9 آذر 1393
شماره خبر: 132754

ستاد ساماندهی و سازمان عمران تجمیع شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ستاد ساماندهی و سازمان عمران تجمیع شود


عضو شورای اسلامی شهر کرج پیشنهاد داد که در راستای پیگیری هدفمند نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و جلوگیری از ایجاد موازی کاری در این حوزه، سازمان عمران و ستاد ساماندهی با یکدیگر تجمیع شوند.
فاطمه آجرلو با اعلام این مطلب اظهار داشت: کلانشهر کرج با بیش از هزار هکتار بافت فرسوده، از معضل بناهای ناپایدار و معابر غیراستاندارد رنج می برد و با توجه به هزینه 10 میلیارد تومانی برای توانمندسازی هر هکتار بافت فرسوده، تامین هزینه های میلیاردها تومانی این پروسه بدون مشارکت شهروندان و همکاری بخش خصوصی شدنی نیست.
وی با تاکید بر اینکه پروسه نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده نیازمند مشارکت مثلث دولت، مدیریت شهری و شهروندان می باشد، افزود: راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی بافت های فرسوده در محلات کرج، افزایش سقف تسهیلات نوسازی، ایجاد الگوی تجمیع پلاک های ریزدانه، تخفیف صددرصدی عوارض صدور پروانه در بافت های ناپایدار و فرسوده، ترویج فرهنگ نوسازی بافت های فرسوده از طریق رسانه های جمعی و گروهی و... از جمله راهکارهای کارشناسی برای سرعت بخشی به روند نوسازی بافت های فرسوده است که امید می رود از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد. عضو پارلمان شهری کرج در ادامه به تجمع حدود یک ششم از بافت های فرسوده این کلانشهر در منطقه اسلام آباد و اراضی ساماندهی اشاره و خاطرنشان کرد: در بازدید هوایی دهه هفتاد رئیس جمهور وقت از اسلام آباد و مشاهده بافت فرسوده پلکانی این منطقه که هر لحظه امکان آوار شدن آن بر سر مردم کرج وجود داشت، دستور تشکیل ستاد ساماندهی با الگوی هیات امنایی صادر شد تا وظیفه آزادسازی بیش از 72 هکتار از اراضی ارتفاعات بالای 1400 مترمربع اسلام آباد را بر عهده گیرد. نماینده مردم کرج در شورای چهارم این کلانشهر اضافه کرد: با توجه به پایان ماموریت ستاد ساماندهی در آینده ای نزدیک، مدیریت شهری امیدوار است از تجربیات و دستاوردهای تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی این ستاد که ماحصل بیش از دو دهه تعامل با ساکنین و مالکین بافت های فرسوده است، در راستای نوسازی سایر بافت های ناپایدار کرج استفاده کند. آجرلو اذعان داشت: در شرایط کنونی 2 گزینه درباره سرنوشت ستاد ساماندهی در پارلمان شهری روی میز گفتگو قرار دارد که یکی ارتقای این ستاد به سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و دیگری تجمیع این ستاد با سازمان عمران و تشکیل سازمان عمران و نوسازی است که تصور می کنم گزینه دوم با توجه به سیاست های چابک سازی مدیریت شهری، اجرایی و کارآمدتر باشد. به گفته این مسئول، در شرایط کنونی ساختار هیات امنایی ستاد ساماندهی روند اجرای توافق های این نهاد با مالکین بناهای ناپایدار و همچنین حمایت های مادی مدیریت شهری از این توافقات را با سختی و موانع حقوقی مواجه ساخته است که در صورت ایجاد تغییر در ابعاد ساختاری و محتوایی ستاد و قرار گرفتن آن تحت پوشش شهرداری کرج، می توان به بهبود وضعیت امیدوارتر بود. عضو کمیسیون عمران شورای شهر کرج در ادامه گفت: مروری بر روند نوسازی بناهای ناپایدار در دیگر کلانشهرهای کشور، بر نقش محوری "سازمان عمران و نوسازی" دلالت دارد که باید در کلانشهر کرج نیز به دنبال تجمیع ستاد ساماندهی و سازمان عمران باشیم تا بتوانیم از پتانسیلهای موجود، بهترین استفاده را برای رهایی شهرمان از معضل بافت های فرسوده داشته باشیم. آجرلو افزود: از آنجا که تاسیس ستاد ساماندهی دارای مصوبه دولت است، قطعا هرگونه ایجاد تغییر در اساسنامه این نهاد باید به پیشنهاد و تایید استاندار البرز به عنوان نماینده عالی دولت برسد و در این راستا از استاندار تقاضا داریم نگاه ویژه تری به موضوع داشته باشد. بر اساس اظهارات وی، ستاد ساماندهی از بدو تشکیل نسبت به تملک و تخریب بیش از 4 هزار و 500 بنای ناپایدار در تپه مرادآب اقدام کرده که پیش بینی می شود با تزریق شش میلیارد تومان اعتبار حمایتی، روند آزادسازی کمتر از دو هکتار اراضی باقیمانده نیز عملیاتی شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود