13 آذر 1393
شماره خبر: 133015

کلید استان البرز به مراکز علمی و پژوهشی واگذار می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

کلید استان البرز به مراکز علمی و پژوهشی واگذار می شود


استاندار البرز از حمایت مراکز علمی و تحقیقاتی در استان خبر داد و گفت: باید دیوارهای محصور اتاق های تحقیقاتی برداشته شود و کلید استان را به دستان پژوهشگران علمی بسپاریم.
سیدحمید طهایی در بازدید از دانشگاه محیط زیست کشور که در البرز واقع است، با همراهی رئیس این دانشگاه، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری، مدیرکل محیط زیست استان و جمعی از مسئولان بازدیدی از مرکز آموزش محیط بانی، ساختمان مرکزی این دانشگاه و بخش های مختلف این مرکز علمی و تحقیقاتی داشت. وی پس از این بازدید، در جریان نشست مشترک با دکتر فاضل و اعضای هیئت علمی این دانشگاه، ضمن دریافت گزارشی از فعالیت های علمی این مرکز در مجامع ملی و بین المللی از حمایت های دولت خبر داد و اظهار داشت: دولت کلید دار تدبیر و امید، با حمایت از مراکز پژوهشی، دیوارهای محصور محیط تحقیقاتی را برداشته و کلید استان را در اختیار این گروه از جامعه قرار می دهد تا علاوه بر دانشجویان که پایان نامه های خود در محیط باز تحقیقاتی، تکمیل می سازند، اساتید دانشگاهی نیز بتوانند دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را عملیاتی سازند.
وی در ادامه با اشاره به تأسیس دانشگاه جهاد کشاورزی از سال 1313 در کرج و ارتباط مؤثری که این دو دانشگاه( محیط زیست و جهاد کشاورزی) میتوانند با یکدیگر داشته باشند، این زمینه را بسترساز توسعه فعالیت های کشاورزی دانست و افزود: انتظار می رود تعامل بین محیط زیست و دانشگاه محیط زیست با سازمان های دولتی و بخش خصوصی بیشتر از گذشته باشد و محققان علمی در جای جای این استان طرح های خود را اجرا و به بوته پژوهش بگذارند. وی در ادامه تجاری سازی علوم و دستاوردهای تحقیقاتی را تکمیل ساز این چرخه علمی دانست و تصریح کرد: وجود 3 هزار و 500 واحد تولیدی در استان در کنار این مراکز علمی تکمیل کننده چرخه علم و صنعت است و اگر رقابت بین ایده های دانش بنیان و فناوری علمی و نوین با مراکز اقتصادی فراهم شود، شاهد رونق در بخش تولید و اقتصاد خواهیم بود. استاندار البرز همچنین گسترش ارتباطات دانشگاه محیط زیست با مجموعه استان را نیز مهم دانست و افزود: اگر بخشی از اقیانوس علوم و دانش روز این مراکز به استان نیز برسد، البرز شکوفا خواهد شد. طهایی ادامه داد:این دانشگاه، هر چند نام محیط زیست را دارد اما کارکردهای آن فراتر بوده و در سطح ملی و بین المللی نیز ارتباطات خود را گسترش داده و جایگاه علمی ویژه ای را در کشور دارد که باید از ظرفیت های آن در استان نیز بهره مند شد. تبیین نقش تحریم ها و ضرورت خودکفایی داخلی با اتکا به استعدادی جامعه نخبه و علمی کشور ، آموزش توانمند سازی مدیران استان با همکاری دانشگاه محیط زیست، پیگیری موضوع زمین این دانشگاه و طرح بخشی از مطالبات این دانشگاه از محورهای این دیدار بشمار می رفت. دانشگاه محیط زیست وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک مرکز آموزش عالی است که در سال ۱۳۵۱ در شهر کرج با نام آموزشکده محیط زیست تاسیس شد و در جریان سفر هیات دولت به این استان در سال ۱۳۸۹ با مصوبه دولت با ارتقای آموزشکده محیط زیست به “دانشگاه محیط زیست” تبدیل گردید. این مرکز در حال حاضر با یک هزار محیط بان، در دوره‌های کاردانی و کارشناسی منابع طبیعی، تکنولوژی محیط زیست، آلودگی محیط زیست، بازیافت، عمران، آب و فاضلاب، بهره وری، ایمنی و بهداشت صنعتی، روایط عمومی، کتابداری و... از طریق کنکور سراسری و کنکور علمی-کاربردی دانشجو می‌پذیرد. در سال ۱۳۸۴ وزارت علوم، تحقیقات وفناوری با درخواست سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احداث پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار موافقت اصولی نمود که در حال حاضر این پژوهشکده نیز در دانشگاه محیط زیست مستقر می باشد. با توجه به نقش و اهمیت محیط زیست در شکوفایی، رشد و توسعه کشورها و بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تشکیل مؤسسه علوم و فناوری محیط زیست اکو در دومین اجلاس سازمان محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسید. هم اکنون سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان برای ایجاد انستیتو علوم و فناوری محیط زیست پیش قدم شدند که پس از ۲ سال کار کارشناسی و بررسی امکانات و ظرفیت ها، ایران به عنوان میزبان این انستیتو انتخاب شد. هدف از تشکیل این موسسه تولید علم و فناوری، ظرفیت سازی و تقویت نیروی انسانی، ارتقای همکاری های علمی و فنی و تبادل تجربیات در زمینه حفاظت از محیط زیست و تقویت همکاری های چند جانبه برای اختصاص منابع مالی برای حفاظت از محیط زیست در کشورهای عضو اکو اعلام شده است. در سال 1389 مؤسسه علوم و فناوری محیط زیست اکو درمحل دانشگاه محیط زیست افتتاح شده است. دكتر اصغر محمدی فاضل در حال حاضر ریاست این دانشگاه را عهده دار است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود