18 مهر 1394
شماره خبر: 150683

پیشرفت فیزیکی پروژه مترو کرج با واقعیت ها و انتظارات موجود همخوانی ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پیشرفت فیزیکی پروژه مترو کرج با واقعیت ها و انتظارات موجود همخوانی ندارد


عضو شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی پروژه ملی مترو با واقعیت ها و انتظارات موجود همخوانی ندارد و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر در راستای عمل به وظایف نمایندگی پیگیر رفع مشکلات و موانع پیش روی این طرح ترافیکی هستند.
مهندس حجت اله غلامرضایی با بیان اینکه حدود 20 درصد ترافیک راههای کشور مربوط به البرز است، ادامه داد: این در حالی است که تنها نیم درصد از راههای مواصلاتی در این استان قرار گرفته و با گذشت زمان شاهد تشدید مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا می باشیم که سلامت جسم و روح شهروندان را نشانه گرفته است. رئیس سابق کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج افزود: مسئولان شهری با در نظر گرفتن شرایط بحرانی ترافیک و چالش های زیست محیطی، اقداماتی اعم از احداث تقاطع های غیرهمسطح، اصلاح هندسی معابر، احداث بلوارها و خیابان های جدید، بازگشایی معابر، نصب علایم ترافیکی و هوشمند سازی کنترل ترافیک را در دستور کار خود قرار داده است که در رأس آن تلاش در راستای تکمیل خط 2 پروژه قطار شهری قرار دارد. وی با اذعان بر اینکه طی سنوات اخیر از «کمبود نقدینگی» به عنوان عامل اصلی تأخیر در بهره برداری از متروی کرج یاد می شد، اذعان داشت: در همین راستا اقداماتی بدین شرح در راستای تزریق نقدینگی به این طرح ملی از سوی مسئولان شهری پیگیری شد؛ 1) دریافت مجوز انتشار اوراق مشارکت از بانک مرکزی و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری که در مرحله نخست شاهد جذب صد میلیارد تومان آن بودیم. 2) تامین مالی از محل فروشی اراضی سرمایه ای تا سقف هزار و 650 میلیارد تومان. 3) انعقاد قرارداد جذب فاینانس از شرکت بین المللی چینی (سیتیک) تا سقف هزار میلیارد تومان که در مرحله دریافت مجوزهای ملی قرار دارد و 4) فراخوان مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در راستای احداث مجتمع های ایستگاهی.
پروژه مترو در پیچ تاریخی و شرایطی بسیار حساس قرار گرفته است
عضو پارلمان شهری کرج با تاکید اینکه پروژه مترو در پیچ تاریخی و شرایطی بسیار حساس قرار گرفته است، اذعان داشت: متاسفانه و برغم تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان مردم و درخواست از پیمانکار پروژه (شرکت سابیر) در راستای عمل به وظایف قانونی و سرعت بخشی به روند ساخت ایستگاه ها، این مجموعه از عزم و اراده لازم برخوردار نیست و تصور نمی شود که در صورت تداوم همکاریها با سابیر، این پروژه تا یک دهه آینده نیز به سرانجام مشخصی برسد. غلامرضایی گفت: بر این اساس، شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج خواستار لغو یک طرفه قرارداد با شرکت سابیر شده اند تا از توانمندی دیگر شرکت های داخلی و خارجی در راستای تکمیل خط 2 و احداث خطوط و ایستگاه های مصوب استفاده شود و نباید بیش از این یک طرح کلان را معطل فرصت سوزی کرد؛ چرا که مترو در وقت اضافه قرار دارد و مردم خواستار تعیین تکلیف آن در اسرع وقت هستند. وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به روند فزاینده آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی که سلامت و بهداشت عمومی جامعه را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر کرج در برابر کوتاهی و مشکلات کنونی کوتاه نخواهند آمد و از مسئولان استانی و دستگاه های نظارتی نیز انتظار می رود در روند برکناری شرکت سابیر همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند و بدانیم که با گذشت هر روز از موعد مقرر افتتاح خطوط مترو، میلیونها تومان هزینه اضافی تراشیده می شود که باید از جیب شهر و شهروندان پرداخت شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود