30 آذر 1394
شماره خبر: 155001

سفر به نصف جهان با هدف تبادل نظر و انتقال تجارب مدیریت شهری

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

سفر به نصف جهان با هدف تبادل نظر و انتقال تجارب مدیریت شهری


اعضای شورای اسلامی شهر کرج با هدف تبادل نظر و انتقال تجارب مدیریت شهری به کلانشهر اصفهان سفر نموده و در دیدار با شهردار اصفهان در خصوص مشکلات کلانشهر ها بحث و گفتگو کردند.
این بازدید با سرپرستی محمد علی بخشی، نائب رئیس شورای شهر و با حضور مجید کاویانی رئیس مرکز پژوهش شورای شهر، محمد صادق باغستانی، مصطفی سعیدی، داود وحیدی و احمد خیری مشاور شهردار و معاون مرکز پژوهش های شورای شهر برگزار شد. در این بازدید اعضای شورای شهر به بازدید از برخی پروژه های کلانشهر اصفهان پرداختند. همچنین جلسه ای با شهردار این شهر داشتند.
رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج در این جلسه اظهار داشت: در کلانشهر ها دانش فراوانی درحوزه مدیریت شهری وجود دارد و ضرورت دارد تا شبکه ای برای انتقال این دانش و تجارب برای ارتقاء کیفی هرچه بیشتر خدمات به شهروندان و توسعه های شهری ایجاد شود. مجید کاویانی افزود: کلانشهرها درحال تبدیل شدن از یک نهاد اجتماعی به نهاد اقتصادی هستند، ممکن است رقابت بین آن ها باعث ناپایداری شود؛ بنابراین ارتباط هر چه نزدیکتر آن ها با هم می تواند به ایجاد تعادل در کشور کمک نماید، به گفته کاویانی بیش از 50 درصد جمعیت کشور درکلان شهر ها ساکن هستند و نقش کلانشهر ها در توسعه ملی کاملا مشهود است لذا ضروری است؛ تا کلانشهرها برای توسعه ملی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. این عضو شورا با انتقاد از عدم توجه دولت به جایگاه واقعی شورا و شهرداری ها گفت: جای پرسش است که چرا دولت تمایلی به دادن اختیارات بیشتر به شوراها را ندارد، این درحالی است که شورا و شهرداری باید جایگاه واقعی خودش را درتوسعه ملی پیدا کند و دولت هم نقش کلان شهر ها را در توسعه ملی جدی تر از آنچه که هست درنظر بگیرد. رییس مرکز پژوهش های شوری اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه دلیلی برای پرداخت هزینه از جیب شهروندان جهت توسعه شهری وجود ندارد عنوان کرد: به طور کلی خدمات شهرداری ها گران است و نمی توانیم برای دریافت هرینه به سمت مردم برویم لذا می طلبد تا دولت حمایت جدی تری از شورا و شهرداری ها داشته باشد.
وی همچنین از حضور اعضای شورای شهر کرج در کلانشهر اصفهان و بازدید از بخش های مختلف شهری ابراز خرسندی کرد و گفت: در راستای سفر به کلان شهر ها و استفاده از تجارب مدیریتی آن ها، قسمت های مختلف و اقدامات انجام شده درحوزه شهرداری این شهر هم رصد کردیم و انصافا اقدامات موثر و قابل توجهی در مدیریت شهری اصفهان اعمال شده است و قابل تاسی است.
لزوم تبیین جایگاه شهرداری ها در دولت
شهردار اصفهان نیز در این جلسه به مشکلات عمده شهرستان اصفهان همچون منابع مالی و درآمدی، حضور بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، عدم وجود همکاری بین شهرداری‌ها، فقدان برنامه‌های کوتاه مدت اشاره کرد و گفت: همگی‌ اینها در صورتی حل می‌شوند که مشکلات اصلی و عمده شهرداری‌ها حل شود. جمالی نژاد افزود: یکی از مشکلات مهمی که وجود دارد، این است که کلان‌شهرها به دنبال معلول هستند، در حالیکه باید به دنبال علت بگردند، یکی از مباحث مهم جایگاه شهرداری‌ها در کشور است که جایگاه مناسبی نیست. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اگر جایگاه شهرداری‌ها تبیین شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، مطرح کرد: شهرداری اصفهان اکنون بیش از چندین هزار تومان از دولت مطالبه دارد که وصول نمی‌شود زیرا شهرداری‌ جایگاه ویژه‌ای در بدنه دولت ندارند. جمالی‌نژاد با بیان اینکه اگر سر منشأ مشکلات حل شود بقیه مشکلات و چالش‌ها نیز حل خواهد شد، پرداخت و مطرح کرد: مهم این است که بتوانیم جعبه سیاه‌های مشکلات شهرداری را شناسایی و حل کنیم که این مشکلات در برنامه پنجم نیز حل نشده است. شهردار اصفهان با اشاره به خدمات شهرداری اصفهان در ساماندهی فضای سبز شهر اصفهان، تصریح کرد: شهر اصفهان زمانی باغ‌شهر بوده است، اما به دلیل کمبود آب رویکرد جدیدی در بحث فضای سبز پی گرفته شد و توسعه حجمی فضای سبز را دنبال کرده و در فضای سبزهای موجود شروع به درختکاری کردیم و از توسعه فیزیکی و سطحی جلوگیری کرده و تاکنون چندین هزار اصله درخت کاشته شده است. جمالی‌نژاد در بحث حمل و نقل شهرستان اصفهان افزود: به دلیل مشکل مهاجرت کار در این زمینه سخت است و اخیراً در فضای فرهنگ‌سازی وارد شده‌ایم و قرار است حرکتی بسیار عظیم در حوزه استفاده از حمل و نقل غیر موتوری و حرکت به سمت شهر دوچرخه‌ها پیگیری‌ شود که در این زمینه بسته‌های تشویقی خوبی را برای مردم پیش‌بینی کرده‌ایم. وی در پایان با اشاره به اینکه اخیراً شهر اصفهان به عنوان یک شهر خلاق معرفی شده است، خاطر نشان کرد: اگر مسائل اصلی کلان‌شهرها حل شود، مشکلات دیگر نیز حل خواهند شد و رویکردهای خلاقانه حلال مشکلات شهرداری‌هاست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود