بودجه سال 94 شهرداری سهم پروژه ملی قطار شهری را کنار بگذارد
سپیدارآنلاین: گروه شهری
عضو پارلمان شهری کرج با اشاره به جلسات فشرده شورای شهر برای بررسی جزئیات و مفاد لایحه بودجه سال آینده شهرداری، خواستار تخصیص و پادار کردن اعتبار لازم به منظور قرار گرفتن پروژه ملی مترو روی ریل بهره برداری شد.
فاطمه آجرلو با بیان مطلب فوق اظهار داشت: کلیه فعالیت های سالانه شهرداری در حوزه های عمرانی، خدماتی، فرهنگی، خدمات شهری و... بر مبنای راهبردها و آیتم های بودجه ای قابل انجام است که بر اساس قوانین موجود، کلیات بودجه قبل از آغاز سال جدید طی لایحه ای به پارلمان شهری ارسال می شود تا پس از بحث و تبادل نظر کارشناسی نمایندگان مردم، با انجام چکش های کاری ها و اعمال تغییرات لازم مورد تصویب قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه بودجه 94 شهرداری کرج باید با رنگ و بوی «اقتصاد مقاومتی» عجین شود و نظام درآمد و هزینه بر مبنای شرایط کنونی که روند درآمدزایی شهرداریها متاثر از رکود اقتصادی تحت الشعاع قرار گرفته است، تبیین شود، گفت: مقابله با اسراف و ریخت و پاش و کاهش هزینه های جاری و تمرکز بر تکمیل پروژه های اولویت دار انتظار شورای شهر از شهرداری در تصویب کلیات بودجه سال آینده است و باید در نظر داشته باشیم که هرگونه تصمیم گیری عجولانه و در نظر گرفتن رقم غیر واقعی برای بودجه، ضمن ایجاد مشکلاتی برای معاونت ها و مناطق و سازمان های تابعه شهرداری، روند خدمت رسانی به شهروندان را نیز با خلل مواجه می کند. وکیل مردم کرج در پارلمان شهری تصریح کرد: یکی از راهبردهای اصلی بودجه سالانه شهرداریها توجه به حوزه حمل و نقل همگانی است که در این زمینه دیدگاه های متفاوتی وجود دارد؛ دایره ای از اظهار نظرها که بر ادامه روند احداث تقاطع های غیر همسطح، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، تکمیل پروژه مترو، احداث بزرگراه شمالی و کمربندی جنوبی شهر دلالت دارد که با توجه به جمیع جهات باید بهترین تصمیم را در راستای تامین صرفه و صلاح شهر و شهروندان اتخاذ کرد. این مسئول شهری با بیان اینکه ترافیک کرج و تهران به بحران ملی تبدیل شده و با گذر از مرز هشدارها به عنوان یک تهدید تمام عیار رخ نمایی می کند، افزود: با در نظر گرفتن ترافیک، آلودگی هوا و سایر مشکلات ناشی از فقدان زیر ساخت های مناسب در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی، شورای شهر باید مجوز هزینه کرد در بهترین گزینه موجود را به شهرداری بدهد؛ چرا که زمان آزمون و خطا در این عرصه به پایان رسیده و باید تصمیم گیری منطقی و عاقلانه ای داشته باشیم. همچنین در شرایط کنونی هیچ سرمایه گذاری حاضر به مشارکت اقتصادی برای احداث پل های روگذر و زیرگذر یا کمربندی شمالی و جنوبی نیست اما تکمیل پروژه قطار شهری کرج و حومه نه تنها قابلیت جذب سرمایه گذار داخلی دارد بلکه شرکت های بین المللی نیز از طریق قرارداد فاینانس حاضر به پرداخت وام های میلیاردی برای مشارکت در اجرا و توسعه این طرح هستند...
به گفته آجرلو، تکمیل پروژه مترو که بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد، باید به اولویت نخست شهرداری کرج تبدیل شود؛ چرا که با بهره برداری از این طرح ملی، حداقل نیمی از ترافیک شبکه معابر شهری به زیر زمین منتقل می شود و ضمن ایجاد فرصت سفری آسان، ایمن و ارزان برای شهروندان، از تشدید فشار مالی بر شهروندان بواسطه بالا رفتن نرخ انواع حامل های انرژی نیز جلوگیری می کند. وی از مترو به عنوان صنعتی سازگار با محیط زیست یاد کرد و بیان داشت: ضمن آنکه سرمایه گذاری برای احداث تقاطع های غیر همسطح یا سایر سازه های ترافیکی هیچ بازگشت مالی مستقیمی را برای شهر به همراه ندارد اما پروژه قطار شهری بلافاصله پس از بهره برداری شروع به بازگشت اصل سرمایه می کند و پس از گذشت مدتی، ضمن تامین کلیه هزینه های اولیه، سودآوری و انتفاع مالی نیز به همراه دارد؛ فلذا عقل حکم می کند که سوق آن به سمت افتتاح در اولویت امور قرار گیرد. عضو شورای شهر کرج یادآور شد؛ همچنین در شرایط کنونی هیچ سرمایه گذاری حاضر به مشارکت اقتصادی برای احداث پل های روگذر و زیرگذر یا کمربندی شمالی و جنوبی نیست اما تکمیل پروژه قطار شهری کرج و حومه نه تنها قابلیت جذب سرمایه گذار داخلی دارد بلکه شرکت های بین المللی نیز از طریق قرارداد فاینانس حاضر به پرداخت وام های میلیاردی برای مشارکت در اجرا و توسعه این طرح هستند که این مهم نیز یکی دیگر از مزیت های آن به شمار می رود. وکیل مردم کرج در پارلمان شهری ایران کوچک ادامه داد: همانطور که می دانید بر مبنای قانون و راهکارهای موجود با گذشت هر سال از اجرای پروژه های نیمه تمام، مبلغی حدود 30 درصد به باقیمانده ریالی قرارداد افزوده می شود که با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید هر سال که از عمر پروژه نیمه تمام مترو می گذرد، علاوه بر همه خسارت های غیر مستقیم، ارقام سنگین میلیاردی به پای شهر و شهروندان نوشته می شود که در نهایت باید از جیب مردم و خزانه دولت پرداخت شود؛ فلذا چه بهتر که از امروز برای جلوگیری از سنگین تر شدن صورتحساب ها به فکر تزریق اعتبار مورد نیاز باشیم. آجرلو در عین حال تاکید کرد که در اولویت بودن پروژه قطار شهری برای مدیریت شهری به معنی زیر سوال بردن اهمیت احداث تقاطع های غیر همسطح یا بزرگراه شمالی و کمربندی جنوبی شهر نیست و به موازات تکمیل مترو، این موارد نیز در دستور کار قرار دارد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ با استفاده از مشارکت بخش خصوصی، حمایت دولت و کمک های مالی مدیریت شهری بتوانیم هر چه سریع تر مترو را به سرانجام لازم برسانیم و به مرور زمان آن را روی ریل بهره برداری کامل قرار دهیم.