کاهش ۱۱ درصدی ترافیک تهران ـ کرج با افتتاح آزادراه شمالی
سپیدارآنلاین: گروه شهری
رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: برآوردها نشان می دهند که با احداث آزادراه شمالی کرج حدود ۱۱ درصد از ترافیک اتوبان کاهش می یابد.
محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج امروز در بازدید جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاههای البرز و دانشگاه تهران از پروژه آزادراه شهید سلیمانی کرج گفت: رویکرد این دوره از شورای شهر کرج در مورد پروژه آزادراه شهید سلیمانی بهطور ویژه بر تکمیل پلهای B0 و B1 متمرکز شد.وی با بیان اینکه این دو پل نقش کلیدی در اتصال به اتوبان شهید همّت دارند، چراکه تا زمانی که این اتصال برقرار نشود، زنجیره ارزش پروژه شکل نخواهد گرفت و تلاشها بیثمر خواهد بود، اظهار کرد: یکی از تصمیمات مهم شورای ششم شهر کرج، هدایت منابع مالی و اجرایی به سمت تکمیل این دو پل بود تا مسیر پروژه با سرعت و کارآمدی بیشتری به سرانجام برسد.رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به انجام یک و نیم میلیون تن خاکبرداری در پل B1 اذعان کرد: در خصوص پل B1 که شهرداری کرج در سال 1396 خود را به عنوان سرمایهگذار آن معرفی کرده بود، یک تغییر رویکرد جدی در شورای ششم اتخاذ شد.وی افزود: نخستین تغییر این بود که مدیریت شهری کرج دیگر بهتنهایی نقش سرمایهگذار را ایفا نکند و دولت نیز در تأمین هزینههای این پروژه مشارکت کند. با تلاشهای استاندار، اعضای شورا و شهردار، بیش از 20 جلسه برگزار شد تا دولت بهعنوان سرمایهگذار در این پروژه وارد شود و بخشی از بار مالی سنگین آن که بر دوش مدیریت شهری کرج بود کاهش یابد.
اسدیان اضافه کرد: در ابتدا دولت پذیرفت که 30 درصد از هزینهها را بر عهده بگیرد، امّا با پیگیریهای مستمر و مذاکرات گسترده، این میزان به 50 درصد افزایش یافت. این مشارکت، نقطه عطفی در اجرای پروژه بود زیرا دولتها تاکنون معمولاً در هیچ پروژهای بیش از 30 درصد سرمایه گذاری و مشارکت نداشتهاند.رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: با وجود افزایش سهم دولت به 50 درصد، شرایط قرارداد اولیه که شامل 31 سال اخذ عوارض برای مردم شهر بود، بدون تغییر باقی ماند، هرچند بررسیهای انجامشده نشان داد هیچ سند دقیقی مبنی بر محاسبه نقطه سر به سر سرمایه یا دوره بازگشت سرمایه 31 ساله وجود ندارد.وی افزود: با این حال، مقرر شد قرارداد عوارض 31 ساله پابرجا بماند تا منافع عواید این پروژه همچنان به مردم شهر برسد. این تغییر رویکردهای کلیدی در مدیریت پروژه، بهویژه در جلب مشارکت دولت، موجب کاهش فشار مالی بر مدیریت شهری کرج شد و مسیر اجرای پروژه را با سرعت بیشتری پیش برد. سالانه حدود 15 درصد از هزینه های پروژه باید صرف نگهداری و تعمیرات شود.اسدیان توضیح داد: همچنین در این شورا با دقت و تخصص کامل و بر پایه شبیهسازیهای دقیق، ورودیهایی از بلوار انقلاب، ضلع شرقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، طالقانی شمالی و بلوار خوارزمی به آزادراه شهید سلیمانی طراحی و اجرا شده اند. با این اقدامات، بزرگراه شهید سلیمانی عملاً به یک بزرگراه کمربندی درون شهری تبدیل شده است.رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: برآوردها نشان میدهند که با احداث این بزرگراه، حدود 11 درصد از ترافیک اتوبان کاهش مییابد و بار ترافیکی به سمت این پروژه منتقل میشود، البته هیچ سندی در تأیید این عدد مشاهده نکردهام و شبیهساز یا سیمیلاتوری که این موضوع را با اطمینان تأیید کند نیز در دسترس نیست.
وی با بیان اینکه امّا به نظر میرسد اگر این بزرگراه به درستی اجرا شود، ظرفیت کاهش ترافیک حتی بیش از 11 درصد را نیز خواهد داشت، اظهار کرد: از سوی دیگر، بسیاری از کارهای اتوبان جنوبی که از گرمدره آغاز میشود و مصوبه شورای عالی ترافیک را نیز دریافت کرده، انجام شده و هزینه اجرای این اتوبان به مراتب کمتر از پروژه آزادراه شهید سلیمانی است.اسدیان ادامه داد: با توجه به اینکه پل B1 به عنوان یکی از اصلی ترین بخشهای پروژه دارای پایهای به ارتفاع 173 متر از کف رودخانه تا سطح پل بوده، آن را به یکی از برجستهترین و پیچیدهترین سازههای این پروژه تبدیل کرده است. من آمادگی دارم تا در یک مناظره با اعضای ادوار پیشین شورای شهر کرج، دستاوردهای این دوره از شورا را در خصوص این پروژه بیان کنم.رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: باید به رسانهها و شهروندان گفت که چه تلاشهایی انجام شده، چه تمرکز و برنامهریزی دقیقی روی منابع صورت گرفته و چگونه پروژههای پل های B0 و B1 به عنوان بخش های کلیدی این پروژه در حال به ثمر نشستن هستند. این موضوعات به عنوان تاریخ شفاهی شهر باید روایت شوند.
منبع تسنیم