21 دی 1390
شماره خبر: 3934

نگاه حمایتی دولت به شهرداریها چالشهای خدمت رسانی را کاهش می دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نگاه حمایتی دولت به شهرداریها چالشهای خدمت رسانی را کاهش می دهد

سپیدار آنلاین: شهردار کرج عنوان کرد: شهرداریها برای ارائه خدمات ارزشی به شهروندان نیاز به توجه و نگاه حمایتی دولت دارند و تنها دراینصورت می توان چالش های خدمت رسانی را به حداقل رساند.
سید علی آقازاده در گفتگو با پایگاه خبری مدیریت شهری کرج ارائه خدمات به شهروندان را از مهمترين موضوعات حوزه مديريت شهري و از عوامل تاثيرگذار زندگي شهروندی خواند و تاکید کرد: حمایت دولت از شهرداری ها به عنوان دستگاه خدمات رسان و نهادی مردمی پشتوانه قابل اطمینانی برای انجام بهینه این خدمات است ضمن آنکه می تواند در رفع چالش هایی که مدیریت شهری در زمینه خدمت رسانی با آن مواجه است تاثیر بسزایی داشته باشد. وی در خصوص تعهدات دولت به شهرداری ها عنوان کرد: کمک ها و حمایت های مالی دولت از شهرداری اهرمی مهم در گردش چرخه فعالیت های این دستگاه های خدمت رسان شهری به شمار می رود. آقازاده با اشاره به نقش شهرداری در زمينه هاي مختلف اقتصاد شهري بیان کرد: این درحالیست که بودجه مکمل شهرداري بودجه ای بسيار جزئي در مقابل ظرفیتها و پتانسیلهایی است که می تواند با بکار گیری همه جانبه آن به کارآمدی قابل توجهی دست یابد. وی در ارزیابی عملکرد شهرداری و کارايي بالاي این مجموعه خدمات رسان تصریح کرد: ورود شهرداري به حوزه هاي متفاوت شهري و انجام تعهدات و وظايف سازمانی این دستگاه خدماتی در قالب اجرای پروژه های شهری نیاز به تعامل بیشتر این مجموعه با دولت دارد.
شهردار کرج با اشاره به تدوین قوانین مربوط به تمرکززدایی اداری و مالی در کشور فرانسه گفت: به اعتقاد کارشناسان شهری این کشور، تدوین قوانین تمرکز زدایی اداری مالی تاثیرات قابل توجهی بر توسعه زندگی شهری و رشد اقتصادی حاکم بر آن داشته است. آقازاده افزود: در اواخر دهه 70 میلادی حکومت های محلی از جمله شهرداری ها در کشور فرانسه به استقلال در تصمیم گیری با نظارت غیرمستقیم دولت رسیدند و این قوانین که انتقال بخش وسیعی از صلاحیت های دولت به حکومت های محلی را به دنبال داشت، متوسل شدن به ایجاد منابع درآمدی جدید و افزایش مالیات های موجود را می طلبید. وی با بیان اینکه در آن دوره با وجود پایین تر بودن درصد مخارج شهرداری ها نسبت به وضع کنونی، افزایش نرخ های مالیاتی، ایجاد مالیاتهای جدید نمی توانست به تنهایی نیاز شهرداری ها را در اجرای تعهدات مختلف و روزافزون آنها تامین کند، افزود: این مسئله باعث پررنگ شدن نقش حمایتی دولت در اختصاص کمک های بلاعوض و ایجاد موازنه و تعادل درآمد میان انواع سه گانه حکومت های محلی در حقوق فرانسه شد. آقازاده با اشاره به شالوده و اساس شکل گیری شهرداری ها و الزام آنها در ارائه خدمات خرد و کلان به شهر و شهروندان عنوان کرد: با توجه به طبیعت نیازهای شهرداری ها این دستگاه خدماتی بی شک نیاز به حمایت های دولتی دارد. وی کمک‌هاي دولتي به شهرداري‌ها را بسيار محدود دانست و تاکید کرد: کمک های دولت به شهرداری ها نقش بسزایی در رسیدن این نهاد مردمی به سمت خودکفائي دارد. این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر و با توجه به هزینه های کلان شهری، شهرداري‌ها بايد بتوانند با برنامه‌ريزي و ارايه راهکارها و رويکرد‌هاي جديد و نوين در بدنه خود مسايل و مشکلات مالي و کمبود اعتبارت را جبران کنند تا دچار معضلات و تنگناهاي اقتصادي و مالي نشوند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود