. وی با تاکید بر اینکه وجود راکتور آب سنگین اراک دلیلی است که اسراییل و آمریکا جرات حمله نظامی به ایران را به خود نمی دهند، اضافه کرد: حسن روحانی در کتاب معروفش «امنیت و دیپلماسی هسته ای» می نویسد فکر ساخت راکتور آب سنیگن اراک به ذهن ما رسید آمریکا مخالفت کرد.
وجود راکتور آب سنگین اراک دلیلی برای عدم حمله اسراییل و آمریکا به کشور است
وی با اشاره به اینکه راکتور آب سنیگن اراک ۴۰ مگاواتی در دولت سابق راه اندازی و در حال تکمیل بود، گفت: در توافق ژنو تکمیل راکتور آب سنگین اراک ممنوع و در توافق لوزان مقرر شد قلب راکتور نابود شود و دشمن وقیحانه اعلام کرد اگر خودتان عرضه نابودی قلب راکتور آب سنگین اراک را ندارید ما می توانیم. نبویان با تاکید بر اینکه اسراییل و آمریکا عاشق ما نیستند که تا کنون به ما حمله نکرده اند گفت: وجود راکتور آب سنکین اراک باعث شده بود که آنان خیال حمله نظامی را به سر راه ندهند. وی با اشاره به اینکه معادن اورانیوم در همه دنیا از جمله ایران کم است، گفت: ۱+۵ قبول کرده است در صورت راه اندازی راکتور آب سنگین جدید سوخت مصرف شده نباید در ایران باقی بماند. وی یادآور شد: ایران متعهد شده است قلب راکتور ۴۰ مگاواتی نابود و بجای آن با همکاری های بین المللی راکتور ۲۰ مگاواتی با ۳.۶۷ درصد غنی سازی ساخته شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه روز به روز در روند مذاکرات عقب نشینی کرده ایم گفت: ایران تصمیم گرفته است سوخت های مصرف شده راکتورهای حال حاضر و آینده را به خارج صادر کند. نبویان با اشاره به حوادث روز گذشته در مجلس گفت: روز گذشته به صالحی گفتم از کجا چنین مجوزی اخذ کرده اید که نسل های آینده را نیز از راکتورهای قدرتی و تحقیقاتی محروم کنید؟ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به عراقچی گفتم برای چنین نتایجی به خودت تبریک گفته ای ما هم بی سواد هستیم و متوجه نمی شویم.
امنیت کشور در برجام نادیده گرفته شد
نبویان افزود: بسیار شنیده ایم که می گویند ایران تا ۱۵ سال آینده می تواند از راکتور آب سنگین استفاده کند این در حالی است که در متن برجام آمده است ایران فقط می تواند از راکتور آب سبک استفاده کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با لبخندهای دیپلماسی منافع کشور را از دست داده اند آمریکا چون می داند که منافع ما را یکی پس از دیگری به دست می آورد با وزیر امور خارجه به طور اتفاقی دست می دهد. نبویان با اشاره به اینکه در ماده ۱۸ پروتکل الحای چگونگی غنی سازی تشریح شده است، گفت: در دولت سابق ما می توانستیم بازفرآوری کنیم و این در حالی است که در توافق ژنو و لوزان متعهد شده ایم تا ۱۵ سال بازفرآوری نداشته باشیم. نبویان در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: شما کشوری را سراغ دارید که بدون تحقیق و توسعه به پیشرفت رسیده باشد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده هسته ای متذکر شده بود که مبادا تحقیق و توسعه در مورد غنی سازی کُند و یا متوقف شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حضور «اشتون» در کشور برای دولت از اهمیت زیادی برخوردار است و وزیر امور خارجه نیز به راحتی با رئیس جمهور آمریکا دست می دهد، افزود: هر جا ظلمی می شود پای بسیاری در میان است و جالب است که همان ظالمان پس از توافق به ایران می آیند و دولت نیز این رفت و آمدها را مهم می شمرد. ه گفته نبویان حضور ظالمانی چون وزیر امور خارجه فرانسه در ایران مورد استقبال روزنامه های اصلاح طلب قرار می گیرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: امنیت کشور در برجام نادیده گرفته شده است به همین منظور باید منتظر حمله اسراییل و آمریکا باشیم چرا که دیپلماسی غرب‌گرا کشور را به سمت جنگ سوق می دهد.
دولت مدعی است که برنامه های هسته ای متوقف نشده است
وی در ادامه به کتاب حسن روحانی اشاره کرد و گفت: وی در صفحه ۲۱۱ کتابش نوشته است «زمانی که رئیس شورای امنیت ملی بودم بازرسان آمدند مراکز هسته ای را بازدید کنند و مکان های مورد بازدید را سرویس های اطلاعاتی غرب از جمله موساد، سیا و غیره برای آنها مشخص کرده بودند». وی در ادامه یادآور شد: کمتر از یک ماه گذشته یک هیئت ۱۲ نفره وارد ایران شده اند که پس از بررسی های نهایی مشخص شد که دو نفر از این هیئت افرادی از سازمان اطلاعاتی فرانسه و سیا هستند. وی به جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: صالحی در این جلسه به خداوند قسم خورد که برنامه های هسته ای ایران متوقف نشده است و این در حالی است که تحقیق و توسعه و همچنین بازفرآوری متوقف شده است. وی با اشاره به اینکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور ۲۳ تیرماه جاری اعلام کرده است که دسترسی به مراکز نظامی امکان پذیر نیست، گفت: این در حالی است که در متن برجام به صراحت آمده است که مراکز نظامی باید مورد بازرسی قرار گیرند. نبویان با اشاره به اینکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مدعی است که در متن توافق در خصوص تحریم ها به طور مطلق تعلیق نیامده است، گفت: سوالی که مطرح می شود این است که آیا ظریف متن برجام را یکبار خوانده است که چنین ادعایی می کند؟ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مدعی است آنان که دستشان در جیب مردم است به برجام اعتراض دارند، باید به دولت بگوییم که شما از مردم مالیات دریافت می کنید پس دست شما در جیب مردم است.
نتایج برجام دولت های بعدی را با مشکلات زیادی مواجه می کند
نبویان در این خصوص اضافه کرد: نکته ای که از اهمیت زیادی برخوردار بوده این است که می گویند یکی از وزرا سرمایه ای یکهزار میلیاردی دارد حال این سوال مطرح می شود با توجه به وجود تحریم ها این سرمایه از کجا آمده است؟ نبویان ریشه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را سیاست های دولت اصلاحات اعلام کرد و گفت: سیاست های شخص حسن روحانی ریشه به وجود آمدن تحریم های شورای امنیت ملی سازمان ملل شد. به گفته نبویان پس از موافقت با طرح برجام و نتایج آن دولت های بعدی با مشکلاتی به مراتب بیشتر مواجه خواهند شد. نبویان در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس با طرح برجام موافقت کرد، گفت: مجلس تصویب کرده است به من ربطی ندارد بروید یقه نماینده خودتان را بگیرید. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از موافقت با برجام در مجلس به عنوان طرحی یاد کرد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مجلس آورد و گفت: خیلی گله و شکایت کردیم ولی لاریجانی این طرح را به مجلس آورد و به تصویب رساند به طوری که روند اخذ آرا نیز علنی نبود؛ اگر از برجام به عنوان فتح الفتوح یاد می کنند چرا روند رای گیری را غیرعلنی اعلام کردند؟ وی در پایان گفت: اگر این طرح خدمت است به اسم علی لاریجانی و حسن روحانی ثبت خواهد شد و اگر این طرح جز ضرر برای کشور چیزی نخواهد داشت باز به اسم این دو نفر ثبت خواهد شد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود