23 دی 1393
شماره خبر: 135557

اقتصاد شهری با شناسایی اراضی مستعد سرمایه گذاری کرج متحول می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

اقتصاد شهری با شناسایی اراضی مستعد سرمایه گذاری کرج متحول می شود


با ارایه طرح ابتکاری از سوی حوزه امور سرمایه گذاری و جلب مشارکت های اقتصادی و استقبال شهردار، شناسایی اراضی مستعد سرمایه گذاری کرج در دستور مدیران مناطق 12 گانه قرار گرفت.
یکی از علل اصلی عقب ماندگی شهرها و عدم توسعه یافتگی در اقتصاد شهری ریشه در عدم وجود کانال های ارتباطی بین فرصت های سرمایه گذاری و متقاضیان دارد؛ بنحوی که فقدان بانک جامع اطلاعاتی از پتانسیل ها موجب سرگردانی صاحبان منابع مالی برای مشارکت اقتصادی می شود و در نتیجه این سرمایه ها جذب دیگر بخش ها می شود.
در همین ارتباط، حوزه امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری کرج با ارایه طرح ابتکاری در صدد شناسایی زمین های مستعد موجود در سطح شهر (با مالکیت خصوصی) برآمده است تا با استفاده از دانش فنی و تجربیات علمی موجود در زمینه تعامل با بخش خصوصی بتواند بخشی از عقب ماندگی های این کلانشهر دو میلیون نفری را از طریق ایجاد پیوند بین صاحبان اراضی مستعد و دارندگان منابع سرشار مالی جبران نماید و همچنین با ایجاد منابع پایدار درآمدی، اقتصادی شهری را تقویت و سالم سازی کند.
به گفته مسئولان، کرج در حوزه های سرانه های آموزشی، بهداشت و درمان، ورزشی، فرهنگی، خدماتی و... کلانشهری محروم و کم برخوردار به شمار می آید که این کاستی ها عرصه را بر شهروندان به صاحبان اصلی شهر تنگ کرده و ابراز گلایه ایشان را به همراه داشته است؛ با این همه و با توجه به مشکلات اقتصادی دولت تنها راهکار منطقی برای خروج از بن بست محرومیت ها، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، روسای قوای سه گانه و دیگر مسئولان ارشد کشور نیز بر همین اصل تاکید دارند. مدیر امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری کرج در همین ارتباط می گوید: پس از انجام بررسی های کارشناسی و مطالعه نقاط ضعف و قوت حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کرج، پیشنهاداتی احصاء و به شهردار محترم تقدیم شد که خوشبختانه نگاه موافق و نظر مساعد ایشان را به دنبال داشت. مجید دودانگه اظهار داشت: اکنون در سطح شهر کرج تعداد قابل توجهی زمین های با کاربری های مختلف اعم از درمانی، ورزشی، خدماتی، تجاری، آموزشی و... وجود دارد که به لحاظ استعداد سرمایه گذاری از جایگاه مطلوبی برخوردار می باشند. وی با تاکید بر اینکه این اراضی در مالکیت بخش خصوصی دارند، گفت: برخی از مالکین این اراضی آمادگی ساخت و ایجاد فضاهای تجاری، خدماتی، ورزشی، فرهنگی، درمانی و... را دارند اما به دلیل عدم برخورداری از منابع مالی قادر به عملیاتی کردن ایده های خود نیستند حال آنکه سرمایه اولیه مناسبی (زمین خالی) برای یک مشارکت مناسب اقتصادی در اختیار دارند. دودانگه اذعان داشت: در همین ارتباط، حوزه امور سرمایه گذاری طی پیشنهادی از شهردار محترم تقاضا کرد طی بخشنامه ای از مدیران مناطق 12 گانه خواسته شود لیست کامل اراضی خالی مستعد سرمایه گذاری وجود در منطقه متبوع را به صورت مکتوب منکعس کنند تا با تشکیل بانک جامع اطلاعاتی، اقدامات تکمیلی انجام شود. به گفته این مدیر ستادی، طی یک شراکت سه جانبه به این نحو که «قیمت زمین» به عنوان آورده مالک، «هزینه احداث» به عنوان آورده سرمایه گذار و «عوارض صدور پروانه، تغییر کاربری و عوارض پسماند و آتش نشانی» به عنوان آورده شهرداری کرج لحاظ شود، می توان ضمن توسعه عمران شهری، برای اداره کارآمدتر شهر درآمدهای پایداری را ایجاد کرد که بسیار قابل دفاع است. مدیر امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری کرج، اجرای این طرح را مصداق عینی پیاده سازی مبانی و سیاست های «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اقتصاد شهری دانست و خواستار همکاری جدی مدیران مناطق برای نیل به اهداف عالیه مدیریت شهری در راستای جذب مشارکت های بخش خصوصی شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود