31 خرداد 1394
شماره خبر: 144250

ایران در بین 10 کشور تولیدکننده تخم مرغ اس.پی.اف در جهان قرار گرفت

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

ایران در بین 10 کشور تولیدکننده تخم مرغ اس.پی.اف در جهان قرار گرفت


با آغاز به کار خط تولید تخم مرغ SPF در روز یکشنبه با حضور معاون تجاری سازی وفن آوری معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در موسسه سرم سازی رازی در کرج، ایران در بین 10 کشور تولیدکننده این محصول قرار گرفت.
تخم مرغ SPF ماده اولیه وزیرساخت تولید اکثر واکسن ها و وسیله ای برای تکثیر سلول درفعالیتهای آزمایشگاهی و پژوهشی است که درتولید انواع واکسن ها و تحقیقات ویروس شناسی دارای کاربرد بسیاری است و این تخم مرغ ها یکی ازبهترین محیط ها برای کشت برخی ویروس هایی هستند که می توان با تولید آنها بسیاری ازواکسن ها خصوصا واکسن طیور را تولید کرد. کاربرد این تخم مرغ ها تولید واکسنهای طیور و بعضی واکسن های انسانی ، تهیه کشت سلولی پرایمری و لاین ، جداسازی و تشخیص عوامل عفونی ، تهیه جوجه SPFدرمطالعات تجربی به عنوان جوجه های حساس درتشخیص و جداسازی عفونتهای ناشناخته ویروسی و تهیه جوجه spfدرکنترل کیفی واکسن ها است. معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحاشیه این مراسم درجمع خبرنگاران، گفت: کشورما درسه دهه گذشته به دلیل نداشتن تخم مرغ های اس پی اف مجبور بود ازکشورهای دیگر تغذیه کند که هم اکنون درسرم سازی رازی این فناوری به بهره برداری رسیده است. محمود زین الدین افزود: صرف نظر از وجود تحریم ها درکشور باید گفت واردات چنین تخم مرغ هایی زیبنده کشور ما نیست. وی اضافه کرد: دراین مدت ازکشورهای آلمان و هند نیاز کشورما را برآورده می کردند که دیگرنیاز به آنها نداریم و تولید تخم مرغ به صورت بومی انجام می شود. زین الدین افزود: تولید این واکسن برای نخستین بار درکشور صورت گرفته که اتفاق مبارکی است که درزمینه های واکسن وسرم خودکفا باشیم. زین الدین درخصوص هزینه کردهای این بخش، خاطرنشان کرد که بخشی ازمنابع مالی این طرح توسط معاونت علمی وفن آوری ریاست جمهوری و بخش دیگر نیز توسط موسسه سرم سازی رازی بوده است. وی گفت: با راه اندازی این خط ظرفیت تولید پنج هزار تخم مرغ دراین موسسه به وجود آمده و درحال حاضرتولید روزانه 100تخم مرغ وجود دارد.
معاون تجاری سازی وفن آوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری درخصوص صادرات این تخم مرغ ها نیز خاطرنشان کرد: درآینده با توجه به وضعیت تولید می توانیم نسبت به صادرات نیز اقدام کنیم.
زین الدین بدون اشاره به طرح های پیش رو در این موسسه، گفت : تعدادی طرح در دست اقدام است که به زودی نیز ازآنها رونمایی خواهد شد. وی بیان داشت : مشارکت دادن بخش خصوصی دربخشهای مختلف تولید واکسن وسرم، موسسه سرم سازی رازی می تواند در خصوص استانداردسازی تولید محصولات به بخش خصوصی کمک کند. وی اضافه کرد:دولت همچنین از سرمایه گذاران که با رعایت استاندارهای مورد تایید اقدام به تولیددارو می کنند حمایت می کند. رییس موسسه سرم سازی رازی نیز گفت: واردات تخم مرغ ها اس پی اف برای کشور ما پنج دلار هزینه داشت درحالی که درتولید داخلی یک دلار هزینه می شود. حمید کهرام افزود: درحال حاضر موسسه سرم ساز رازی حجم صادراتی مناسبی از واکسن های طیور به کشورهای شمالی ایران و عراق دارد. وی درخصوص کسب دانش فنی تولید تخم مرغ SPF، گفت : کشورهایی که درتولید واکسن فعالیت دارند این تخم مرغ را محصولی استراتژیک برای تولید واکسن می دانند و می توان از این محصول درفن آوری های بیولوژیکی و فر آورده های بیولوژیک استفاده کرد. کهرام افزود: کسب دانش فنی این تولید دارای اهمیتی به مراتب بالاترازمیزان صرفه جویی ارزی وارزآوری برای هرکشوری محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه تفاهم نامه مشترکی بین معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و وزارت جهادکشاورزی برای اجرای طرح های کلان ملی و فن آوری دردستورکارقرارگرفته است. رییس موسسه سرم سازی رازی گفت : ایران جز 10کشور تولید این تخم مرغ هاست و با استفاده از استانداردها والگوهای جهانی که ازنظر کیفی وفرآیند تولید آن مطابق با استانداردهای بین المللی بوده وخط تولید ونیز اغلب امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت محصول درداخل کشور وبا استفاده از دانش فنی ایرانی ساخته شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود