28 خرداد 1394
شماره خبر: 144094

کرج به عنوان شهر علمی در کشور مطرح شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

کرج به عنوان شهر علمی در کشور مطرح شود


رئیس پارک علم و فناوری استان البرز با بیان اینکه کرج می‌تواند به عنوان شهر علمی در کشور مطرح شود، گفت: شهرهای علمی دنیا فرصت‌های خاصی را برای کشور ایجاد می‌کند و با توجه به وجود این خصوصیات، کرج می‌تواند به عنوان شهر علمی مطرح شود.
عطاالله ربانی در نشست با نخبگان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزیر ارتباطات که شامگاه چهارشنبه در فرودگاه پیام برگزار شد، اظهار داشت: کرج با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان شهر علمی کشور مطرح شود. وی با بیان اینکه تاکنون این کارکرد در کشور مطرح نشده بود، افزود: شهرهای علمی دنیا فرصت‌های خاصی را برای کشور ایجاد می‌کنند.
رئیس پارک علم و فناوری استان البرز با اشاره به خصوصیات شهرهای علمی، بیان کرد: استقرار مراکز علمی و پژوهشی زیاد در این شهرها، نزدیکی به فرودگاه‌های اصلی، برخورداری از تعداد زیادی از نخبگان و دانشمندان، وجود مراکز علمی قوی و باسابقه و سایر خصوصیات سبب می‌شود تا بتوان کرج را به عنوان شهر علمی معرفی کرد. وی با اشاره به اینکه 3 فرودگاه در نزدیکی استان البرز وجود دارد، گفت: این کارکردها می‌تواند زیرساخت‌های شهر را در حوزه‌های مختلف مخابراتی، شهری، آب، برق و سایر خدمات ارتقا داده و درسطح استانداردهای بین‌المللی این خدمات را به کشور ارائه دهد. ربانی با اشاره به کارکردهای چندمنظوره شهر علمی، خاطرنشان کرد: این شهر علاوه بر پژوهش، کارکردهای اقتصادی فراوانی می‌تواند به همراه داشته باشد و پژوهشگران کشورهای دیگر علاوه بر آموزش در این شهر، با استان و کشور آشنا شده و می‌توانند ارتباطات اقتصادی وسیعی را برای کشور ایجاد کنند. وی با اشاره به اینکه البرز به عنوان قطب علم و فناوری کشور مطرح است، اظهار داشت: وجود نخستین مرکز آموزشی آکادمیک در کشور، فعالیت نخستین مرکز پژوهشی، وجود بیش از 50 موسسه و مرکز علمی، هزار و 500 هیئت علمی و دانشجویان فراوان نشانگر این امر است. رئیس پارک علم و فناوری استان البرز با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری از اهمیت بالایی برخوردار هستند، گفت: آموزش‌ها و پژوهش‌های انجام شده باید از حالت مقالات و پژوهش صرف خارج شده و به سمت عملیاتی شدن پیش رود. وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه تولید علم دارای رتبه 17 در جهان و اول منطقه است، اظهار داشت: ایران در زمینه نوآوری در سال 2014 دارای رتبه 60 و در زمینه پیشرفت علمی مراکز پژوهشی دارای رتبه 43 است. ربانی با بیان اینکه در ایران از هر 820 مقاله یک اختراع به ثبت می‌رسد، خاطرنشان کرد: همسو نبودن آموزش عالی با بازار کار و عدم تناسب میان عرضه و تقاضا از مشکلات این حوزه به شمار می‌رود. وی با اشاره به اینکه 4 میلیون و 500 هزار نفر دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند، افزود: 30 درصد از دانش‌آموختگان بیکار هستند. رئیس پارک علم و فناوری ایران با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده ، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 20 هزار شرکت می‌رسید، گفت: در حال حاضر این شرکت‌ها به کمتر از 2 هزار مورد در کشور می‌رسد. وی اظهار داشت: 52 هزار شرکت دانش‌بنیان در البرز وجود دارد که بنا داریم این تعداد را تاپایان سال 94 به 100 شرکت افرایش دهیم.





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود