20 مهر 1397
شماره خبر: 203159

برون سپاری به روند اجرایی امور خدمات شهری شهرداری هشتگرد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

برون سپاری به روند اجرایی امور خدمات شهری شهرداری هشتگرد


در راستای ارتقای کمی و کیفی در خدمات رسانی به شهروندان ،کاهش هزینه ها و سرعت بخشی به روند اجرایی امور خدمات شهری این بخش از شهرداری هشتگرد برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار می گردد.
امروزه با توجه به محدودیت منابع و تخصصی شدن فعالیت ها ، سازمانها در الگوی مدیریتی خود تجدید نظر نموده و به استراتژیهای جدیدی روی می آورند که یکی از این استراتژی ها برون سپاری قسمتی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی می باشد .شهرداری ها اگرچه جزء نهادهای عمومی نیمه دولتی طبقه‌بندی می‌شوند و مشمول اصل ۴۴ نمی باشند ولی دلایل اقتصادی متعددی وجود دارد که ضرورت واگذاری بخش هایی از فعالیت های را به بخش خصوصی مورد تاکید قرار می‌دهد.دکتر امیر بهمنی شهردار هشتگرد از واگذاری خدمات شهری شهرداری هشتگرد به بخش خصوصی خبر داد و گفت : امروزه شرکت‌های بزرگ و حتی شرکت‌های کوچک به دلایل زیادی به برون سپاری بخشی از فعالیت های خدماتی ،تولید، فرآیند و غیره پرداخته و این موضوع روز به روز در حال افزایش باشد تا آنجا که برخی سازمان ها به خصوص شهرداریها در تصمیم‌گیری‌های کلان و استراتژیک خود به این موضوع توجه دارند که مهمترین دلیل آن ایجاد توانایی در پاسخگویی موثر به محیط در فعالیت‌های مختلف بوده است . بهمنی عنوان کرد: با هدف مدیریت هزینه ها، و وجود مشکلاتی که در حوزه خدمات شهری با آن روبرو هستیم ، این قسمت برون‌سپاری و به بخش خصوصی واگذار می گردد . بهمنی افزود: پس از بررسیهای متعدد مشخص گردید که بخش خصوصی با ماشین آلات مدرن و نیز نیروی کار با انگیزه می تواند قسمتی از کارهای شهرداری و بویژه امورات خدمات شهری را مدیریت کند البته برون سپاری باید به معنای واقعی آن انجام شود . شهردار عنوان کرد : اگر این تفکر در شهرداری حاکم شود و بتوان تصدی های قابل واگذاری را واگذار کرد به طور قطع سرعت و کیفیت خدمات افزایش می‌یابد و از سوی دیگر نیز از مبلغ کاهش هزینه خدمات می توان در بخشهای دیگر استفاده نمود .
توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای اقتصاد مقاومتی موجب گردید تا بررسی کارشناسانه در خصوص نحوه خدمات در حوزه خدمات شهری صورت گرفته و با در نظر گرفتن هزینه های جاری از قبیل دستمزد کارگران، هزینه سوخت و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات ، تصمیم بر واگذاری به بخش خصوصی گرفته شد و هرچند طی ماههای اخیر با خرید یک دستگاه لودر، ۴ دستگاه مزدا و نیز تعمیر و بهسازی در راستای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان اقدام شده ،لیکن همچنان وجود ناوگان فرسوده و به ویژه در بخش جمع آوری و حمل زباله موجب گردید تا هزینه‌های مازاد آن بررسی و برون سپاری به عنوان راه حلی منطقی پیشنهاد گردد . افزایش توان نظارتی و نیز ارتقا سطح خدمات ارائه شده به شهروندان از دیگر مزایای برون سپاری بوده و شهرداری هشتگرد به عنوان پیشگام در این عرصه می باشد. شهردار هشتگرد بیان کرد : برون‌سپاری حجمی جمع آوری زباله، حمل و دفن بهداشتی، لایروبی و رفت و روب کوچه ها و معابر شهر و غیره به بخش خصوصی و مجهزی واگذار گردیده که تجربه کار در شهرهای بزرگ و شرکت های بخش خصوصی و دولتی را دارد. با توجه به گستردگی شهر ( ۱۱۷۴ هکتار) نیاز است تا شهروندان گرامی نیز همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد به طوری که برنامه جمع آوری زباله از ساعت ۹ شب آغاز و تا ۶ صبح ادامه خواهد یافت و زمان‌بندی آن متعاقبا به اطلاع شهروندان خواهد رسید. تامین کارگر، راننده ،ماشین آلات با کاربری مکانیزه و تخصصی و تجهیزات به عهده پیمانکار می‌باشد و پیمانکار موظف به تعمیر و نگهداری ماشین آلات ، تامین سوخت ، لباس کارگران و رانندگان ،قطعات یدکی ، حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات مربوطه است. در راستای حمایت از نیروی کار ایرانی و اشتغالزایی پیمانکار از به کارگیری اتباع بیگانه و بازنشستگان منع شده و چابک سازی سازمان شهرداری از دیگر اهداف این طرح خواهد بود به طوری که با انتقال بخشی از کارگران شهرداری به پیمانکار می‌توان با چابک سازی سازمان خدمات رفاهی بهتری نیز به پرسنل ارائه نمود. هشتگرد شهری با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر و تولید ۵۰ تن زباله در روز می باشد و تاکنون ساز و کاری جهت ساماندهی چرخ دستی ها وجود نداشته و حضور چرخ دستی ها موجب پراکندگی زباله در شهر می گردیده لذا فاز بعدی تفکیک زباله باشد که بخشی از هزینه‌های مربوطه نیز از راه فروش آن به دست خواهد آمد . آموزش کارکنان، آموزش های شهروندی ،فرهنگ سازی جهت تفکیک زباله از مبدا، رعایت استانداردهای بهداشتی لازم نیز از جمله تعهدات پیمانکار در این قرارداد خواهد بود . طرح برون سپاری خدمات شهری پس از ۴ دهه از تاسیس شهرداری هشتگرد برای اولین بار اجرا گردیده و می تواند با مشارکت و همکاری شهروندان موجب ✅ایجاد تغییرات گسترده‌ای در روند ساماندهی زباله و پسماند و نحوه ارائه خدمات گردد .

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود