3 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140814

ضرورت توسعه سیاستگذاری‌های نوین پیرامون ساخت و سازهای شهری

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ضرورت توسعه سیاستگذاری‌های نوین پیرامون ساخت و سازهای شهری


شهردار کرج بر ضرورت توسعه سیاستگذری های نوین پیرامون ساخت و سازهای شهری در این کلانشهر تاکید کرد و گفت: به منظور تحقق این مهم لازم است معماری منظر شهری برای کرج تدوین و با فرهنگسازی گسترده اجرایی شود.
علی ترکاشوند با اشاره به ثبت ملی سالروز ولادت محمدبن حسین عاملی ملقب به شیخ بهایی و روز معمار در تقویم رسمی کشورمان که مصادف با سوم اردیبهشت ماه هر سال می باشد، ضمن تبریک این روز به معماران عنوان کرد: معماری حرفه ای هنرمندانه است که با ظرافت های خاصی همراه است؛ معماری اصولی در نهایت می تواند شهر را به سوی آرامش روحی، زیبایی و در عین حال آبادانی و عمران سوق دهد. وی در ارائه تعریفی از معماری و طراحی شهری، عنوان کرد: طراحی شهری فرآیندی است طی انجام آن بافتها و ساختارهای فیزیکی شهر با نظمی خاص شکل می گیرند؛ بر اساس این تعریف می توان به نقش مهم طراحان شهری و یا معماران در شکل دهی به مبلمان شهری پی برد. ترکاشوند با تاکید بر اینکه طراحی شهری باید با رویکرد ساختارگرایی به ایجاد اماکن متعدد بپردازد، عنوان کرد: معماری و طراحی با بهره گیری از رشته های مختلف علمی و هنری قادر به برنامه ریزی شهری، معماری و منظر سازی با لحاظ کردن مباحث زیباشناسی و آرامش بصری است.
معماری به یاری ارتقاء مولفه های بصری و بناهای شهری بیاید
شهردار کرج در ادامه با بیان اینکه شهرنشین تحولی اساسی می باشد که به ویژه در دو دهه اخیر به صورت رویدادی برجسته و خاص مطرح شده است، گفت: ساختارهای شهری بر اساس مولفه های متفاوتی بنا می شوند که مهمترین و محوری ترین آنها فراهم آوردن بهترین شرایط برای زندگی شهروندان است. ترکاشوند اظهارداشت: آنچه در گام نخست موجب بهبود و ارتقاء کیفی زندگی شهروندی می شود، بسترسازی برای ارائه بهترین و کیفی ترین خدمات شهری به شهروندان است. خدمات شهری تحت عنوان مقوله مهمی که در مدیریت شهری با کلمه کلیدی "سرانه" شناخته می شود، به شهروندان ارائه می شود و این سرانه ها عبارتند از سرانه های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و فضای سبز. همچنین ارائه خدمات در قالب سرانه های مختلف شهری ضمن آنکه بهبود و رونق شهری را رقم می زند موجب غنا و ارتقاء ساختارهای شهری می شود. به گفته وی، از دیگر مباحثی که امروزه به طور ویژه و خاص مد نظر مدیران شهری قرار دارد، توجه به سیما و منظر شهری است. نمای شهر مجموعه نمادهایی است که یادآور فرهنگ، هویت و سنت های یک شهر است همچنین می توان گفت، نمای بصری عرصه نمایشی شهر است. این مسئول شهری افزود: به تبع این مهم باید گفت، طراحی های شهری و طی کردن فرایند بهبود کیفیت محیط به خصوص ارتقاء کیفیت بصری عرصه های عمومی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که شکل و منظر شهرها در معرض دید مستمر مردم قرار دارد و بر این اساس نیز بیش از هر مولفه دیگری بر روحیه مردم تاثیر می گذارند. بر این اساس ضروری است که شهرها از منظر آلودگی بصری ساماندهی شوند. وی در پایان با تاکید بر اینکه، معماری شهری با بهره گیری از نظر و ایده های خلاق قشر معمار به یاری ارتقاء مولفه های بصری و بناهای شهری بیاید، افزود: مدیریت شهری کرج به منظور فراهم آورن زمینه های ارتقاء مبلمان شهری از برداشت ها و کارکردهای طراحان شهری استقبال می کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود